۰۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۲
کد خبر: ۶۵۳۴۶۰
آیت الله علم الهدی:

مسؤولانه عمل کردن نتیجه خداباوری است

مسؤولانه عمل کردن نتیجه خداباوری است
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: کسانی که خدا و معاد را باور داشته باشند باید در زندگی مسؤولانه عمل کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید احمدعلم الهدی، نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی امروز در ادامه سلسله جلسات تفسیر سوره مائده در صدا و سیمای خراسان رضوی به منظور از «یَسَْلُونَکَ مَاذَآ أُحِلَّ لَهُمْ قُلْ أُحِلَّ لَکُمُ الطَّیِّبَتُ» در آیه 4 سوره مائده اشاره کرد.

وی به تفاوت بینش اسلامی و غیر اسلامی در نوع زندگی انسان اشاره و ابراز کرد: در زندگی انسان دو بینش وجود دارد که براساس نظریه هابز انسان موجودی از نوع درندگان و جانوران است و فکر و اندیشه از ابزار درندگی او است، انسان در عرصه زندگی می تواند از امکانات موجود در اجرای غرایز خود استفاده کرده و آزادانه هر کاری انجام دهد و در زندگی جمعی خود نیز از همه امکانات در جهت غرایز و امیال خود بهره برداری کند که به استخدام انسان به وسیله انسان می انجامد.

آیت الله علم الهدی با بیان این که سبک زندگی اسلامی به صورت مسؤولانه زندگی کردن است، اظهار کرد: در برابر بینش غیر اسلامی بینش اسلامی وجود دارد که براساس آن زندگی بر طبق مسؤولیت است، انسان از آزادی مطلق برخوردار نیست، انسان در برابر واقعیت ها، مقرارت اجتماعی و هم زیستی و حقوق دیگران باید احساس مسؤولیت کند.

امام جمعه مشهد افزود: کسانی که خدا و معاد را باور داشته باشند باید در زندگی مسؤولانه عمل کنند، در این آیه نیز از پیامبر به خاطر مسؤولیتی که داشتند سوال می شود که چه برای آن ها حلال است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری بیان داشت: حلیت در برابر حرمت است، خداوند در آیه 3 سوره مائده چیزی که حرام است را پلید اعلام می کند و نقطه مقابل آن حلال چیزی است که در آن پلیدی نباشد، در طیبات پلیدی نیست و اصل طیبات هم در نفی پلیدی است.

وی با اشاره به آیه 172 سوره بقره، گفت: خداوند در این آیه نشان می دهد که رزق برای انسان به دو گونه طیب و غیر طیب است، حال چرا رزق غیر طیب است؟ خداوند رزق غیر طیب برای کسی قرار نمی دهد اما انسان خود می تواند رزق طیب را به غیر طیب تبدیل کند مانند این که اگر در رزق طیب حق دیگران باشد آن بر ما غیر طیب می شود.

آیت الله الهدی افزود: خداوند در آیه 114 سوره نحل و آیه 87 سوره مائده به رزق حلال و طیب اشاره کرده است، رزق طیب تا وقتی حق دیگری در آن نباشد، طیب است و با تجاوز به حقوق دیگری دچار پلیدی می شود.

امام جمعه مشهد اسلام را دین فطری خواند و بیان داشت: راغب اصفهانی در معنای طیب می گوید: «در دو بعد طیب باید لذت بخش باشد یکی حواس ظاهر انسان لذت ببرد و دیگری این که لذت در نفس ایجاد کند و نفس و فطرت انسان لذت ببرد.» علیت طیب در اسلام به فطری بودن اسلام دلالت دارد و اسلام چیزی را حلال می داند که فطرت آن را بخواهد و از چیز غیر حرام فطرت انسان بیزار است./864/پ202/ب1

امیر خاکراه
ارسال نظرات