۰۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۶
کد خبر: ۶۵۳۹۹۳

کتاب «آزادی در اسلام» منتشر شد

کتاب «آزادی در اسلام» منتشر شد
کتاب آزادی در اسلام با موضوع کالبد شکافی مفهوم آزادی در اسلام و اندیشه‏‌‌ی مدرن به همت اندیشکده برهان منتشر و روانه بازار نشر گردید.
به گزارش سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، کتاب آزادی در اسلام با موضوع کالبد شکافی مفهوم آزادی در اسلام و اندیشه‏‌ی مدرن به همت اندیشکده برهان منتشر و روانه بازار نشر گردید.

این کتاب که از مجموعه کتاب‌های اندیشنامه معرفت دینی و حاصل تلاش جمعی از پژوهشگران اندیشکده برهان است در ۵۶ صفحه و در ۳ گفتار، از سوی انتشارات دیدمان به زیور طبع آراسته گردیده است.

«تعریف انسان»، «در ناحیه‌ی هدف» و «در ناحیه‌ی موانع» عناوین گفتار‌های ۳ گانه این کتاب هستند.

در بخشی از مقدمه این کتاب می‌خوانیم:

آزادی یکی از مفاهیمی است که در زندگی سیاسی و اجتماعی مردم، بسیار استعمال می‌شود، هر کس سعی می‌کند تا با توسل به آزادی آنچه که مورد نظرش است را انجام دهد یا بیان کند، بنویسد، نقاشی کند، فیلم بسازد، غذای خاصی را بخورد، به فکر خاصی تمایل پیدا کند، شهوت خود را ارضا کند و ….

از سوی دیگر، عده‌ای نیز به اسم دفاع از آزادی، به افراد یا کشور‌های دیگر حمله می‌کنند، انسان‌های بسیار زیادی را به نام آزادی به قتل می‌رسانند و ….

چه زحمات و رنج‌هایی را که انسان‌های مصلح و پیامبران (علیهم‌السلام) برای رهایی انسان‌ها از زنجیر انحرافات، خرافات و مفاسد انجام داده‌اند و از سوی دیگر، چه مفاسد عظیم و جنایاتی نیز به اسم آزادی در میان بشریت انجام شده است. از این‌رو، ضروری است که معنای آزادی را به درستی بشناسیم و به ویژه به تفاوت اساسی میان اندیشه‌ی مدرن و اندیشه‌ی عقلانی اسلام در تفسیر آزادی توجه نماییم تا مانع هر نوع سوء استفاده از آن گردیم.

آزادی از مفاهیمی است که برای آن تعاریف بسیار زیادی ارایه شده است: تقریباً تمامی اخلاق‌گرایان تاریخ بشر زبان به تحسین آزادی گشوده‌اند. معنای آزادی هم مانند معنای خوشبختی، خوبی، طبیعت و واقعیت به قدری کش‌دار است که راه را برای هرگونه تعبیری باز می‌گذارد. نمی‌خواهم وارد بحث تاریخ شوم یا درباره‌ی بیش از دویست معنای گوناگونی که نویسندگان تاریخ اندیشه‌ها برای این واژه متلوّن ذکر کرده‌اند، سخنی بگویم. بدین جهت، برای رهایی از مغالطه‌ی اشتراک لفظی و نیز مغالطات دیگر، ضروری است که معنای آزادی را در لغت و اصطلاح مورد بازبینی قرار دهیم./925/د102/ف
کتاب «آزادی در اسلام» منتشر شد
ارسال نظرات