۰۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۱
کد خبر: ۶۵۳۷۶۲
حجت‌الاسلام والمسلمین آل‌هاشم:

فروش بنزین ایران به ونزوئلا بر طبق موازین بین‌‏الملل است

فروش بنزین ایران به ونزوئلا بر طبق موازین بین‌‏الملل است
نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی گفت: آمریکا یکی از تاریخی‌‏ترین شکست‌های خود را در حیاط خلوت خود و در کنار گوش ایالات متحده متحمل خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل‌هاشم امروز در پاسخ به این سوال که علت نگرانی شدید آمریکا برای پایان تحریم تسلیحاتی ایران در مهرماه چیست؟ اظهار داشت: اظهارات پیاپی و مصاحبه‏‌ها و مقالات مسوولان، صاحب‌نظران آمریکایی و حامیان منطقه‌‏ای ایشان حکایت از یک نگرانی عمیق دارد. در سطح راهبردی و کلان، پایان تحریم تسلیحاتی ایران در مهرماه کاملا برطبق معاهده برجام بوده و رفع این تحریم عملاً آمریکا را در تشدید فشارها و فشار حداکثری، خلع سلاح خواهد کرد و به انزوای آمریکا خواهد انجامید.

امام جمعه تبریز با اشاره به سطح دیگر نگرانی آمریکا از ایران انقلابی گفت: آمریکا تصور می‌کند، کشور ما بعد از پایان تحریم‌ها به خرید سلاح‌های راهبردی برای تکمیل بسته تسلیحاتی خود روی بیاورد و مهم‌تر اینکه به فناوری آن دست یابد.

حجت‌الاسلام و المسلمین آل‌هاشم اضافه کرد: همچنین آمریکایی‌ها فکر می‌کنند، ایران با فروش سلاح‌های خود به کشورهای دیگر به‌ویژه کشورها و سرزمین‌های مقاومت، انحصار چند ده‌ه‏ای فروش سلاح را که در اختیار برخی قدرت‌ها بوده، شکسته و اولین کشور مخالف استکبار و صهیونیسم است که در این عرصه وارد می‌‏شود.

فروش بنزین و گازوئیل ایران به ونزوئلا کاملاً بر طبق موازین بین‌‏الملل بوده است

امام جمعه تبریز دلیل اعزام نفتکش‌‏های ایران به ونزوئلا را این‌گونه پاسخ داد: دو کشور ایران و ونزوئلا در حلقه‌‏های تنگ تحریم ظالمانه آمریکا هستند. طبعاً برای شکستن تحریم اقدام کرده و دچار انفعال و بی‏‌عملی نخواهند شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین آل‌هاشم اضافه کرد: جمهوری اسلامی نشان داد که در عرصه فروش نفت و از خام فروشی که هدر دادن منابع ملی است، فاصله گرفته است و در صدد اجرای سیاست‏‌های اقتصاد مقاومتی است.

وی با تاکید بر اینکه فروش بنزین و گازوئیل کاملاً بر طبق موازین بین‌‏الملل بوده است، متذکر شد: آمریکا و حتی سازمان ملل نمی‌‏تواند در این باره بهانه‌‏ای بیاورند چون نفتکش‌‏ها در روز روشن با پرچم رسمی و دستگاه هدایت‌کننده روشن در آبراه‏‌های بین‌‏المللی و آب‌‏های آزاد در حال حرکت است و اتهام قاچاق دیگر کاربردی ندارد، دوم اینکه آنچه مشمول تحریم است نفت، نه بنزین و گازوئیل و فرآورده‌‏های نفتی.

نماینده ولی فقیه در استان با بیان اینکه ایران این معامله را با حذف دلار انجام داده و ساز و کارهای نظارتی تحمیل شده نیز نمی‌‏توانند بر آن نظارت داشته باشند، تصریح کرد: در صورتی که آمریکا که اکنون چهار ناو جنگی خود را به منطقه آورده کشتی‌‏های ایران را توقیف کند قطعاً ایران پاسخ و واکنش مناسب خواهد داد. نمونه توقیف کشتی انگلیسی در پاسخ به توقیف کشتی نفتکش ایران به سمت سوریه و تجربه تلخ روباه پیر انگلیس در پیش روی ترامپ است.

امام جمعه تبریز گفت: اما اگر بدون هیچ‌گونه تعرضی در رفت و برگشت کشتی‌‏ها فقط نظاره‏‌گر باشد و صرفاً برای خالی نبودن عرصه آمده باشد. آمریکا یکی از تاریخی‌‏ترین شکست‌های خود را نه در کنار مرزهای ایران بلکه در حیاط خلوت خود و در کنار گوش ایالات متحده متحمل خواهد شد.

توافق دو طرف منازعه در افغانستان پیروزی ایران محسوب می‌شود

وی با اشاره به نتایج توافق دو طرف منازعه در افغانستان یادآور شد: روز یکشنبه ۲۸اردیبهشت ماه، توافق بین این دو رقیب با شرکت سران احزاب و روسای قبائل مهم افغانستان برگزار گردید. طبق این توافق عبدالله، ریاست شورای عالی مصالحه را برعهده خواهد داشت و سهم پنجاه درصدی را در تعیین اعضای دولت از آن خود کرده است، علاوه‌بر اینکه استانداران ۳۴ ولایت این کشور بر اساس بیشترین آرایی که هر یک از دو طرف آورده‌‏اند، انتخاب خواهند شد.

نماینده ولی فقیه در استان اضافه کرد: در این دوره، اگرچه عبدالله معاون اول نیست و بر حسب ظاهر مقام پایین‌‏تری را دارد، اما ریاست شورای مصالحه به معنای ایفاء نقش اصلی در هدایت مذاکره با طالبان است و همین جایگاه قدرت زیادی را به عبدالله خواهد داد.

امام جمعه تبریز بیان داشت: ایران به‌عنوان همسایه قدرتمند افغانستان برای این توافق تلاش‌های زیادی کرد و به نتایج دلخواهش رسید. این توافق به نوعی پیروزی ایران نیز تلقی می‏‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین آل‌هاشم با بیان اینکه افغانستان هنوز روزهای سخت و دشواری را پیش رو دارد، خاطرنشان کرد: باید دید، احزاب و جریان‌های قدرتمند در این کشور برای آینده باثبات و مقتدرانه خود چه تصمیمی خواهند گرفت. آنچه مسلم است، در آینده افغانستان، آمریکا دیگر جایی نخواهد داشت./1350/د102/ف

منبع: تسنیم
ارسال نظرات