۰۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۳
کد خبر: ۶۵۳۴۵۳
آیت الله مصباح تأکید کرد؛

لزوم پاسخگویی دقیق و مستدل به شبهات اعتقادی

لزوم پاسخگویی دقیق و مستدل به شبهات اعتقادی
رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با اشاره به شبهات فراوان دشمنان و بدخواهان در زمینه اعتقادات تأکید کرد که باید به این شبهات پاسخ دقیق داده شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمد تقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به مراتب توحید در اسلام گفت: نقطه مقابل توحید شرک است و سؤال می شود آیا هر شرکی موجب کفر است و توحیدی که موجب سعادت ابدی می شود کدام است؟

وی افزود: این مسأله یه یک معنا کلامی و به معنای دیگر فقهی است، کلامی بودن آن به لحاظ سعادت و شقاوت ابدی است و این که آیا قوام ایمان به معاد هم هست یا خیر، فقهی بودن هم از این نظر است که کسانی که مؤمن نباشند کافر هستند و کافر نجس است، در عین حال کسانی هم قائل هستند که کفار کتابی نجس ذاتی نیستند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار داشت: وقتی پیامبر شعار اصلی را لا اله الا الله قرار دادند و آیات و روایات زیادی مؤید آن است،، برای احکام ظاهری و پذیرفته شدن در جامعه اسلامی گفتن لا اله الا الله کافی است اما این که در چه مرتبه ایمان و سعادت باشد بحث کلامی است.

وی ادامه داد: برخی دیگر می گویند توحید با عناصر تحلیلی آن سبب سعادت می شود یعنی باید امر خدا را انجام داد و نهی آن را ترک کرد و اگر کسی دستورات را انجام ندهد دچار عذاب الهی می شود، گاهی انسانها با وجود این که ایمان دارد دچار شرک هایی هم هستند و باید تلاش کنند که پاک شوند.

آیت الله مصباح یزدی ابراز داشت: عبادت هایی که انسان انجام می دهد باید موحدانه باشد و توحید در عبادت داشته باشد، در این زمینه کسانی پیدا شدند که وهابیت را مطرح و اعلام کردند که هرگونه احترام به غیر از خدا شرک است.

وی عنوان کرد: کسانی که تعقل صحیحی داشته باشند می فهمند که چنین سخنانی چقدر نامعقول است، حتی می گویند شفا دادن توسط اهل بیت(ع) شرک است، معتدلین این فرقه می گویند وقتی که حضرات زنده بودند می توانستند اما الان احترام به آن ها مانند بت پرستی و شرک است و در راستای سخنان غیرمعقول خود قتل ها و جنایات فراوانی مرتکب شدند.

نماینده خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: چیزی که امروز بسیار درباره آن شبهه می شود مسأله توسلات است، وهابیت و امثال آن ادعا می کنند چیزی از غیر خدا خواستن به معنای دعای از غیر خدا بوده و جایز نیست چرا که دعا تنها مخصوص خداست مگر اینکه اذنی در مورد خاصی باشد.

وی اضافه کرد: گفته می شود هرگونه در خواست از غیر خدا دعا محسوب می شود و دعا عبادت است و عبادت غیر خدا شرک به شمار می رود و مطلق توسلات را شرک می دانند، باید به چنین شبهاتی پاسخ داده شود تا افراد تحت تأثیر قرار نگیرند.

محمد قمین
ارسال نظرات