۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۶
کد خبر: ۶۵۳۳۰۴
رییس‌جمهور:

مقاومت مردم فلسطین ادامه خواهد داشت | تقریبا به مرز مهار کرونا رسیده‌ایم

مقاومت مردم فلسطین ادامه خواهد داشت | تقریبا به مرز مهار کرونا رسیده‌ایم
حسن روحانی با اشاره به اینکه یکی از اصول اسلام، ستیز با ستمگران است، گفت: مقاومت و اراده پولادین مردم فلسطین ادامه خواهد داشت.
به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حسن روحانی رییس جمهور صبح امروز در جلسه هیات دولت گفت: ما مواجه با روز قدس هستیم، در مناطق سفید مردم به نماز جمعه می روند و ندای مظلومیت مردم فلسطین را به گوش جهانیان می رسانند. 

روحانی اظهار داشت: آنهایی هم که در مناطق غیرسفید هستند باز هم از طریق فضای مجازی یا فضای حقیقی در چارچوبی که امکان پذیر است (روز قدس را برگزار می کنند) اما ما آن هدف اصلی را در هیچ شرایطی از یاد نمی بریم. یکی از ستون‌های اساسی انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی ایران همین است که در برابر ستمگران بایستیم و به حمایت مظلومان به پا خیزیم. 

وی ادامه داد: ما همیشه با ستمگران در ستیزیم و یکی از اصول اسلام هم همین است. مردم فلسطین بیش از هفتاد سال است که از خانه و کاشانه خود آواره شدند و خانه هایشان غصب شده است. هر روز بر فلسطینیان ستم روا داشته می شود و همیشه قدرت‌های استکباری جهانی به ویژه در راس آنها آمریکا حامی ظالمین، صهیونیست‌ها، نژادپرستی، آپارتاید بودند و برعلیه مظلومین تلاش کردند اما این باور ما است که حق در برابر باطل  پیروز خواهد شد.

وی بیان داشت: هر روز توطئه جدیدی توسط آمریکا علیه مسلمانان و مردم فلسطین  طراحی می شود اما اراده پولادین مردم فلسطین ایستادگی ومقاومت آنها ادامه خواهد یافت و این راه به پیروزی نهایی خواهد رسید.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه قدس فراموش نخواهد شد، اظهار داشت: قدس در اشغال ستمگران باقی نخواهد ماند؛ سرزمین فلسطین روزی آزاد خواهد شد. ما به هیچ عنوان این ظلم و ستم و تجاوز را نمی پذیریم و بر نمی تابیم. این روز بسیار مهم قدس را گرامی خواهیم داشت.

تقریبا به مرز مهار کرونا رسیدیم

وی در مورد مبارزه با کرونا اظهار داشت: در این مدت برای کادر درمانی و خانواده‌هایی که عزیزان آن‌ها در بیمارستان بودند سه ماه نفس گیر بود  و باید به افرادی که عزیزان خود را در این دوران سخت از دست دادند و مظلومانه نتوانستند برای آن‌ها مجلس ترحیمی برگزار کنند تسلیت بگوییم، ما هم در غم آن‌ها سهیم و شریک هستیم.  

روحانی بیان داشت: در این سه ماه قدم به قدم در حال پیشرفت هستیم و عقب نشینی نداشتیم و تقریبا به مرز مهار رسیدیم، اگر برخی استان‌ها بیشتر همراهی می‌کردند الان شرایط بهتری داشتیم اما تا پایان راه مسیر طولانی داریم. ما از ابتدا راهی را که انتخاب کردیم قرنطینه آمرانه نبود، بلکه راه ما سیاستی مشارکتی و داوطلبانه بود.

وی در این باره افزود: از مردم درخواست و کمک خواستیم تا به صحنه بیایند و انصافاً هم مردم به خوبی کمک و همکاری کردند و درخواست پزشکان و کادر درمانی و متخصصان و مسئولان را پاسخ مثبت دادند و باید همین راه باید ادامه دهیم.

رئیس جمهور تاکید کرد: احتیاطات را نباید از دست بدهیم و همه یکدیگر را یاری و کمک کنیم تا ان‌شاءالله با کمترین تلفات و خسارت‌ها به پایان راهی که مورد نظر ما است برسیم. مسیر مبارزه با کرونا کمی طولانی تر از آن است که در ذهن مردم در روزهای اول بیماری بود و امروز هم باشد. در حالی که از ابتدا مشخص بود این راه کوتاه نیست.

