۰۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۵
کد خبر: ۶۵۳۳۹۰
کنکاشی در بیانات اخیر رهبری در نشست تصویری با نمایندگان تشکل‌های دانشجویی؛

برافراشته نگاه‌داشتن پرچم آرمان‌خواهی و مطالبه گری؛ فریضه جنبش دانشجویی

برافراشته نگاه‌داشتن پرچم آرمان‌خواهی و مطالبه گری؛ فریضه جنبش دانشجویی
برافراشته نگاه‌داشتن پرچم آرمان‌خواهی و مطالبه گری از جمله توصیه‌های مهم رهبری به جوانان دانشجو است، موضوعی که باید آن را فریضه جنبش دانشجویی دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی،  حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر یکشنبه هفته جاری در نشستی تصویری با مجموعه‌ای از جوانان دانشجو و تشکل‌های دانشگاهی، با اشاره به واقعیت‌های امید آفرین کشور در مقابله با جبهه ظلم و کفر و استکبار، جوانان و دانشجویان را به برافراشته نگه داشتن پرچم حقیقی آرمان‌خواهی و مطالبه گری فراخواندند.

رهبری معظم در این نشست تصویری به بیان ۱۰ توصیه مهم درباره مسائلی نظیر تفکیک مطالبه‌گری با پرخاش و بدگویی، ضرورت گفتمان سازی، تلاش برای گسترش جبهه انقلاب از طریق یارگیری، اصالت ندادن به اختلاف‌سلیقه‌ها، مرزبندی با تردید افکنان در مبانی انقلاب، تأکید بر پیشرفت علمی، هوشیاری در مقابل سرمایه‌گذاری دشمن بر روی جوانان و همچنین تبیین مفهوم صحیح دولتِ جوان و انقلابی پرداختند.

در این نشست توصیه سوم رهبر انقلاب به جوانان میهن «برافراشته نگهداشتن پرچم آرمان‌خواهی و مطالبه گری» بود.

ایشان مباحث امروز دانشجویان را جلوه‌ای از این آرمان‌خواهی خواندند و افزودند: ممکن است همه مطالبات قابل اجرا نباشد، اما مهم این است که بازگو شود تا اصل بسیار با ارزش آرمان‌خواهی همچنان زنده و پرنشاط بماند و اجازه ندهد راه انقلاب گم یا منحرف شود.

رهبر انقلاب «عدالت‌خواهی، رفع فساد و در نهایت ایجاد تمدن اسلامی» را از مظاهر آرمان‌خواهی دانستند و افزودند: مطالبه گری طبعاً نوعی اعتراض و تأکید بر رفع مشکلات و نقایص موجود است، اما باید جداً مراقب و هوشیار بود که نحوه بیان و ارائه مطالبات به‌گونه‌ای نباشد که اعتراض به نظام تلقی شود و یا دشمن بتواند آن را اعتراض به نظام القا کند.

عدالت‌خواهی جنبش دانشجویی در اندیشه رهبری

جنبش دانشجوئی در کشور ما در تاریخِ ثبت شده و شناخته‌شده خود، همیشه ضد استکبار، ضد سلطه، ضد استبداد، ضد اختناق و به‌شدت عدالت‌خواه بوده است. این ممیزات جنبش دانشجوئی ما از روز اول است و اگر کسی مدعی جنبش دانشجوئی باشد، اما این ممیزات را نداشته باشد، صادق نیست.

در اندیشه رهبر معظم انقلاب جنبش دانشجویی ضد استکبار، ضد سلطه، ضداستبداد و عدالت‌خواه است، آرمان‌خواهی؛ فریضه دانشجوی انقلابی و تشکل‌های دانشجویی است و دانشجوی انقلابی باید وظایفش را در قبال خودش به‌عنوان یک جوان انقلابی، به‌عنوان یک دانشجوی انقلابی بداند تا نقش خود را در قبال تشکل انقلابی دانشجویی که در آن فعالیت می‌کند، بداند و سرانجام به انجام وظیفه در محیط دانشگاه بپردازد.

گفتمان‌سازی در راه تحقق آرمان‌های انقلاب از دیگر وظایف دانشجو و تشکل دانشجویی انقلابی است؛ از این‌رو لازم است دانشجویان مؤمن و تشکل‌های انقلابی، بایسته‌های این گفتمان سازی را در عرصه‌های مختلف بدانند و با آن آشنا باشند.

طبق بیانات رهبر معظم انقلاب هدف از گفتمان‌سازی فرهنگی‌سازی و عمومی‌سازی است. لذا آرمان‌خواهی نباید در ذهن دانشجوی انقلابی و تشکل‌های دانشجویی محصور و محبوس بماند، باید به ابعاد اثرگذار این گفتمان سازی اندیشید و بدان توجه کرد./9314/پ202/ف

هادی رحیمی
ارسال نظرات