۰۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۳
کد خبر: ۶۵۳۷۵۳
به همت مؤسسه بوستان کتاب؛

کتاب «ایران و امریکا در چهل سال» منتشر شد

کتاب «ایران و امریکا در چهل سال» منتشر شد
در کتاب «ایران و امریکا در چهل سال»، تلاش شده تا به این پرسش پاسخ داده شود که برای نزدیک کردن جمهوری اسلامی ایران به اهداف کلان، کدام نظریه کارآمد تر بوده است.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، مؤسسه بوستان کتاب وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم کتاب «ایران و امریکا در چهل سال(1397-1357)(مقایسه دو نظریه مقاومت و تنش زدایی در سیاست خارجی)» نوشته سهراب صلاحی را منتشر کرده است.

با بررسی اسناد بالادستی دو نظام جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا، سه هدف کلان جمهوری اسلامی چنین به دست آمد: تبدیل ایران به یک قدرت بین المللی، ساخت تمدن نوین اسلامی و تشکیل قطب قدرت مخالف نظام سلطه در عرصه بین الملل با هدف اصلاح ساختار حاکم بر آن. در مقابل، سه هدف کلان آمریکا عبارت است از: تبدیل این کشور به هژمون جهان، تبدیل اسرائیل به هژمون منطقه و در نهایت مهار جمهوری اسلامی و تجزیه ایران. گفتمان جدید جمهوری اسلامی ایران با عنوان «دکترین مقاومت» در تقابل با نظام سلطه و مشخصاً آمریکا در فضای روابط بین الملل شکل گرفته است. از جانب دیگر، در بعضی ادوار، دولت های جمهوری اسلامی نظریه «تنش زدایی» را به مثابه رویکرد غالب در سیاست خارجی پی گرفتند. با التفات به اینکه سیاسیت خارجی مجموعه ای از راهبردها و اقداماتی است که یک نظام سیاسی برای دست یابی به اهداف کلان خود طراحی می کند،

در این کتاب تلاش شده تا به این پرسش پاسخ داده شود که برای نزدیک کردن جمهوری اسلامی ایران به اهداف کلان، کدام نظریه کارامد تر بوده است.

در مقدمه این اثر چنین آمده است: همانطور که از عنوان این نوشتار مشخص است، هدف، ارزیابی کارکرد «دکترین مقاومت» و «رویکرد تنش زدایی» در روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران با امریکا در دوران چهل ساله پس از انقلاب اسلامی است. دستیابی به این مهم نیازمند شناخت اهداف کلان دو نظام سیاسی است.

پژوهش حاضر به روش توصیفی – تحلیلی، و گردآوری اطلاعات نیز با اتکا به منابع کتابخانه ای همچون کتاب ها، رساله ها و پایان نامه ها، مقاله ها و همچنین بهره گیری از منابع اینترنتی است.

کتاب «ایران و امریکا در چهل سال» منتشر شد

ساختار کتاب:

این اثر به سه بخش و هشت فصل تقسیم شده است: در بخش اول با عنوان حدود یک دهه تقابل امریکا با جمهوری اسلامی ایران، افزون بر نزدیکی زمان رخداد انقلاب، وقوع جنگ نیز باعث شد که در مجموعه نظام دکترین مقاومت در دستور کار سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران قرار گیرد. در این خصوص و در بخش نخست، دو فصل در نظر گرفته شده که به تحولات مسائل ایران و آمریکا در دو دوره حوادث قبل از تحمیل جنگ هشت ساله و دوران جنگ اختصاص یافته است.

پس از جنگ با اصلاحاتی که در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران صورت گرفت، پست نخست وزیری حذف و منصب ریاست جمهوری از حالت تقریبا تشریفاتی خارج و بسیار بیشتر از مسئولیت های اجرایی دوران قبل، دارای قدرت و اختیار شد. همچنین با حاکم شدن فضای تنش زدایی بر روابط دو قدرت امریکا و شوروی، دولت آیت الله هاشمی رفسنجانی تحت تأثیر فضای فوق پایه گذار رویکرد جدیدی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران گردید که پس از دوران ریاست جمهوری وی، دو دوره دیگر نیز امتداد و هنوز نیز ادامه دارد که به رویکرد تنش زدایی معروف است؛ از این رو، بخش دوم تحقیق به تحلیل و ارزیابی سه دوره تنش زدایی و نسبت آن با اهداف کلان جمهوری اسلامی ایران اختصاص یافته است. فصل سوم این تحقیق به دوره اول تنش زدایی در زمان آیت الله هاشمی رفسنجانی (۱۳۶۸-۱۳۷۶)، فصل چهارم به دوره دوم تنش زدایی در دوران دولت سید محمد خاتمی (۱۳۷۶-۱۳۸۴) و فصل پنجم به دوره سوم تنش زدایی که از آغاز دولت دکتر حسن روحانی در ۱۳۹۲ آغاز شده، اختصاص یافته است.

