۰۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۹
کد خبر: ۶۵۳۵۷۹
حجت‌الاسلام دانشمند:

روحانیت شرع را فدای جذب مخاطب نکند

روحانیت شرع را فدای جذب مخاطب نکند
حجت‌الاسلام مهدی دانشمند با حضور در برنامه مثل ماه به بررسی جایگاه روحانیت در جامعه امروز پرداخت.

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام مهدی دانشمند با حضور در برنامه مثل ماه به بررسی جایگاه روحانیت در جامعه امروز پرداخت.

به گفته وی یک روحانی باید در وهله اول برای حفظ شأن و جایگاه خود باید از لباس مناسب، تمیز و مرتب بهره بگیرد چراکه وقتی با لباس تمیز و مرتب در جامعه ظاهر میشود، احترام به مخاطب را سرلوحه کار قرار داده است. البته روحانیت باید در این مسیر گرفتار تجمل گرایی و اسراف نشوند.

وی با اشاره به اینکه پویایی شیعه نشأت گرفته از به روز بودن و احترام آن به زمانه است، گفت: در هیچ جای اسلام بر ژنده پوشی و تظاهر به فقر تاکید نشده است و هر انسانی باید متناسب با شخصیت خود، نوع پوشش را رعایت کند. لذا به روحانیون توصیه می شود که به پوشش و لباس خود دقت کنند.

دانشمند اظهار کرد: روحانیت باید از مستمعین خود استفاده علمی ببرد و مستمع باید احساس کند که آخوند از جنس انسان های عادی است. وقتی برای سخنرانی به زندان مراجعه می کنم نباید از زبان نصیحت سخنرانی کرد بلکه باید متناسب با نیاز روحی زندانی و ظرفیت او صحبت کرد.

وی در با بیان اینکه روحانیت نباید وامدار هیچ کس باشد، گفت: روحانیت باید در چارچوب حمایت از نظام هر وظیفه ای را که به او محول شده است، انجام دهد، در واقع نظام همچون مثلثی است که یک سوی آن ولایت فقیه، سوی دیگر شهدا و ضلع آخر مردم قرار دارند. روحانیت زمانی از مجلس، دولت و سایر ارگان ها باید حمایت کند که آن ها همسو با این سه ضلع باشند. یه روحانی باید شأن خود را حفظ کند برای مثال جایگاه خود را خرج رأی آوردن یک نماینده مجلس نکند. وظیفه مهم یک روحانی این است که هیچ حلالی، حرام نشود و ابزار و مسئولیت های او نباید هیچ گاه جنبه نردبان برای ارتقا جایگاه داشته باشد. روحانیت نباید گرفتار سیاست بازی های این روزگار شود.

برای مثال خداوند در روز قیامت به سردار حاجی زاده مقامی با منزلت خواهد داد چراکه ایشان با در خطراندازی آبرو خود، وظیفه انقلابی خود را به درستی انجام داد.

وی در خصوص برخی رفتارهای روحانیت برای جذب مخاطب همچون برقراری لایو اینستاگرام با خوانندگان گفت: روحانیت باید خواسته مردم را منطبق بر شرع کند که در این مسیر دو راه هدایت مردم و نسل جوان و جذب نسل جوان را پیش رو دارد که باید راه انبیا و ائمه را طی کرد. از سوی دیگر روحانیت قرار نیست برای جذب مردم از مسیر شرع منحرف شود و در ازای به دست آوردن چیزی، اصول و ارزش های مهم شرع را از دست دهد.

وی ادامه داد: مردم باید قائل به تفکیک باشند و اسلام را از مسولان جدا ببینند چراکه اگر مسئولان ثبات قدم و سخن ندارند، ایرادی به اسلام وارد نیست. همچنین مسئولان نیز نباید به این علت از مردم توقع سازش و همراهی داشته باشند. البته تنها نمی‌توان 100 درصد مشکلات را به گردن مسئولان انداخت چراکه وقتی ماسک و دستکش در زمان کرونا نایاب شد. علاوه بر آقازادگان، مردم نیز دست به همچین عملی زدند.

دانشمند با اشاره به اینکه منبر یکی از کاراترین رسانه ها است‌، گفت: روحانیت اگر برای مردم ارزش قائل شود، برای کار خود بهترین ارائه و مقدمات را فراهم می کند. مردم باید احساس کنند که روحانی با مطاله کامل به منبر می رود. منبری موفق است که سخنران آن در انتخاب موضوع، نحوه بیان، آداب لباس پوشیدن و تبیین مطالب دقت لازم را داشته باشد.

وی با بیان اینکه در حوزه ها درس اخلاق بسیار کمرنگ شده است، گفت: متاسفانه امروز از علمایی همچون سید مهدی قوام کم بهره هستیم و من باید از این تریبون از مردم به دلیل اینکه روحانیت گاهی خوب حرف نزدند و خوب عمل نکردند، عذرخواهی کنم./998/د102/ق

میثم صدیقیان
ارسال نظرات