۰۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۴
کد خبر: ۶۵۳۹۹۴

کتاب «عزّت ملّی» منتشر شد

کتاب «عزّت ملّی» منتشر شد
کتاب عزّت ملّی با موضوع بررسی تطبیقی عزّت‌طلبی و یا تحقیرپذیری در سیاست خارجی ایران به همت اندیشکده برهان منتشر و روانه بازار نشر شد.
به گزارش سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، به مناسبت سالروز فتح خرمشهر در عملیات بیت المقدس و روز مقاومت، ایثار و پیروزی، کتاب عزّت ملّی با موضوع بررسی تطبیقی عزّت‌طلبی و یا تحقیرپذیری در سیاست خارجی ایران به همت اندیشکده برهان منتشر و روانه بازار نشر گردید.
این کتاب که از مجموعه کتاب‌های اندیشنامه سیاست‌خارجی و حاصل تلاش جمعی از پژوهشگران اندیشکده برهان است در ۱۶۷ صفحه و در ۹ فصل، از سوی انتشارات دیدمان به زیور طبع آراسته گردیده است.

«چیستی عزت ملی»، «انقلاب اسلامی و عزت ملی»، «عینیت عزت ملی»، «عوامل و موانع تحقق عزت ملی»، «استکبارستیزی، اقتدار، استقلال و عزت ملی»، «تجربه‌های جهانی از عزت ملی»، «عزت‌اندیشی، منافع ملی و سیاست خارجی»، «طعم تلخ تحقیر» و «کارنامه دولت‌ها در عزت‌طلبی» عناوین فصل‌های ۹ گانه این کتاب هستند.

در بخشی از مقدمه این کتاب می‌خوانیم:

مفهوم «عزت» یکی از مهم‌ترین عبارات در اندیشه دینی و سیاسی ما مسلمانان است. به‌نحوی‌که این کلیدواژه یکی از پرتکرارترین مفاهیم در ادبیات سیاسی و دینی و حتی زندگی شخصی ما در ابعاد مختلف آن است. همۀ ما به‌حکم اینکه موجودی متفکر و دارای قدرت انتخاب هستیم با این مقوله به نحوی بنیادین در ارتباط خواهیم بود. چراکه مفهوم عزت در معنای کلان خود، نوعی ارتباط وسیع و فراگیر با نحوه زیستن یا سبک زندگی برقرار می‌کند. معیار‌ها و پارامتر‌هایی که این مفهوم در برمی‌گیرد از یک‌سو و فراگیری مفهوم آن از سوی دیگر، سازنده چهارچوبی منظم و نظام‌مند برای سازمان دادن به سیستمی فکری و نظری است که می‌تواند در ذیل این مفهوم به ساماندهی عمیق و دقیق زندگی و به‌طور مشخص سبک زیستن بپردازد.

جامعه ما که به لحاظ هویتی دارای ماهیتی دینی است می‌باید چنین سیستمی را از آموزه‌های دینی به عاریت بگیرد و پیرامون آن به مطالعه و تئوری پردازی همت گمارد. با توجه به توضیحات داده شده به نظر می‌رسد برای نیل به چنین اهدافی مفهوم فراگیر و درعین‌حال دقیق «عزت ملی» راهگشا باشد. یعنی جمهوری اسلامی ایران می‌تواند مبتنی بر این مقوله سیاست‌های اعمالی خود را ارزیابی کند، وضعیت فعلی خود را درک کند، به نقد وضع موجود بپردازد و برنامه‌هایی برای حرکت به وضع مطلوب ترسیم کند.

یکی از ضرورت‌های دیگری که ما را به مطالعه درباره مفهوم عزت ملی رهنمون می‌کند انقلاب اسلامی و اهداف والای آن است. در جای‌جای فرمایشات امام خمینی (ره) درباره هدف انقلاب اسلامی، عزت بخشیدن و احساس هویت مردم و کشور یکی از مهم‌ترین نکات ایشان است. همچنین در ارزیابی درباره کلمات کلیدی در کلام مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی)، عزت ملی جزء پنج کلیدواژه پرکاربرد به‌وسیله رهبر انقلاب شناخته شد. ایشان در جایی چنین می‌فرمایند؛ «انقلاب پرچم عزت این ملت است و ملت این پرچم را در دست استوار خود محکم نگه خواهد داشت و به فضل پروردگار تسلیم امام زمان ارواحنا فداه و عجل الله فرجه خواهد کرد.» بنابراین ازآنجاکه ماهیت انقلاب اسلامی و هدف آن تأمین عزت ملی است شناخت این مسئله مهم ما را در نیل به آن یاری خواهد کرد.

علاوه بر این زمانی که درباره «عزت ملی» صحبت می‌کنیم به‌طور عادی درباره مفاهیم دیگری نیز سخن خواهیم گفت که با این عبارت ارتباط معنایی دارند. به تعبیر دیگری می‌توان و لاجرم چنین است که در پرتو پرداختن به «عزت ملی» بسیاری از مقوله‌های دیگر نیز مطالعه و شناخته خواهند شد. مفاهیمی هم، چون قدرت ملی، اقتدار ملی، پرستیژ کشور، شخصیت و وجهه بین‌المللی آن، مؤلفه‌های قدرت و اقتدار، غیرت ملی، هویت ملی، استقلال و عدم وابستگی، پیشرفت و بسیاری دیگر از مفاهیم در حین مطالعه عزت ملی بررسی می‌شوند. به‌عبارت‌دیگر می‌توان گفت که عزت ملی فراتر از یک مفهوم ساده و در جایگاه یک گفتمان قرار دارد که می‌توان در ذیل آن این مفاهیم را به‌صورت روشمند مطالعه کرد و ذیل این مفهوم به شناخت ساختاری مفاهیم دیگر نیز دست یافت./پ925/د102/ب1
کتاب «عزّت ملّی» منتشر شد
ارسال نظرات