بخش سوم، مربوط به دکترین مقاومت در سیاست خارجی است که در واقع، بنیانگذار آن امام خمینی(ع) بوده و پس از رحلت وی، آیت الله خامنه ای (مد ظله) این دکترین را با توجه به تحولات گسترده در سه حوزه ملی، بین الملل اسلامی و عرصه جهانی پی گیری کرده است. با وجود این برای امتناع از طولانی شدن تحقیق، فقط، سه پدیده دکترین مقاومت در سیاست خارجی بررسی خواهد شد. بر این پایه، فصل ششم این تحقیق که در واقع فصل اول بخش سوم است، به ورود ایران به باشگاه هسته ای جهان و پیامدهای ملی و بین المللی آن می پردازد که نتیجه دکترین مقاومت است. فصل هفتم به موفقیت رویکرد مقاومت آموزه های انقلاب اسلامی و از جمله نتایج آن که تشکیل جبهه مقاومت در منطقه و در نهایت بیداری اسلامی است، اختصاص یافته است. آخرین فصل این تحقیق که نتیجه دو دستاورد قبلی و دیگر پیروزی های ایران و مقاومت اسلامی است، به دکترین مقاومت و نقش آن در شکست جنگ های مباشرتی و نیابتی امریکا در منطقه اختصاص یافته است؛ دوره ای که امریکایی ها در ۲۰۰۱ و با اشغال افغانستان و خاصه اشغال عراق در ۲۰۰۳ و با هدف تبدیل این کشور به هژمون جهان و تبديل اسرائیل به قدرت برتر منطقه و امتداد قدرت امریکا و همچنین مهار انقلاب اسلامی و سلطه بر کانون انرژی جهان آغاز کردند.

برشی از کتاب:

صدور آموزه های انقلاب، شکل یابی جبهه مقاومت و بیداری اسلامی

برخلاف جنبش ها و حرکت های قبلی در منطقه و حتی جهان که معمولا در حوزه نفوذ دو قدرت شرق و غرب تفسیر پیدا می کرد، با اتخاذ رویکرد نه شرقی نه غربی از سوی جمهوری اسلامی، این نظریه به خوبی تبیین کننده موضع ایران نسبت به نظام بین الملل دوقطبی بود و تأکید بر این موضوع بود که ایران در پی تشکیل قطب جدیدی از قدرت در عرصه بین الملل است که بی تردید از جمله الزامات آن صدور آموزه های انقلاب اسلامی بود که نتیجه بلافصل آن تشکیل گروه های مقاومت اسلامی در منطقه و متعاقب آن وقوع پدیده بیداری اسلامی است .

مؤسسه بوستان کتاب وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم کتاب «ایران و امریکا در چهل سال(1397-1357)(مقایسه دو نظریه مقاومت و تنش زدایی در سیاست خارجی)» نوشته سهراب صلاحی را در 776 صفحه با شمارگان 6۰۰ نسخه به قیمت 120000 تومان روانه بازار نشر کرده است.

علاقه‌مندان برای تهیه این کتاب می‌توانند به آدرس قم، چهار راه شهدا، فروشگاه مرکزی مؤسسه بوستان کتاب، و دیگر شعب این مؤسسه در تهران، مشهد و اصفهان و یا به آدرس اینترنتی این مؤسسه به نشانی www.bustaneketab.ir مراجعه کنند و یا با شماره تلفن 02531151187 و 02531151250 تماس بگیرند./822/ن601/ب1

مهدی فلاحی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۳
ممنون علاقه مند شدم کتاب را تهیه و مطالعه کنم
0
0