۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۳
کد خبر: ۶۵۴۱۷۴

کتاب «نام این کتاب با شما» آموزشی برای خلاقیت

کتاب «نام این کتاب با شما» آموزشی برای خلاقیت
تقویت خلاقیت با زبانی عمومی در این کتاب آموزش داده شده و والدین و معلمان می‌توانند از آن بهره‌های فراوان ببرند.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، اگر بخواهیم تفکر خلاق را معنا کنیم، باید بگوییم که وقتی از مجموعه اطلاعات و داده‌ها یک فکر جدید و نو ارائه شود، تفکر خلاق حاصل شده است. در واقع مجموعه‌ای از افکار رها شده که به تنهایی ثمری ندارد یا کیفیت بالایی ندارد، به اشکال جدیدی تبدیل می‌شود که نتیجه بخش و مفید است. تمامی اختراعات، حاصل تفکر خلاق است یعنی فکر جدیدی که در یک مجموعه به تولید شیء جدیدی منجر شده است.

گاهی تفکر خلاق به نوآوری منجر می‌شود؛ یعنی از داده‌ها و مصالح موجود استفاده جدیدی می‌شود. برای داشتن تفکر خلاق به زمینه‌هایی نیاز است. طبیعی است که هر کودکی با سطحی از هوش، توانمندی، استعداد و علاقه به دنیا می‌آید و شیوه پرورش تفکر خلاق در کودکان متفاوت است اما می‌توان زمینه های بروز تفکر خلاق را در کودکان فراهم کرد. 

پدران و مادران به دنبال راه هایی هستند تا بتوانند خلاقیت فرزندانشان را در دوران کودکی و نوجوانی هرچه بیشتر شکوفا کنند. هر چند در این زمینه کتاب های فراوانی نوشته شده است، اما کمتر کتابی یافت می شود که در کمترین حجم و به ساده ترین شکل، اصول و روش های اساسی تقویت خلاقیت را با زبانی عمومی آموزش داده باشد.

کتاب«نام این کتاب با شما!» از انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(قدس سره) نوشته محمد مهدی عباس آغوی، می‌تواند به پرورش خلاقیت برای کودکان کمک کند. معلمان و والدین می‌توانند برای رشد خلاقیت در کودکان خود  از این کتاب بهره بگیرند، امتیاز دیگری این کتاب خلاقیت نویسنده در تدوین آن است.

ساختار مطالب

کتاب «نام این کتاب با شما» که  انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(قدس)  منتشرکرده، دارای پنج فصل است:

اول: در فصل نخست به مفاهیم و کلیات بحث پرداخته و خواننده تا اندازه‌ای با مفاهیم خلاقیت آشنا شده است.

دوم: در نیمه آغازین فصل دوم، ده مورد از موانع فردی و ده مورد از موانع اجتماعی شکوفایی و رشد خلاقیت معرفی و سپس در نیمه دوم، از عوامل فردی و اجتماعی پرورش این عنصر در وجود فرزندان سخن گفته شده است.

سوم: در فصل بعدی کتاب از سنجه های ارزیابی کودکان خلاق گفت و گو  و برای آن یک آزمون نیز پیشنهاد شده است.

چهارم: در ادامه و در فصل چهارم، روش های پرورش خلاقیت به همت و معلمان بررسی و در این زمینه راهکارهایی ساده و کاربردی پیشنهاد شده است.

پنجم: در آخرین فصل کتاب، پس از معرفی فنون گروهی و فردی پرورش خلاقیت، ده تمرین و فعالیت خلاقیت توضیح داده شده است.

ویژگی‌های اثر

در این کتاب پنج ویژگی وجود دارد که باعث می‌شود این اثر مختصر، سبب جذابیت و خواندنی شدن آن شود:

اول: نویسنده در این کتاب تسلط خوبی بر موضوع و منابع موجود درباره آن دارد که نتیجه آن، اتقان علمی و جامعیت نسبی مباحث است.

دوم:دومین ویژگی کتاب«نام این کتاب با شما»، نوشته شدن آن بر اساس نیاز والدین است؛ ازاین رو همه کتاب کاربردی و سودمند است.

سوم: از دیگر ویژگی‌های این کتاب فصل بندی دقیق و منطقی کتاب است که از نقاط قوت آن محسوب می‌شود.

چهارم: دیگر ویژگی آن قطع مناسب و جذاب و حجم اندک کتاب است که به چشم می‌آید.

پنجم: کاریکاتورها و طرح های زیبای به کار گرفته شده در جای جای کتاب، آخرین ویژگی این کتاب است.

بهره ها و نیازمندی‌های تربیتی

این کتاب اگرچه کوچک و مختصر است، تعدادی از نیازهای والدین در زمینه موضوع خلاقیت را برآورده می سازد. نخستین دستاورد این کتاب، تعریفی از خلاقیت است که هرچند کلی و غیر کامل است، اما در سطح عمومی، سودمند و کارگشا ست. درک تفاوت خلاقیت با «هوش» و «توانمندی حل مسئله» دومین چیزی است که خواننده به دست می آورد.

همچنین خواننده این کتاب، پس از آشنایی تفصیلی و تحلیلی با عوامل و موانع خلاقیت، روش هایی برای پرورش خلاقیت می آموزد که همه روش های موجود در این زمینه نیست، ولی قطعا نیاز والدین را تا اندازه قابل قبولی تأمین می کند. یکی دیگر از نیازهایی که نویسنده در این کتاب به آن پاسخ گفته، آشنایی با چند تمرین و فعالیت خلاقیت زا است.

جمع بندی

کتابی کوتاه، کاربردی و دقیق درباره خلاقیت، کمترین توصیفی است که می توان برای این کتاب آورد. حقیقت آن است که کمتر پیش می آید یک کتاب شسته و رفته و دقیق بخوانید که بتواند نیاز والدین را در زمینه ای خاص برآورده سازد، اما می توانید مطمئن باشید که این یکی می تواند شما را راضی کند.

خیلی اغراق نیست اگر بگوییم خواننده این کتاب در صورت فهم دقیق و به کار بستن آن، هیچ نیاز دیگری به مطالعه درباره این موضوع ندارد و می تواند از عهده کار برآید. تنها چیزی که باید تذکر داده شود، این است که اگر تنها در زمینه تمرین ها و فعالیت های خلاقیت زا و تا اندازه ای فنون خلاقیت، کتاب یا جزوه ای به این کتاب پیوست شود، شاید جمله ای که پیش از این گفته شد دیگر هیچ اغراقی نداشته باشد.

علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه این کتاب به انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)به آدرس: قم، خيابان شهدا، كوى ممتاز، پلاك 36. تلفن و نمابر فروشگاه مرکزی: 37742326 025. مراجعه نمایند./826/ن602/ف

 

م/کتاب «نام این کتاب با شما!(در حال ویرایش)

ارسال نظرات