۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۳
کد خبر: ۶۵۴۰۹۳
آیت الله تحریری:

امتحان و آزمایش سنت الهی است

امتحان و آزمایش سنت الهی است
تولیت مدرسه علمیه مروی با بیان اینکه امتحان و آزمایش سنت الهی است، گفت: ایمان قوی مستلزم امتحانات سخت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمدباقر تحریری تولیت مدرسه علمیه مروی، امروز در جلسه شرح کتاب چهل حدیث امام خمینی(ره) که به‌صورت مجازی برگزار شد، گفت: خداوند متعال انسان‌ها را در همه دوره‌ها مورد امتحان قرار می‌دهد و این سنت الهی است.

 وی افزود: ابتلا درجایی مطرح می‌شود که موجود دارای هدف معین و خاصی باشد برای همین رسیدن و دور ماندن از آن هدف، آثاری به همراه خواهد داشت.

آیت‌الله تحریری ادامه داد: آن موجودی مورد ابتلا و امتحان قرار می‌گیرد که دارای اختیار و مقصد قابل رسیدن باشد بنابراین در میان موجودات تنها انسان و موجودی که مانند اوست مورد امتحان قرار می‌گیرد.

تولیت مدرسه علمیه مروی با بیان اینکه مسأله آوردن دین نیز در بحث امتحان مطرح می‌شود، عنوان کرد: خداوند متعال انسان را آفرید و در جهت رسیدن به هدف نهایی ابزارهایی را در وجود او قرار داده تا بتواند آن هدف را درک و انتخاب کند، بر این اساس باید یک ملاک امتحان برای انسان وجود داشته باشد ازاین‌رو خداوند مجموعه قوانین دین را توسط انبیا و اولیای الهی به بشر ابلاغ کرد.

وی افزود: این امتحان برای آن نیست که خداوند به آگاهی برسد بلکه برای آن است که انسان ابزارهایی که در وجودش قرارگرفته به فعلیت برساند، طبق صریح آیات؛ ما شما را امتحان می‌کنیم تا بدانید.

آیت‌الله تحریری با بیان اینکه میزان ایمان و نفاق انسان در مواجهه با ابتلائات ظاهر می‌شود، اظهار داشت: انسان در پرتوی دستورات دین امتحان می‌شود، سنت ابتلا مبنی بر امتحان انسان است تا انسان با استفاده از ابزارهایی که خداوند در اختیار او قرار داده به اهداف عالیه دست یابد.

تولیت مدرسه علمیه مروی خاطرنشان کرد: در مرحله دوم سنت ابتلا به امور ناملایم مربوط می‌شود و آن این است که انسان زمانی که در عالم دنیا قرار می‌گیرد چون ماهیت زندگی دنیا برخورد و مزاحمت و گاهی مانع ایجاد شدن است لذا انسان گاهی به بلاها مبتلا می‌شود./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات