۰۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۴
کد خبر: ۶۵۳۵۰۵
آیت الله خاتمی تبیین کرد؛

مبنای دینی و فقهی مبارزه با رژیم صهیونیستی

مبنای دینی و فقهی مبارزه با رژیم صهیونیستی
عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان گفت: اگر آرمان نظام جمهوری اسلامی یعنی «هر فلسطینی یک رأی» تحقق پیدا کرد، نظام مردمی در این منطقه شکل می‎گیرد و شرایط عوض خواهد شد.

روز قدس، یادآور یکی از ابتکارات امام راحل عظیم‌الشأن و عرصه نمایش قدرت امت اسلامی در حمایت از مظلومان عالم به ویژه فلسطین مظلوم و اعلام برائت از جبهه استکبار و در رأس آن رژیم صهیونیستی است؛ در همین زمینه خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، گفت وگویی با آیت الله سید احمد خاتمی، عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری داشته است که متن آن تقدیم می‎شود.

رسا ـ  مبنای دینی و فقهی مبارزه با رژیم صهیونیستی را تبیین بفرمایید؟

مسأله قدس و مبارزه با رژیم غاصب صهیونیسم دارای دو زیر بنا است: خداوند در سوره انبیاء آیه 92می فرماید: «إِنَّ هذِهِ أُمَّتُكُمْ أُمَّةً واحِدَةً وَ أَنَا رَبُّكُمْ فَاعْبُدُونِ»، همچنین در سوره مؤمنون آیه 52 آمده است: «وَ إِنَّ هذِهِ أُمَّتُكُمْ أُمَّةً واحِدَةً وَ أَنَا رَبُّكُمْ فَاتَّقُونِ».

امروز پاره امت اسلام توسط رژیم اشغالگر قدس آسیب دیده است و همه کشورهای اسلامی باید برای نجات قدس شریف به پا خیزند؛ مبنای دین حمایت از مظلوم است و از آخرین وصایای امیرالمؤمنین علی(ع) این بوده است «کونوا لِلظّالِمِ خَصمًا وَ لِلمَظلُومِ عَونًا» همچنین آیات و روایات فراوانی در وجوب حمایت از مظلوم و ایستادن در برابر ظالم وجود دارد.

پیامبر اکرم(ص) فرمودند که من شاهد پیمانی بودم که در جاهلیت در آن شرکت کردم و اگر مرا در اسلام بدان پیمان دعوت کنند، من نیز در آن پیمان شرکت خواهم کرد و آن پیمان جوانمردان و حمایت از مظلوم بود.

آنچه جمهوری اسلامی در عرصه حمایت قدس شریف انجام می‎دهد و این که امام راحل جمعه آخر ماه مبارک رمضان را روز قدس اعلام کرد؛ زیر بنای قرآنی و روایی دارد؛ امام خمینی(ره) نیز فرمودند: اسرائیل باید از بین برود؛ که این شعار همیشگی نظام است و تا سرکار بودن رژیم غاصب اسرائیلی، این سخن ماندگار است.

هر گاه آرمان نظام جمهوری اسلامی یعنی «هر فلسطینی یک رأی» تحقق پیدا کرد و تمام آوارگان فلسطینی پای صندوق رأی بیایند و نظام مردمی در این منطقه شکل بگیرد؛ شرایط عوض خواهد شد که در آن صورت تکلیف ما، تکلیف دیگری خواهد بود؛ اما تا زمانی که این رژیم جعلی وجود دارد، هویت و مصلحت نظام در جهت مبارزه رژیم اشغالگر قدس گره خورده است.

آنها دائما در حال توطئه پردازی علیه ملت های مسلمان هستند و آخرین خروجی این توطئه را با عنوان معامله قرن مطرح کرده‎اند؛ خیانت بزرگ قرن که خوشبختانه نتوانست متولد و  رشد و نمو کند.

ایران دارای نظام مکتبی است، ما نظام متداول سیاسی عالم که خواهان ماندگاری و ماندن به هر قیمتی نیستیم؛ انقلاب ما در جهت حاکمیت دین در کشور بوده است و این ویژگی اختصاصی و انحصاری نظام اسلامی است؛ برخی دیگر از ویژگی‎های دینی نظام اسلامی عبارت است از مبارزه با ظلم، اشغالگران، مبارزه با دشمنان اسلام است که در اصل 11 یازده قانون اساسی به عنوان اصول کلی آمده است.

گرچه شیوع ویروس منحوس کرونا در ایران و جهان نگذاشت راهپیمایی با شکوه روز قدس صورت بگیرد، اما آنچه مهم است روح این راهپیمایی است که نفرت از استکبار و نفرت از رژیم صهیونیستی و شعار مقدس مرگ بر آمریکا و مگر بر اسرائیل است که به عنوان شعار ماندگار انقلاب اسلامی باقی و ماندگار می ماند.

رسا ـ دشمن شناسی، مبارزه با دشمن و بحث مقاومت در فقه شیعه چه جایگاهی دارد؟

ابتدا باید بررسی شود که دشمن در نگاه قرآن کیست؟ برخورد با دشمن چگونه باید باشد؟ برخورد با دشمن در حقیقت فقه مقاومت است؛ دشمن در نگاه قرآن سبقه اعتقادی دارد، عبارت قرآنی خصم، شَنَئَان و امثال آن بوی دشمنی می‎‌دهد؛ ولی دشمنی نیست که در قرآن درباره فقه مقاومت یاد شده باشد.

