۰۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۵
کد خبر: ۶۵۳۴۳۱

کتاب اعتماد به نفس کودک من

کتاب اعتماد به نفس کودک من
کتابی که در عین کوچکی محتوایی نیمه تخصصی دارد و همه والدین دارای تحصیلات بالاتر از متوسط می‌توانند از آن بهره بگیرند.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، در مدرسه همه او را مسخره می کردند و به چشم یک کودن به او می نگریستند. مادرش تنها کسی بود که همیشه او را تشویق می‌کرد. به دلیل شرایط بد مالی و مشکلات پیش آمده در مدرسه دیگر نمی توانست ادامه تحصیل بدهد. از این رو مادرش وظیفه آموزش او را در خانه بر عهده گرفت. در کنار درس خواندن کار هم می‌کرد و با پول اندکی که از این راه به دست آورد، آزمایشگاه کوچکی در خانه‌شان راه اندازی کرد.

امروزه بیش از ۲۵۰۰ اختراع را به او نسبت می‌دهند. «ادیسون»، همه موفقیت ها و کامیابی‌هایش را تنها مدیون یک چیز می‌دانست: تشویق و حمایت‌های مادر. اگر شما هم می‌خواهید با مطالعه یک منبع کوتاه اما کاربردی، مهم ترین راهکارهای افزایش اعتماد به نفس در کودکان را بیاموزید، این کتاب پیشنهاد مناسبی است؛ کتابی که در عین کوچکی محتوایی نیمه تخصصی دارد و همه والدین دارای تحصیلات بالاتر از متوسط می توانند از آن بهره بگیرند.

ساختار مطالب

اگرچه این کتاب فصل بندی مشخصی ندارد، با اندکی مسامحه می‌توان گفت که کتاب از یک مقدمه و چهار بخش تشکیل شده است:

بخش اول: از صفحه ۸ تا صفحه ۳۱ کتاب را می توان بخش نخست آن دانست که نویسنده در آن به بررسی کلیاتی درباره اعتماد به نفس پرداخته است.

بخش دوم: بخش دوم تحت عنوان «عوامل مؤثر در ضعف اعتماد به نفس کودکان» از صفحه ۳۱ آغاز شده و با برشمرده شدن نه عامل در صفحه ۳۷ به پایان رسیده است.

بخش سوم: مطالب سومین بخش که دربردارنده هفت مورد از «توصیه های پیشگیری و مقابله با ضعف اعتماد به نفس کودک» است، دز صفحه های ۳۸ تا ۴۹ کتاب امده است.

بخش چهارم: در بخش پایانی این اثرکه «راهکارهای عملی برای رشد اعتماد به نفس کودکان» نام دارد، ده راهکار ساده اما کاربردی برای این منظور معرفی و توضیح داده شده است.

ویژگی‌های اثر

این کتاب چهار ویژگی قابل توجه دارد که به جذابیت و سودمندی آن افزوده است:

اول: نخستین ویژگی کتاب آن است که نویسندگان با دغدغه گردآوری یک منبع کامل کاربردی درباره این موضوع مشغول نگارش آن شده اند و درنتیجه حاصل کار آنها راهکارهایی عملی بوده است.

دوم: حجم اندک کتاب هر خواننده ای را تحریک می کند که در کمتر از دو ساعت بتواند آن را بخواند و از آن لذت ببرد.

سوم: این کتاب اگرچه منابع فروانی ندارد، اما هر آنچه به آن ارجاع داده شده است منبعی معتبر و قابل قبول است.

چهارم: در جای جای آن برای فهماندن بهتر مطلب به خواننده از طرح های تصویری و کارتون های جذاب بهره گرفته شده است.

بهره‌ها و نیازمندی‌های تربیتی

همانطور که از عنوان کتاب مشخص است در این کتاب دو نیاز والدین در زمینه بحث اعتماد به نفس کودکان تأمین شده است: آشنایی آنها با برخی مفاهیم روان شناسی مرتبط و آگاهی از راهکارهای افزایش اعتماد به نفس در کودکان. البته نباید فراموش کرد که میزان توقع ما از یک کتاب مختصر و جیبی باید حداقلی باشد؛ درنتیجه پاسخ ارائه شده در این کتاب نیز غیرکامل است و باید برای مطالعه های دقیق و گسترده به منابع مفصل تر مراجعه کرد.

جمع بندی

این کتاب، یک نوشته کوتاه و کاربردی در زمینه راه‌های افزایش و تقویت اعتماد به نفس در کودکان و تقریبا همه راهکارهای این کتاب عملیاتی و قابل استفاده برای همه والدين است.

خواندن این کتاب و فهمیدن آن برای یک خواننده متوسط، تنها دو تا سه ساعت به طول خواهد انجامید، اما مهارت یافتن در به کار بستن این همه راهکار، چندان ساده نیست.

در زمینه حفظ و تقویت اعتماد به نفس نوجوان، منابعی بهتر از این کتاب نیز هست؛ منابعی مانند کتاب جوان و اعتماد به نفس نوشته آقای محمد سبحانی نیا. با این همه برای آشنایی سریع والدین با این مبحث، این اثر بسیار سودمند خواهد بود./826/ن602/ف

 

م/ کتاب اعتماد به نفس کودک من

ارسال نظرات