۰۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۵
کد خبر: ۶۵۳۳۸۸
مدیر مدرسه علمیه امام حسین:

رذائل اخلاقی مانع درک حقیقت ماه مبارک رمضان می شود

رذائل اخلاقی مانع درک حقیقت ماه مبارک رمضان می شود
حجت الاسلام دهقانی با بیان اینکه رذائل اخلاقی مانع درک حقیقت ماه مبارک رمضان می شود، گفت: انس با خدا موهبت معنوی ماه مبارک رمضان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام فرهاد دهقانی مدیر مدرسه علمیه امام حسین(ع)، شب گذشته در منبر مجازی به مناسبت شب بیست و هفتم ماه مبارک رمضان به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: احیای شب بیست و هفتم ماه مبارک رمضان بسیار سفارش شده و برخی نیز این شب را به‌عنوان شب قدر می‌دانند.

استاد حوزه علمیه با استناد به روایتی از امام سجاد(ع) اظهار داشت: امام سجاد (ع) در فرازی از دعای چهل و چهارم صحیفه پیرامون شب قدر می‌فرماید: در فضیلت ماه رمضان همین بس که یک‌شب در آن وجود دارد بنام شب قدر که خداوند آن شب را برتر از هزار ماه قرار داده است.

وی افزود: یکی از اعمالی که خوب است در این شب مورد توجه قرار بگیرد و جز اعمال این شب محسوب می‌شود خواندن دعای توبه است.

حجت الاسلام دهقانی بیان داشت: ازآنجایی‌که گناه آلودگی و سیاهی است و شب قدر نور است و باهم یکجا جمع نمی‌شوند بنابراین کسی می‌تواند شب قدر را درک کند که توبه حقیقی داشته باشد.

مدیر مدرسه علمیه امام حسین(ع) قرائت دعای مکارم اخلاق صحیفه را یکی دیگر از اعمال شب قدر برشمرد و عنوان کرد: کسی می‌تواند فضائل مکان‌ها و زمان‌های خاص را درک کند که پاک از رذایل اخلاقی باشد در غیر این صورت مرد و زنی که خوی انسانی آن‌ها ضعیف شده و نسبت به رفتار و گفتار یکدیگر صبر و حوصله و گذشت ندارند این افراد از درک شب قدر عقب می‌مانند.

وی افزود: یا فردی که در مصارف بیت‌المال و حقوق مردم کوتاهی کرده است و رفتارها، تصمیمات و معاهداتی که او انجام و به امضا رسانده و منجر به ضعف جامعه اسلامی و شیعی شده است هرگز نمی‌تواند این فضائل را درک کند.

حجت الاسلام دهقانی بیان داشت: ایام کرونا یک درس اعتقادی بسیار مهم تربیتی برای انسان‌ها داشت که و آن این است انسان از خلوت با خداوند متعال غفلت نکند و همیشه منتظر آن نباید که بساط روضه و مناجاتی برپا شود تا با خداوند راز و نیاز داشته باشد.

مدیر مدرسه علمیه امام حسین(ع) در پایان خاطرنشان کرد: شیخ انصاری(ره) در کتاب مکاسب می‌فرماید باید مراقب باشیم مجذوب صداها و ... نشویم چون گاهی اوقات از مصیبت واقعی اهل‌بیت(ع) یا از مناجات غفلت می‌کنیم و بر اساس یک سری ظواهر اشک می‌ریزم./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات