۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۲
کد خبر: ۶۵۳۱۵۱
پایان اسرائیل/ فروپاشی از درون؛

تصویری دقیق از رویدادهای زیرپوستی سرزمین‌های اشغالی

تصویری دقیق از رویدادهای زیرپوستی سرزمین‌های اشغالی
اخوان گفت: کتاب پایان اسرائیل؛ فروپاشی از درون کتابی فراتر از نگاه رسانه‌ای و برای مطالعات علمی توصیه می‌شود.

محمدجواد اخوان مترجم کتاب «پایان اسرائیل؛ فروپاشی از درون»، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، به تشریح جزیئات این کتاب پرداخت و گفت: از نیمه دوم سال 98 با همکاری احسان محمدی مراحل ترجمه کتاب «پایان اسرائیل؛ فروپاشی از درون» با موضوع بررسی چالش‌های درونی رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی، آغاز و در 360 صفحه به زبان فارسی منتشر شد.

وی به بیان فصول 6 گانه این کتاب پرداخت و ادامه داد: «نبرد برای روح اسرائیل»، «منازعه»، «نابرابری»، «انتخابات»، «تفرقه» و «دموکراسی» عناوین فصول‌ 6 گانه کتاب «پایان اسرائیل؛ فروپاشی از درون» به شمار می رود.

اخوان به بیان بخشی از مقدمه این کتاب پرداخت و اظهار داشت: در بخشی از مقدمه این کتاب آمده است «رژیم صهیونیستی اسرائیل از آغاز اشغال فلسطین، از آنجا که رژیمی غیرطبیعی و فاقد مؤلفه های حقیقی دولت ـ ملت است، با تهدیدات متعددی از بیرون و درون مواجه بوده و از این رو پرسش در مورد میزان بقا و دوام آن چیز عجیبی نیست. به بیان دیگر علاوه بر آنکه این رژیم در سرزمین ملتی دیگر به گونه اشغالگرانه، جعل شده، در درون خود چه در ساحت سیاسی و چه اجتماعی، چالش های متعددی دارد که ادامه حیات آن را با اما و اگرهای زیادی مواجه می سازد».

مترجم این کتاب به انگیزه ترجمه این کتاب اشاره و عنوان کرد: در جریان جستجوهای رسانه ای، مطلع شدیم که کتابی با موضوع چالش های درونی رژیم صهیونیستی توسط دانشگاه اکسفورد به چاپ رسیده که اعتبار ناشر و نیز عنوان فوق العاده آن نسبت به گفتمان حاکم بر غرب ما را ترغیب به مطالعه کتاب کرد. در ادامه به این نتیجه رسیدیم کتاب ارزش خوانده شدن از سوی علاقه مندان ایرانی را دارد، از این رو ترجمه کتاب را آغاز کردیم که اکنون به لطف الهی کار به نتیجه رسیده است.

وی درخصوص بازتاب اجتماعی این کتاب گفت: این کتاب نه برای مخاطب ایرانی و یا مسلمان که برای مخاطب غربی نگاشته شده و مشاهدات عینی یک خبرنگار غربی است که برای اولین بار زنگ خطر «سقوط اسرائیل» را برای مخاطب غربی به صدا در می آورد. برای ایرانیان مسلمان که ۴۰ سال در حال مبارزه با رژیم اسغالگر قدس هستند، احتمال پایان این اشغال امر غریبی نیست. اما برای مخاطب غربی که سالها تنها ورودی اطلاعاتش رسانه های غربی جریان اصلی بوده اند، سخن گفتن از پایان اسرائیل امر جدید و فوق العاده ای محسوب می شود.

اخوان ادامه داد: کتاب «پایان اسرائیل» هرچند به قلم یک روزنامه‌نگار غربی نگاشته شده، اما تصویری نسبتا دقیق از رویدادهای زیر پوست سرزمین های اشغالی می دهد، به گونه ای که خواننده با تمام وجود چالش های درونی این رژیم را حس و فهم می کند. از این رو برای کسانی که به موضوع سرنوشت قدس شریف علاقه مند هستند و مایلند فراتر از نگاه رسانه ای، در این زمینه، مطالعات علمی نیز داشته باشند، توصیه می شود.

مترجم این کتاب در پایان خاطرنشان کرد: علی رغم آنکه موضوع فلسطین و آرمان رهایی قدس شریف یکی از مهمترین مؤلفه های گفتمان انقلاب اسلامی و اولویت‌های سیاست خارجی کشور است، در حوزه محافل علمی و دانشگاهی به این مهم به انداره کافی توجه نشده است. البته در سال های اخیر اقدامات محدود اما امیدوارکننده ای انجام گرفته که از جمله آنها تأسیس رشته «مطالعات فلسطین» در دانشگاه تهران است که بنده نیز توفیق دانش آموختگی در این رشته را داشته‌ام. به نظر می رسد با فعال تر شدن محافل علمی ایرانی در حوزه قدس و فلسطین می‌توان امیدوار بود که منابع بیشتری به زبان فارسی عرضه و ترجمه شود./813/ت302/ف

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات