۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۶
کد خبر: ۶۵۴۱۱۹
یادداشت:

نژادپرستی؛ زخمی دیرین در جامعه آمریکا

نژادپرستی؛ زخمی دیرین در جامعه آمریکا
آمریکا پس از مرگ «جورج فلوید» شرایط ناآرامی را تجربه می کند که ریشه آن به نژادپرستی و حاکمیت نظام سرمایه داری این کشور بر می گردد.

خبرگزاری رسا – بین الملل: دوشنبه گذشته، روزی بود که آتش نژادپرستی در آمریکا مجدد شعله ور شد به طوری که تا به امروز ادامه دارد. ماجرا از آن جا شروع شد که یک افسر پلیس آمریکا با رفتاری خشن، فردی سیاهپوست غیر مسلح به نام «جورج فلوید» را بازداشت کرد. تصاویر منتشر شده از این حادثه نشان می‌داد که آن پلیس، زانوی خود را روی گردن فلوید 40 ساله قرار داده و مانع نفس کشیدن او شده بود. این رفتار خشونت‌آمیز در نهایت به مرگ فلوید منجر شد.

این اقدام نژادپرستانه پلیس آمریکا از چند زاویه قابل بحث بررسی است.

1. اولین بار نیست که پلیس آمریکا دست به چنین اقدام نژادپرستانه ای می زند و پیش از این طی سال های اخیر شاهد قتل اریک گارنر[1] و مایکل براون[2] به جرم سیاهی پوستشان بودیم. البته باید یادآوری کرد که این دو مورد در رسانه های آمریکا مطرح شد و موادر مشابه نژادپرستی بسیاری وجود دارد که در رسانه ها منتشر نمی شود.

2. قتل فلوید، آتش نژادپرستی و اعتراض به آن را دوباره در آمریکا شعله ور کرد به طوری که از دوشنبه گذشته تا کنون، برخی از شهرهای آمریکا باوجود شیوع گسترده ویروس کرونا، شاهد اعترضات خیابانی بسیاری است و برخی از مناطق حالت جنگی به خود گرفته و پلیس امنیتی و ارتش وارد جریان شده است.

معترضان آمریکایی که حتی سفید پوستان هم در میان آنها وجود دارند، یک خواسته بیشتر ندارند و آن هم اجرای عدالت است.

عدالتی مفهومی است که کمتر در آمریکا دیده می شود و تبعیض نژادی، اختلاف طبقاتی و غیره به وفور در ایالات متحده وجود دارد به طوری که رسانه های وابسته به حکومت دیگر توان سانسور آن را ندارند.

3. حکومت آمریکا برای آرام کردن معترضان، 3 پلیسی که این اقدام نژادپرستانه را علیه جورج فلوید انجام دادند، را اخراج کرد، اما سوال اینجاست که آیا تبرئه و یا اخراج پلیس به معنی مصونیت داشتن آنان برای انجام هر اقدامی علیه سیاهپوستان است؟ آیا اگر چنین اقدامی علیه یک سفید پوست اتفاق افتاده بود، بازهم حکومت آمریکا به این سادگی از کنار این ماجرا عبور می کرد؟

متاسفانه با بررسی اقدام دستگاه قضایی آمریکا پیرامون چنین مسائلی، در میابیم که هیچ گونه جزای سنگینی علیه پلیس های نژادپرست وجود ندارد همان طور که قاتلان اریک گارن و مایکل براون قصاص نشدند.

4. پایگاه خبری «ایندیپندنت» طی گزارشی، آمار قتل سیاهپوستان را دو برابر سفید پوستان اعلام کرد و اظهار داشت از سال 2015 تا 2019 میلادی بیش از هزار تن جان خود را به وسیله شلیک گلوله و ضرب و شتم پلیس از دست داده اند.

5. دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا از زمان تصدی منصب خود و حتی در زمان تبلیغات انتخابات بارها بر طبل نژادپرستی کوبیده است که به طور نمونه می توان به سخنان او در تاریخ 11 ژانویه 2018 میلادی (21 دی 1396 شمسی) اشاره کرد که در جلسه ای با حضور نمایندگان جمهوری‏ خواه و دموکرات کنگره ضمن اشاره به مهاجرانی که از هائیتی، السالوادور و بعضی از کشورهای آفریقایی به آمریکا مهاجرت کرده اند، گفت: «چرا این مردم را از کشورهایی که چاه توالت هستند، به اینجا راه می دهیم؟ ترجیح می‌دهم مهاجرانی از کشورهایی مانند نروژ به آمریکا بروند.»

جمع بندی:

در واقع می توان گفت که نژادپرستی، زخمی دیرین در جامعه آمریکا است که هر بار با کوچکترین جرقه ای به یک آتش بزرگ تبدیل می شود. نژادپرستی و حاکمیت نظام سرمایه داری دو لبه قیچی هستند که در حال جدایی سر از بدن مردم آمریکا می باشند. این دو نتیجه ای جز گسترش فقر، فساد و تبعیض برای مردم ندارد. این درد زمانی به اوج خود می رسد که برخی در کشورهای منطقه و یا به اصطلاح جهان سوم، همه آمال و آرزوهای خود را در آمریکا و کشورهای غربی جستجو می کنند و حاضر نیستند که این غده چرکینی که در این کشورها رشد کرده است را ببینند و درک کنند.