روحانی تاکید کرد: مبارزه با کرونا در کشور مسیر بلندی است و همت بلند و یاری یکدیگر می خواهد و مراعات همه دستورالعمل‌ها لازم است و با هماهنگی و همراهی ما این راه سخت را راحت و با خسارت کمتر طی می‌کنیم.

همه حمایت ها تا پایان خرداد باید به مردم انجام شود

رئیس جمهور ضمن تاکید بر ادامه حمایت‌های دولت از مردم که در این مدت مشکلات فراوان داشتند تصریح کرد: دولت برای آموزش فرزندانتان تلاش‌های خود را انجام می دهد. کمک‌هایی که باید به مردم شود حتی به صورت مجانی در اختیار آنان گذاشته می‌شود و جایی که دولت باید به مردم کمک کند، در حد توان کمک خواهد کرد.

ارز به بخش نیما سرازیر خواهد داشت

روحانی اضافه کرد: برای کمک به شرکت‌های حمل و نقل و شرکت‌های هوایی دستورات لازم داده شد و مقدار کمک‌ها مشخص شده است. حتی برای رانندگان درون شهری و برون شهری و بسیاری از بنگاه‌ها آنچه لازم بوده مد نظر قرارداده شده است. همه این تصمیمات باید تا پایان خرداد به خوبی اجرایی و عملیاتی شود و فرصت ما برای اجرا حداکثر در ماه خرداد است.

وی ادامه داد: می‌خواهم به مردم بزرگوار قول دهم آنچه در فضای مجازی بعضی‌ها شایع و تردید می‌کنند (نگران نباشند)، مردم هیچ نگرانی برای کالاهای اساسی نداشته باشند. ما ارز لازم برای تامین کالاهای اساسی در اختیار داریم و خریدهای لازم برای کالاهای اساسی انجام شده و انجام خواهد شد. مشکلی در این زمینه نخواهیم داشت. وضعیت کشاورزی ما امسال مناسب بوده است.

روحانی اظهار داشت: شرایط صادرات غیرنفتی ما امسال مطلوب است؛ البته یکی دو ماه اخیر به خاطر اینکه مرزهای ما با همسایگان به خاطر کرونا دچار مشکل بود، یکی بعد از دیگری مرزها باز می‌شود. صادرات غیرنفتی افزایش پیدا خواهد کرد و ارز به بخش نیما سرازیر خواهد داشت. دیروز و امروز به رئیس بانک مرکزی تاکید کردم باید شرایط ارزی به شرایط تعادل برگردد.

بانک‌ها حق خرید سهام عدالت را ندارند

رئیس جمهور در مورد اقدامات دولت در زمینه بودجه، تصریح کرد: در زمینه بودجه ما هفته گذشته مصوبات بسیار خوبی در شورای هماهنگی سه قوه تصویب کردیم خدمت رهبری فرستادیم و ایشان هم تایید کردند و مشکلی برای اجرای بودجه امسال تا پایان سال نخواهیم داشت وهمه پیش بینی ها را کردیم.

روحانی اظهار داشت: به زودی مردم شاهد انتشار اوراق خزانه خواهند بود و در بازار سرمایه مردم مشاهده خواهند کرد که این اوراق بدون ریسک برای مردم خواهد بود و تحرک در بازار به وجود خواهد آورد.

وی تاکید کرد: امیدوارم ۳۰ درصد سهام عدالت که برای فروش آزاد شده است، مردم بتوانند در همین ماه خرداد با مراجعه به شعبات بانک‌ها بتوانند سهام خود را عرضه کنند. بانک ها حق خرید این سهام را ندارند. بانک ها کمک کنند. این برای مردمی که در شرایط سخت زندگی هستند، گشایش و روزنه‌ای خواهد بود و در این زمینه هم هم شورای عالی بورس هم وزیر اقتصاد همه تلاش خود را انجام خواهد داد که مردم در شرایط بهتری در سال جاری باشند.

روحانی با تاکید بر اینکه  سال سختی داریم اما آنچه در برخی از فضاها گفته می شود، نادرست است، خاطر نشان کرد: با همکاری و کمک همدیگر از این دوران عبور می‌کنیم. آنهایی که علیه ما توطئه چیدند و این همه به ملت فشار آوردند امروز گرفتارترین حکومت در دنیا هستند.

وی در مورد مشکلات موجود در آمریکا بیان داشت: کاخ نشینان کاخ سفید بدترین شرایط سیاسی و بدترین شرایط برای اداره کشور و بیشترین اختلافات داخلی را دارند. بدترین اداره را برای مبارزه با ویروس کرونا به دنیا عرضه کردند و در رقابت مبارزه با کرونا نشان دادند که چقدر ناتوان هستند. 

