۰۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۵
کد خبر: ۶۵۳۶۱۲
آیت الله میرباقری:

امام طریق عبادت خداوند است | طاعت جز با معرفت اهل بیت قبول نمی شود

امام طریق عبادت خداوند است | طاعت جز با معرفت اهل بیت قبول نمی شود
نماینده خبرگان با تأکید بر این که معصوم طریق عبادت خدا است و نمی شود این طریق را حذف کرد، گفت: ظهور حقیقت توحید در عالم از طریق این اسماء حسنی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله سید محمدمهدی میرباقری نماینده خبرگان رهبری در سخنانی که به صورت زنده از حرم مطهر حضرت معصومه(س) پخش شد، با اشاره به آیه 180 سوره آل عمران گفت: یکی از عناوینی که در قرآن برای ائمه بیان شده اسماء حسنی است، وقتی می خواهیم خدا را عبادت کنیم و صدا بزنیم باید معرفت به حضرت حق داشته باشیم، خداوند اسمائی برای خود قرار داده که انبیا و ائمه این اسماء را برای ما بیان کرده اند.

وی افزود: همین اسماء الفاظ و معنایی دارد و از طریق آن باید به خدا توجه پیدا کرد، بر اساس روایات کسی که با توهم خود خدایی بسازد و عبادت کند کفر است، باید از طریق اسمائی که معصومان اعلام کردند خدا را شناخت و بندگی کرد، اگر کسی اسماء را عبادت کند و اسماء را بپرستد هم کافر است و اگر کسی اسم و معنا را عبادت کند مشرک است.

آیت الله میرباقری اظهار داشت: راه این است که انسان معنا و حقیقت را عبادت کند یعنی وقتی الفاظ را بیان می کند حقیقت را عبادت کند، انسان با ذکر اسماء خدا را عبادت می کند و اسماء معبود نیستند بلکه ما را به حقیقتی راهنمایی می کنند که آن حقیقت مورد توجه است.

وی ادامه داد: اگر اسماء خلق نمی شد امکان عبادت خداوند متعال نبود، این اسماء حقایقی هستند که غیر از الفاظ است، خدای متعال عبادت و طاعت را از احدی الا با معرفت اهل بیت(ع) قبول نمی کند.

نماینده خبرگان رهبری ابراز داشت: ما ائمه(ع) را نمی پرستیم و عبادت نمی کنیم اما تواضع و خضوع نسبت به این بزرگواران داریم، در عین این که این اسماء حسنی را عبادت نمی کنیم هیچگاه خدا را جز از طریق اسماء حسنی نمی توان عبادت کرد.

وی با تأکید بر این که معصوم طریق عبادت خدا است و نمی شود این طریق را حذف کرد، عنوان کرد: معصومان اسماء حسنای الهی هستند، ظهور حقیقت توحید در عالم از طریق این اسماء حسنی است و این که امام طریق عبادت است قابل حذف نیست،  یکی از طرح های دشمنان پیامبر انحراف در اسماء بود و می خواستند به جای ولایت امام، دیگران را ملاک قرار دهند و اسامی دیگری را مطرح کنند تا مسیر عبادت الهی تغییر کند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: اگر متمسک به اسماء حسنی شویم حقیقت این اسماء در وجود ما جاری می شود، تمام تلاش دشمن است که طریق دیگری به جای عبادت قرار دهد و انسان را به راه غفلت بکشاند اما امامت چیزی نیست که دیگران بتوانند در آن دست ببرند.

محمد قمین
ارسال نظرات