----------------------------------------------------------------------------

[1] در تاریخ ۱۷ ژوئیه سال ۲۰۱۴، اریک گارنر در تامپکینسویل کنتاکی، به علت فشردن گردن (chokehold) و قفسهٔ سینه توسط یک افسر پلیس به قتل رسید. در ابتدا افسر جاستین دامیکو به ظن فروش "loosies"، سیگار تک نخی خارج از پاکت، به وی نزدیک شد. پس از آن گارنر به پلیس گفت که او در حال فروش سیگار نیست اما افسران برای دستگیری او به سمتش رفتند. افسر دنیل پنتلیو، نیز در صحنه، اسلحه خود را به سمتش گرفت. فیلمی که از صحنهٔ دستگیری وی و استفاده پلیس از روش ممنوع chokehold ضبط شده به طور گسترده‌ای در یوتیوب بازدید شده است. در حالی که وی توسط چهار افسر به پایین و روی پیاده‌رو انداخته و احاطه شده بود از وی چندین بار و مکرراً شنیده شد «من نمی‌توانم نفس بکشم.» تقریباً یک ساعت بعد در بیمارستان مشخص شد که وی مرده است.

[2] مایکل براون در ۹ اوت ۲۰۱۴ در شهر فرگوسن ایالت میزوری آمریکا روی داد. براون ۱۸ ساله پس از آنکه حداقل شش مرتبه هدف شلیک دارن ویلسون، افسر پلیس ۲۸ سالهٔ شهر فرگوسن، قرار گرفت جان باخت. براون مسلح نبود و سوء سابقه نیز نداشت. بنا بر اظهارات ادارهٔ پلیس شهر فرگوسن، بروان مظنون به دست داشتن در سرقتی بود که چند دقیقه پیش از تیراندازی رخ داده بود. با وجود این ادعا شد تماس اولیهٔ ویلسون و براون ربطی به سرقت نداشت اما پلیس ویدیوی انجام سرقت را منتشر کرد. ادارهٔ پلیس شهر چندین بار روایتش از ماجرا را تغییر داده‌است. ویلسون چهار سال در ادارهٔ پلیس شهر فرگوسن و دو سال در ادارهٔ پلیس دیگری خدمت کرده‌است. مقام‌های وزارت دادگستری آمریکا اعلام کردند که هیچ گونه اتهامی به مامور پلیس سفیدپوست سابق شهر «فرگوسن» واقع در ایالت میسوری در رابطه با قتل مایکل براون جوان سیاهپوست آمریکایی وارد نیست.

نویسنده: حجت الاسلام عارف ابراهیمی کارشناس مسائل بین الملل

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
فاطمه
Iran (Islamic Republic of)
۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۴
آمریکا جنایتکار است،

مرگ بر آمریکا
2
0
آرامی نیا
Iran (Islamic Republic of)
۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۵
قاتل این سیاهپوست مظلوم باید اعدام شود
2
0
سرباز امام
Iran (Islamic Republic of)
۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۵
بسیار خوب بود
ممنون، امیدواریم که دنیا از این ظالم نجات پیدا کند
2
0
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۶
آموزش جنسی کودکانی که به سن قانونی و بلوغ نرسیده اند به همراه دسترسی های افسار گسیخته و بدون نظارت به ابزارهای ارتباطی در کشور موجب شده که شاهد قربانی شدن افرادی باشیم که با شور نوجوانی که دارند وارد روابطی می شوند که درک درستی از آن ندارند و مورد سوءاستفاده قرار می گیرند. در جهان از هر سه دختر یک نفر و از هر پنج پسر یک نفر مورد آزار جنسی قرار می گیرند.
1
0
حسین رضایی
Iran (Islamic Republic of)
۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۷
رییس‌جمهور آمریکا در توئیتی ضمن توهین کردن به معترضان آمریکایی و نمک‌پاشیدن به روی زخم کسانی که علیه خشونت پلیس با رنگین‌پوستان این کشور تظاهرات کردند، نوشت: «این اراذل و اوباش، به یاد و خاطره جورج فلوید بی‌احترامی می‌کنند و من اجازه نمی‌دهم این اتفاق رخ دهد».
2
0
یاری
Iran (Islamic Republic of)
۱۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۴
یک توفان تمام‌عیار در آمریکا به راه افتاده است. ۴۰ میلیون نفر بیکار شده‌اند، اقتصاد دچار رکود شده، نابرابری ثروت و قطبی‌شدن جامعه به نهایت خود رسیده است، آمریکا به سرعت در حال نزدیک شدن به اعتراضات گسترده و ناآرامی و آشوب طی ماه‌های تابستان پیش رو است. تصور کنید وقتی که دولت این کشور اعطای پول به افرادی که اخیراً شغلشان را از دست داده‌اند را متوقف کند چه اتفاق وحشتناکی خواهد افتاد؟
0
0
عرفان حسنی نیا
Iran (Islamic Republic of)
۱۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۵
تاکنون در حداقل ۱۴۰ شهر در سرتاسر آمریکا اعتراضات به تبعیض نژادی آغاز و در اکثر شهرهای آمریکا حکومت نظامی اعلام شده و ۲۱ شهر دیگر گارد ملی را فعال کرده‌اند. اما اینگونه اقدامات از سوی دولت آمریکا سؤال‌های متعددی را در خصوص نیات واقعی و پنهانی حاکمیت این کشور برای مواجهه با معترضان به وجود آورده است.
0
0
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۶
آمریکا مانند شوروی نابود می شود
0
0
آقا حمید
Iran (Islamic Republic of)
۱۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۸
سلام. چقدر جای این گونه یادداشت ها، در این روزها خالی است
1
0