روحانی در مورد ادعای آمریکا مبنی بر کمک به کشورهای درگیر کرونا گفت: در اخبار خواندم که کشوری از آمریکا تقاضا کرده بود که در مبارزه با ویروس کرونا به آنها کمک کند. آمریکایی‌ها با چه کلمات و الفاظی گفتند ما صد تا ونتیلاتور داریم و میدهیم به فلان کشور و پول آن را هم از فلان جا می‌خواهیم تامین کنیم؛ صدتا ونتیلاتور!؟ این تولید یک شرکت دانش بنیان ما در سه روز است. 

وی ادامه داد: همه این سروصدایی که خود را ابرقدرت جهان می دانند، چیزی نیست و شرکت‌های ما و بخش‌های اقتصادی ما حرکت خوبی را هم برای مقابله با ویروس کرونا و هم برای شرایط اقتصادی کشور شروع کردند و به خوبی با کمک یکدیگر از این راه سختی که پیش رو داریم عبور خواهیم کرد.

از ثبات در شرق و غرب کشور خرسندیم

وی ادامه داد: مردم عراق به خاطر شرایط دولت و تشکیل دولت جدید در سختی و مشکلات بودند. توافقی در عراق بین گروه‌های شیعه، شیعه و سنی، کرد و عرب صورت گرفت که با این توافق دولتی سرکار آمد؛ ما هم به عنوان برادر و دوست و همسایه همیشه در کنار عراق بودیم و باز هم خواهیم بود.

روحانی با اشاره به روند ائتلافی در افغانستان و حل مشکل بین اشرف غنی و عبدالله عبدالله در این کشور خاطر نشان کرد: اختلافاتی که در افغانستان بود به یک تفاهم و توافقی منجر شد که امیدواریم موجب استقرار ثبات و امنیت در این کشور شود.

وی ادامه داد: ما بیشترین حساسیت را نسبت به سرنوشت مردم افغانستان داریم به دلیل این که سهم بزرگی در طول این ۴۲ سال در کمک به مردم این کشور و در جهاد مجاهدین آنها در دوران جهادشان داشتیم و امروز هم به عنوان برادر در کنار آنها هستیم و حتی مهاجران افغان را در طول این مدت پذیرایی کردیم و باز هم پذیرایی می‌کنیم. در این که هم در شرق و غرب شاهد یک نوع ثباتی به برکت ماه مبارک رمضان در این ایام هستیم بسیار خرسند و خوشحالیم.

روحانی: آرزوی من است روابط ما با مجلس آینده نزدیک تر باشد

روحانی در مورد خاتمه مجلس دهم بیان داشت: ما روزهایی در کنار هم بودیم، البته بیشتر می توانستیم با هم همکاری کنیم. لوایح بودجه ما هر ساله با کم و بیش تصویب شد. ما از زمان مشروطه دوران فترت داشتیم اما از سال ۵۹ تا به امروز در ده دوره مجالس برگزار شده است.

وی ادامه داد: از مجلس دهم به خاطر حمایت ها و همکاری ها و تفاهم هایی که با هم داشتیم باید تشکر کنم، می توانستیم تفاهم بیشتری داشته باشیم، یک دو فوریت‌ ما طی سه سال تا امروز در مجلس بی‌نتیجه ماند. این تفاهم را می گذاریم برای مجلس آینده. ما مجری قانون اساسی خواهیم بود، آرزوی من این است روابط ما با مجلس آینده که از هفته بعد شروع می شود، روابط نزدیکتری باشد.

وی اضافه کرد: دولت و مجلس منتخبان و وکیل مردم هستند و رای خود را از یک حا آورده اند، لذا باید به دنبال حل مشکلات مردم باشند.  اینکه مجلس از چه جناحی تشکیل شده، از فرعیات بوده و مهم نیست.

رئیس جمهور در خاتمه تصریح کرد: بار سنگین مسئولین، همه جناح بندی‌ها در مجلس را می‌زداید، در دولت هم همینطور است. ما کار و فعالیت مجلس یازدهم را به فال نیک می‌گیریم و اعلام می‌کنیم در چهارچوب قانون اساسی در کنار مجلس خواهیم بود. ما معتقدیم باید برای حل مشکلات مردم دست به دست هم دهیم. زیرا مردم همین را از ما می‌خواهند./998/د102/ف

میثم صدیقیان
ارسال نظرات