فقه مقاومت درباره دشمنان اعتقادی همچون کفار، مشرکین، اهل کتاب، یهود و نصاری بحث شده است که در برابر اسلام ایستادگی کرده اند و تسلیم حق نیستند، بایستی چارچوب دشمنی در فقه مقاومت تبیین شود که معلوم باشد با چه افرادی در این زمینه طرف هستیم.

مسأله دوم در فقه مقاومت این است ک باید با دشمنان چگونه برخورد کرد، قرآن کریم دشمنان را بر دو نوع محارب و غیر محارب ارزیابی قرار داده است؛ خداوند قرآن کریم در سوره ممتحنه نحوه برخورد با دشمنان محارب و غیر محارب را به خوبی بیان کرده است؛ سخن قرآن در رابطه با دشمنان غیر محارب، برخورد انسانی، مهربانانه و با دشمنان محارب برخورد قاطع است.

سوره آیه 8 ممتحنه: لا يَنْهاکُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذينَ لَمْ يُقاتِلُوکُمْ فِي الدِّينِ وَ لَمْ يُخْرِجُوکُمْ مِنْ دِيارِکُمْ أَنْ تَبَرُّوهُمْ وَ تُقْسِطُوا إِلَيْهِمْ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطينَ؛ خدا شما را از کسانی (از کفار) که با شما درباره دین نجنگیده و شما را از خانه هایتان بیرون نکرده اند منع نمی کند که به آنها نیکی کنید و با قسط و عدل رفتار نمایید ، زیرا خدا عدالت پیشگان را دوست دارد.

سوره آیه 9 ممتحنه: إِنَّما يَنْهاکُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذينَ قاتَلُوکُمْ فِي الدِّينِ وَ أَخْرَجُوکُمْ مِنْ دِيارِکُمْ وَ ظاهَرُوا عَلي‏ إِخْراجِکُمْ أَنْ تَوَلَّوْهُمْ وَ مَنْ يَتَوَلَّهُمْ فَأُولئِکَ هُمُ الظَّالِمُونَ؛ تنها شما را از دوستی و رابطه با کسانی نهی می‌کند که در امر دین با شما پیکار کردند و شما را از خانه هایتان بیرون راندند یا به بیرون راندن شما کمک کردند و هر کسی با آنان رابطه دوستی داشته باشد ظالم و ستمگر است!

در عرصه مقاومت باید دشمن شناسی درستی صورت بگیرد و چگونگی برخورد با آنها تبیین شود؛ اصل 152 قانون اساسی بر مبنای این آیه بنا شده است؛ از این رو سیاست خارجی ایران بر اساس نفی هرگونه سلطه جویی و سلطه پذیری و حفظ استقلال و تمامیت ارضی کشور دفاع از حقوق مسلمانان و عدم تعهد در برابر قدرت‎های سلطه گر و ایجاد روابط صلح آمیز متقابل با دول غیر محارب استوار است.

رسا ـ با توجه به فرمایش حضرتعالی آیا دفاع از کشورهای اسلامی ذیل فقه مقاومت و جهاد دفاعی تعریف می‎شود؟

دفاع از امت اسلامی مبنای قرآنی دارد و مبنای قانون اساسی که با استناد با آیات قرآنی در این زمینه بیان شده است؛ اصل یازده قانون اساسی به حکم آیه کریمه «إِنَّ هذِهِ أُمَّتُكُمْ أُمَّةً واحِدَةً وَ أَنَا رَبُّكُمْ فَاعْبُدُونِ» همه مسلمان‌ها امت واحد هستند و دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است که مسائل کلی نظام را بر پایه ائتلاف و اتحاد ملل اسلامی قرار دهد و کوشش و پیگری را انجام دهد تا وحدت سیاسی، اقتصادی، و فرهنگ جهان اسلام را تحقق بخشد.

حمایت نیز بر چند نوع تعریف می شود؛ نخست حمایت رسانه ای است که بدون حد و مرز است و باید رسانه در اختیار تقویت مسلمان جهان قرار گیرد و دوم حمایت فرهنگی را شامل می‎شود که بر مبنای قانون اساسی، نظام ایران، دخالت نظامی در کشورهای دیگر ندارد، اما بر مبنای روابط صلح آمیز، هر کشوری که از نظام ایران در چارچوپ قوانین درخواست کمک کند، جمهوری اسلامی این حمایت را انجام می‎دهد که در این اصل جای تردید نیست و این حمایت مبنای قرآنی دارد.

 رسا ـ برخی غربگرایان در بحث مقاومت، دوگانه منافع ملی و مصالح امت اسلام را مطرح کرده و این دو را متفاوت فرض می‎کنند؛ این شبهه را چگونه تحلیل می‎کنید؟

دوگانه‎ای در این زمینه وجود ندارد، در شرایطی که ولی فقیه حاکم نظام است، تشخیص مصالح زیر نظر ایشان است و ایشان هر مصلحتی را برای نظام تشخیص دهد بدان عمل می کند و دوگانه ای به وجود نخواهد آمد؛ ولی فقیه با کارهای کارشناسی و مشاوره‌های مختلف؛ راهکارهای مصلحت نظام اسلامی و جهان اسلام را تببین می کند، گاهی دوگانه هایی در کشور وجود دارد؛ اما سخن آخر و نهایی را ولی فقیه بیان می کند./908/ت300/ق

ارسال نظرات