۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۵
کد خبر: ۶۵۳۱۴۹
معاون سابق تهذیب حوزه‌های علمیه مطرح کرد؛

ورود به مسائل اجرایی؛ آفتی در دامن شورای عالی حوزه

ورود به مسائل اجرایی؛ آفتی در دامن شورای عالی حوزه
حجت الاسلام والمسلمین حسین خانی ورود به مسائل اجرایی را یکی از آفاتی دانست که شورای عالی حوزه به آن دچار است و گفت: رهبری در دیدار اعضای این شورا بر این موضوع تأکید داشتند.

حجت الاسلام والمسلمین هادی حسین خانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در زمینه ارزیابی عملکرد دوره هفتم شورای عالی حوزه های علمیه گفت: ارزیابی عملکرد شورای عالی به جست وجوی دقیق نیاز دارد اما به صورت کلی در این دوره اتفاقات مناسبی رخ داده است؛ صرف نظر از این که اصل وجود شورای عالی حوزه های علمیه نقطه قوت است.

عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان این که در مجموعه شورای عالی حوزه های علمیه افرادی توانمند و آشنا به مسائل حوزه علمیه همچنین مسائل اجرایی قرار دارند، اظهار کرد: اعضای شورای عالی دلسوزانه و بدون هیچ چشم داشت مادی تا حد توان به فعالیت می پردازند.

وی خاطرنشان کرد: جدا سازی میان سیاست گذاری و اجرا از نکاتی مورد تأکید رهبر معظم انقلاب در دیدار با اعضای شورای عالی حوزه های علمیه است و ایشان درخواست کرده اند این شورا از ورود به مسائل اجرایی و جزئی خودداری کند بلکه به سیاست گذاری کلان بپردازد اما متأسفانه بازهم مشاهده می شود، شورای عالی در برخی موارد به جزئیات می پردازد.

رییس مؤسسه روانشناسی امام خمینی(ره) ادامه داد: بررسی بودجه حوزه های علمیه، اعطای برخی مجوزها و حتی تصویب برخی قوانین عادی، فعالیت های جزئی است که شورای عالی به آنها می پردازد و نقص مهمی به شمار می رود؛ شورا باید مسائل کلان حوزه را با نگاه آینده نگری بررسی کند به عنوان مثال بررسی کند حوزه علمیه در بیست سال آینده باید چگونه باشد و طلاب را چگونه تربیت کند تا بتوانند در بیست سال آینده وظایف حوزه علمیه را انجام دهند.

وی با تصریح بر این که شورای عالی حوزه های علمیه در بحث نظارت برنامه داشته باشد، تبیین کرد: نظارت نیز از وظایف شورای عالی حوزه های علمیه است؛ البته در دوره اخیر برخی اعضای شورای عالی حوزه های علمیه سفرهای استانی را در برنامه کاری خود قرار دادند اما برنامه اساسی برای نظارت، در شورا وجود ندارد و چه بسا نیاز به حضور مستقیم اعضا در برنامه های نظارتی نباشد یعنی از طریق برخی نیروها صورت گیرد بلکه آگاهی از مزایا و معایب مصوبات در اجرا بسیار مهم است.

حجت الاسلام والمسلمین حسین خانی ارتباط اعضای شورای عالی حوزه های علمیه با بدنه حوزه را ضعیف خواند و افزود: اعضای شورای عالی به عنوان فرد حقیقی به واسطه شرکت در کلاس های درس ارتباط مناسبی با طلاب دارند اما ارتباط با طلاب به عنوان اعضای شورای عالی و شنیدن ایده ها و درد دل های طلاب بسیار ضرورت دارد که متأسفانه در طی دوره های مختلف این نقص باقی است.

معاون سابق تهذیب حوزه‌های علمیه با تصریح بر این که روحیه انتقاد پذیری برای اعضای شورای عالی بسیار مهم است، بیان کرد: اعضای شورای عالی حوزه های علمیه از بزرگان حوزه علمیه به شمار می روند و افرادی محترم هستند اما هیچ فردی از عیب مصون نیست؛ از سوی دیگر شنیدن انتقادات و پاسخ دادن به آنها در صورت انتقاد اشتباه یا عذر خواهی در صورت انتقاد صحیح، از سوی شورای عالی موجب می شود، روحیه انتقاد پذیری به بدنه حوزه نیز منتقل شود.

وی با توجه به فضای باز رسانه ای در عصر حاضر، تهذیب را از نیازهای بسیار ضروری حوزه علمیه و جامعه دانست و ادامه داد: امروزه فضای باز رسانه ای دامن گیر جامعه شده در نتیجه توجه به مسائل معنوی ضرورت بیشتری دارد و شاید نیازمند جلسات متعددی از سوی اعضای شورای عالی برای تدوین سیاست های کلی تهذیب باشد.

رییس مؤسسه روانشناسی امام خمینی(ره) اضافه کرد: از سیاست های کلی تأثیر گذار در معنویت طلاب، افزایش فعالیت های جهادی است چنانچه در ماجرای سیل و کرونا مشاهده شد، کارهای جهادی علاوه بر کمک های اجتماعی و ارتقاء جایگاه اجتماعی حوزه علمیه، برای طلاب نیز مؤثر است و افرادی ایثارگر تربیت کرده که نیاز اصلی حوزه علمیه به شمار می رود.

وی با بیان اینکه انتظار می رود اعضای شورای عالی حوزه های علمیه در خط مقدم انقلابی گری باشند، بیان کرد: صرف اعتقاد به انقلاب یا اعتقاد به سیاست های خارجی در راستای اهداف نظام، برای اعضای شورای عالی حوزه کافی نیست بلکه شورای عالی باید به قدری در انقلابی گری پیش گام باشد که دیگران نتوانند این ظرفیت را از شورای عالی بگیرند به عبارت دیگر شورای عالی باید در همان درجه ای از انقلابی گری که رهبر معظم انقلاب قرار دارند، باشند تا مواضع انقلابی گری طلاب نیز تقویت شود./1324/ت301/ف

مصطفی رستمی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
طلبه انقلابی
Iran, Islamic Republic of
۰۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۲
خوبه شورا یه گزارش کلی ارایه کنه تا طلبه ها بدونن چه خدمات ارزشمندی کردن
1
0