۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۹
کد خبر: ۶۵۴۱۷۶
پیام تبریک آیت الله رشاد خطاب به قالیباف؛

فقه تقنین جای خود را در حوزه‌های علمیه نگشوده است

فقه تقنین جای خود را در حوزه‌های علمیه نگشوده است
آیت الله رشاد در پیامی تبریک به قالیباف تأکید کرد: تحفظ بر استقلال قوه‌ مقننه، با رفتار فراجناحی و برخورد منصفانه و مشفقانه میسر است و «فقه تقنین» جای خود را در حوزه‌های علمیه نگشوده است.

به گزارش خبرگزاری رسا، آیت الله علی اکبر رشاد رییس و موسس پژوهشگاه و رییس شورای حوزه‌های علمیه استان تهران طی پیامی خطاب به آقای محمدباقر قالیباف، تشکیل مجلس یازدهم را به وی و دیگر منتخبان ملت تبریک گفت.

در این پیام تاکید شده است: حیثیت جبهه‌ انقلاب در این مقطع به همت و اهتمام شما عزیزان گره خورده است، و کامیابی آن، کارآمدی و کامیابی این جبهه قلمداد شده، ناکامی آن (العیاذ بالله) ناکارآمدی و ناکامی این جبهه به شمار خواهد آمد. رییس شورای حوزه‌های علمیه استان تهران در این پیام آمادگی این حوزه‌ عریق را برای همکاری با مجلس محترم در زمینه‌ی تاسیس و توسعه فقه قانونگذاری، اعلام داشته است. متن پیام آیت الله رشاد به شرح زیر است:

حضرت مستطاب آقای دکتر محمدباقر قالیباف (مازال موفقاً)

ریاست مکرم مجلس شورای اسلامی

سلام علیکم بما صبرتم

سجده‌ سپاس بر آستان باری می‌بریم که به عنایت و هدایت او، مردم انقلابی میهن عزیز، بار دیگر سکان تقنین را به مردان جهاد و جدیت سپردند. این کمترین این رخداد مبارک را اوّلاً به آحاد ملت و ثانیاً به جناب عالی و سایر منتخبین محترم تهنیت عرض می‌کنم. امیدوارم در سایه‌ الطاف الاهی و عنایات خاصه‌ حجت حاضر حق (عج)، رهنمودهای راهبردی زعیم حکیم امت (دام ظله الوارف)، و با تدبیر و تلاش حضرت‌عالی و همکارانتان این فرصت «دیرباب» و «زودگذر» به مجالی مغتنم برای تقریب سیر و سیرت مجلس به وضعیت آرمانی، بدل گردد.

از باب اغتنام فرصت، خاضعانه چند نکته را تقدیم محضر می‌کنم، اطمینان دارم: این نکات از سوی حضرت مستطاب عالی و نمایندگان متعهد و انقلابی به عین عنایت نگریسته، مورد توجه قرار خواهد گرفت.

۱٫ از سویی: شخص شما و شمار معتنابهی از وکلای محترم این دوره، بازمانده‌ی خیل شهیدان سترگ و سرداران بزرگی همچون همّت، زین الدین، باقری، باکری، خرازی، کاظمی و سبهبد سربلند قاسم سلیمانی بشمارید؛ از دیگرسو: مجلس شورای اسلامی عصاره‌ی ملتی است که در عصر حاضر و در نگاه ملل جهان، نماد حریت، استبدادستیزی، استقلال‌خواهی، اقتدارگرایی، استکبارشکنی، جهاد، مقاومت، و شهادت‌طلبی قلمداد می‌شود؛ این امر مستلزم آن است که مجلس خود بر قله‌ی این ارزشهای بایستد، و در مقام نظر و عمل تداوم بخش نظر و عمل شهیدان بزرگوار بوده، مطابق مرام و منزلت چنین ملتی رفتار نماید.

باید توجه داشت که: عنوان مجلس جدید به نام «گفتمان انقلاب اسلامی» نشان شده است، مردم نیز با چنین اراده و آرمانی پای صندوق‌های رای حاضر شده‌اند؛ بدین‌سان حیثیت جبهه‌ی انقلاب در این مقطع به همت و اهتمام شما عزیزان گره خورده است، و کامیابی آن، کارآمدی و کامیابی این جبهه قلمداد شده، ناکامی آن (العیاذ بالله) ناکارآمدی و ناکامی این جبهه به شمار خواهد آمد.

۲٫ قطعا ارتقاء منزلت مجلس و شان نمایندگی ملت، مورد اهتمام جناب عالی و دوستان عزیز مجلس است. اگر چنان که امام راحل (رضوان الله وسلامه علیه) فرموده‌اند: «مجلس در راس امور است» که حقا و شانا چنین است؛ این نهاد نورانی باید درخور و فراخور چنین منزلت و مرتبتی عمل کند؛ و در یک جمله: تحفظ بر استقلال قوه‌ی مقننه و تقویت نقش هدایتی و نظارتی مجلس، با رفتار پدرانه، فراجناحی و بدور از ملاحظات سیاسی، برخورد منصفانه، مشفقانه، روشمند و معیارمدار، با امور و شؤون کشور، بویژه تخلفات نهادها و مدیران میسر می‌شود.

۳٫ برغم سپری شدن یک چله از فتح الفتوح انقلاب اسلامی و طی ده دوره‌ی مجلس شورای اسلامی، ترابط و تعامل مجلس و حوزه‌های علمیه، همچنان در نازل‌ترین حد و مرتبه قرار دارد. در دوره‌های گذشته: نه مجلس چندان که باید در امور تقنین از حوزه مدد جسته است و نه حوزه چنان که شاید به مجلس مدد رسانده است. از این رو توقع می‌رود: با تعامل دوسویه‌ی این دو رکن اساسی جامعه‌ی اسلامی، این امر در این دوره‌ی مجلس سامان گیرد و این کاستی جبران گردد. ان شاء الله الهادی.

مجلس می‌تواند در انعکاس نیازهای کشور به حوزه‌های علمیه در زمینه‌های فقه و اخلاق کاربردی نقش بی‌بدیلی ایفا کرده، به دائرشدن کرسی‌های علمی و فقهی لازم در این عرصه‌ها به اساتید و فضلای حوزه کمک کند؛ حوزه‌ها نیز می‌توانند به گشودن گره‌های نظری در شؤون تقنین به مجلس یاری برسانند.

مع الاسف باید اذعان کرد که: «فقه تقنین» جای خود را در حوزه‌های علمیه نگشوده است؛ این‌جانب به عنوان کمترین خادم حوزه‌ی پایتخت، عرض می‌کنم: حوزه‌ی عریق و اصیل تهران آمادگی دارد با همکاری مجلس محترم، در حد مقدورات برای رفع این نقیصه گام بردارد.

خاطرنشان می‌سازد: از باب وظیفه‌گذاری ملی، ظرفیت عظیم‌ علمی و نظری گروه های علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی نیز می‌تواند در زمینه‌های گوناگون مورد نیاز مجلس در خدمت آن نهاد ارجمند قرار گیرد.

کمترین طلاب: علی اکبر رشاد؛ رییس شورای حوزه‌های علمیه استان تهران

/998/د102/ف

میثم صدیقیان
ارسال نظرات