۰۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۱
کد خبر: ۶۵۳۶۴۲
استاد حوزه علمیه:

ماه رمضان بهترین فرصت برای شروع سیر و سلوک خوش‌اخلاقی است

ماه رمضان بهترین فرصت برای شروع سیر و سلوک خوش‌اخلاقی است
استاد حوزه علمیه گفت: طبق آموزه «اکمَلُکمْ ایماناً احْسَنُکمْ خُلْقاً» اصولاً حُسن خلق هم‌سوی با اصل ایمان است و اِکمال ایمان ما درگرو حُسن خلق ما است.

حجت‌الاسلام عبدالله محمدی، استاد حوزه علمیه و دانشگاه، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان جنوبی، با اشاره به در پیش بودن عید سعید فطر، اظهار کرد: اگر می‌خواهیم ببینیم که ماه رمضان و ضیافة الله در وجود ما محقق شده، باید جانمان را به نسخه طبیب عالم عرضه کنیم؛ زیرا امیرالمؤمنین (ع) در شأن پیامبر (ص) فرمودند: «طَبِیبٌ دَوَّارٌ بِطِبِّهِ» و این طبیب دلسوز عالم در ابتدای ماه رمضان نسخه‌ای شفابخش برای جان‌های ما بیان کرده است که همان خطبه شعبانیه است و اکنون باید ببینیم این نسخه چه اندازه در جانمان نشسته است.

وی با بیان اینکه ماه رمضان بهترین فرصت برای شروع سیر و سلوک خوش‌اخلاقی است، افزود: یکی از مهم‌ترین موارد این نسخه، خوش‌اخلاقی بود: «مَنْ حَسَّنَ مِنْکمْ فِی هَذَا الشَّهْرِ خُلُقَهُ کانَ لَهُ جَوَازاً عَلَی الصِّرَاطِ یوْمَ تَزِلُّ فِیهِ الْأَقْدَامُ».

حجت‌الاسلام محمدی ادامه داد: حُسن خُلق از صفات الهی و از رحمت الهی نشأت می‌گیرد؛ چنان که به پیامبرش به عنوان الگوی برتر حسن خلق می‌فرماید: «فَبِما رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ...»؛ یعنی به سبب لطف و رحمت الهی بود که با آنان نرم خویی و مهربانی کردی.

وی تصریح کرد: طبق آموزه دینی «اکمَلُکمْ ایماناً احْسَنُکمْ خُلْقاً» اصولاً حُسن خلق هم‌سوی با اصل ایمان است و اِکمال ایمان ما درگرو حُسن خلق ماست.

وی با اشاره به اینکه چهره خندان در پایان ماه رمضان محبوب خداوند است، گفت: امیرالمؤمنین (ع) فرمودند: «الْمُؤْمِنُ دَائِمٌ نَشَاطُهُ».

حجت‌الاسلام محمدی با اشاره به داستانی از انبیای الهی، ادامه داد: امام کاظم (ع) می‌فرماید: حضرت عیسی و حضرت یحیی علیهماالسلام دو پیامبر آخر قوم بنی‌اسرائیل بودند. روزی این دو پیامبر در جایی به هم رسیدند، حضرت یحیی دید که حضرت عیسی خنده بر لب دارد و مسرور است، گفت: از چیست که تو را به‌صورت افراد غافل می‌بینم؟ گویا از عذاب الهی ایمن هستی؟ حضرت عیسی در پاسخ فرمود: از چیست که تو را گرفته خاطر و ناراحت می‌بینم؟ گویا از رحمت خدا ناامید هستی؟ خداوند به آنها وحی کرد: محبوب‌ترین شخص از میان شما نزد من، کسی است که خنده‌رو باشد.

وی با یادآوری برخی از آثار دنیوی اُخروی حُسن خلق، گفت: کسی که خوش‌اخلاق است راه‌های زندگی برایش هموار می‌شود: «مَنْ حَسُنَ خُلْقُهُ سَهُلَتْ لَهُ طُرُقُهُ» و روابط صمیمانه‌اش با مردم مستحکم می‌شود: «حُسْنُ الْخُلْقِ یُثَبِّتُ الْمَوَدَّة»؛ «طَلَبْتُ صُحْبَةَ النَّاسِ فَوَجَدْتُهَا فِی حُسْنِ الْخُلُق».

حجت‌الاسلام محمدی ادامه داد: چنین فردی طبق حدیث «فی سِعَةِ الْاَخلاقِ کُنُوزُ الْاَرزاقِ» رزق و روزی‌اش برکت می‌یابد، چون گنج‌های روزی در خوش‌اخلاقی است، طبق حدیث «اِنَّ الْبِرَّ وَ حُسْنَ الْخُلْقِ یَعْمُرانِ الدَّیارَ وَ یَزیدانِ فِی الْاَعْمارِ» عمرش طولانی و زندگانی‌اش سامان می‌یابد و طبق حدیث «اِنَّ الْخُلْقَ الْحَسَنَ یُمیثُ الْخَطیئَهَ کما تُمیثُ الشَّمْسُ الْجَلیدَ» گناهانش آمرزیده می‌شود.

وی آسان شدن حساب: «حَسَّنْ خُلْقَکَ یُخَفِّفِ اللهُ حِسابَکَ» و ارتقای درجات اخروی و هم نشینی با انبیا: «اِنَّ الْعَبْدَ لَیَبْلُغُ بِحُسْنِ خُلْقِهِ عَظیمَ دَرجاتِ الاخِرَهِ وَ اَشْرَفَ الْمَنازِلِ وَ اِنَّهُ ضَعیفُ الْعِبادَةِ» را از دیگر آثار خوش‌خلقی برشمرد.

این استاد حوزه علمیه ادامه داد: اما همه آثار به کنار، دل‌انگیزترین اثر خوش‌اخلاقی این است که پیامبر (ص) فرمودند: «أَقْرَبُکمْ مِنِّی مَجْلِساً یَوْمَ الْقِیَامَةِ أَحْسَنُکمْ خُلُقاً»؛ یعنی در روز قیامت نزدیک‌ترین شما به من کسی است که بهترین خلق‌ها را داشته است./9314/ت310/ب1

هادی رحیمی
ارسال نظرات