۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۷
کد خبر: ۶۵۴۲۸۵

کتاب رسانه ملی و ترویج فرهنگ مهدویت

کتاب رسانه ملی و ترویج فرهنگ مهدویت
این کتاب به ترویج بایدها و نبایدهاي گفت‌وگو از امام مهدي(عج) پرداخته و روش‎‌های عملی ساخت برنامه درباره مهدویت را معرفی می‌کند.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، اقبال روزافزون مردم جامعه ما به فرهنگ مهدویت و انتظار و عطش رو به تزاید اقشار مختلف به ویژه جوانان براي فراگیري با معارف ناب مهدوي اقتضا می‌کند که صدا و سیماي جمهوري اسلامی به عنوان فراگیرترین رسانه دیداري و شنیداري، با اهتمام بیشتري به این موضوع بپردازد، و با ساخت برنامه‌هاي متنوع و جذاب و در عین حال برخوردار از محتواي متقن و مستدل، نیازهاي مخاطبان میلیونی خود را در این زمینه برآورده سازد.

شاید بر همین اساس بوده که موضوع «اعتقاد منجی» به عنوان یکی از زیرمجموعه هاي موضوعات نه گانه محتوایی در برنامه هاي سال 1389 سازمان صدا و سیما در نظر گرفته شده است.البته باید توجه داشت که برنامه سازي در موضوع یاد شده اگر بدون توجه به بایسته هاي تبلیغ و ترویج فرهنگ مهدویت و انتظار باشد، چندان اثر مثبتی در جامعه نداشته و خداي ناکرده ممکن است به برخی از دیدگاه هاي انحرافی یا افراطی و تفریطی نیز دامن بزند.

از این رو مرکز پژوهش‌هاي اسلامی صدا و سیما از سال ها پیش تلاش کرده است که با همکاري مراکز و مؤسسات مهدوي کشور؛ به ویژه مؤسسه فرهنگی موعود، چارچوب فکري و ویژگی هاي قرائتی از فرهنگ مهدویت و انتظار را که با اصول و مبانی مورد پذیرش حضرت امام خمینی هماهنگی و هم‌سویی دارد، تبیین و بر همین اساس، بایدها و نبایدهاي گفت وگو از امام مهدي( ع)را تدوین کند. آنچه در کتاب «رسانه ملی و ترویج فرهنگ مهدویت» توسط ابراهیم شفیعی‌سروستانی به رشته تحریر درآمده، گزیده‌اي از مباحثی است که در چند سال گذشته در این زمینه تدوین و منتشر شده است.

ساختار کتاب

کتاب «رسانه ملی و ترویج فرهنگ مهدویت» دارای بخش‌های مختلفی است. برخی از عناوین مهمی که نویسنده در این کتاب به آنها پرداخته است عبارت است از: رسانه ملی و ترویج فرهنگ مهدویت، منشور راهبردي فرهنگ مهدویت، بایسته هاي برنامه سازي، ارتقا و گسترش معرفت و ایمان روشن بینانه، بهره گیري از پژوهش در ساخت برنامه ها، استفاده از کارشناسان و مجریان زبده و فهیم، تأمل و تدبر در تولید برنامه ها، شبهه زدایی از اندیشه ها، نقد رویکردهاي آخرالزمانی رسانه هاي غربی، جاري کردن مفاهیم فرهنگ انتظار در برنامه هاي نمایشی، استفاده نکردن از متن هاي بی محتوا یا کم محتوا، توجه ویژه به کودکان و نوجوانان، پرسش هاي مصاحبه هاي مردمی، فهرست آثار مهدوي و آخرالزمانی مرکز پژوهش هاي اسلامی.

ویژگی‌های اثر

اول: از ویژگی‌های این کتاب مختصر و مفید بودن است و نویسنده در این کتاب مباحث کاربردی را در جهت برنامه‌سازی برای مهدویت به رشته تحریر درآورده است.

دوم: متقن بودن و ارائه مطالب درست درباره فرهنگ انتظار و مهدویت از ویژگی‌های این کتاب است.

سوم: ارائه راهکارهای عملی برای برنامه سازی درباره منجی و مهدویت از دیگر ویژگی‌های این کتاب است.

چهارم: پاسخ دادن به شبهات و معرفی فرهنگ درست انتظار این کتاب را در نوع خود مورد توجه و خواندنی کرده است.

جمع‌بندی

در جمع بندی باید گفت، این کتاب برای کسانی که به دنبال مباحث مهدویت و انتظار هستند، بسیار مفید است. همچنین در این کتاب روش‌های عملی برای برنامه‌سازی افراد علاقه‌مند به مباحث مهدویت به صورت یکجا ارائه شده است.

برشی از کتاب

در صفحات 19 و 20 این مطالب آمده است:

در دو سه دهه گذشته، موضوع منجی گرایی، موعودباوري و آخرالزمان شناسی، به شدت مورد توجه رسانه هاي غربی به ویژه رسانه هاي دیداري و شنیداري قرار گرفته و در طول این سال ها، ده ها فیلم سینمایی و ویدئویی با موضوع هایی چون نبرد آخرالزمان (آرمگدون)، رویدادهاي آخرالزمان، ظهور مسیح به عنوان منجی موعود آخرالزمان و حوادث و رویدادهاي پیش از این ظهور در قالب برنامه هاي نمایشی و مستند ساخته و پخش شده است، به گونه اي که شما در یک جست وجوي ساده در اینترنت به اسامی ده ها فیلم با موضوع هاي یاد شده برخورد می کنید. در مورد چرایی رشد و گسترش این مباحث در رسانه هاي تصویري غربی، دیدگاه هاي مختلفی مطرح شده است.

بر اساس ادله و مستندات موجود می توان گفت که دلیل این رشد و گسترش، توسعه دامنه نفوذ فرهنگی و سیاسی جریان مسیحیت بنیادگرا یا مسیحیت صهیونیستی در طول سال هاي اخیر است؛ زیرا این جریان، آموزه هاي آخرالزمانی کتاب مقدس را دست مایه فعالیت هاي سیاسی، نظامی و سلطه طلبانه در جهان قرار داده و همه تلاش خود را متوجه پیش گویی هاي کتاب مقدس ساخته است. از همین رو، از ابزار رسانه ها به بهترین شکل براي پیشبرد اهداف خود استفاده می کند. این نکته را نیز باید در نظر داشت که سیاست رسانه اي این جریان، از یک سو تبلیغ و ترویج آموزه هاي آخرالزمانی کتاب مقدس و از سوي دیگر، مقابله با آموزه هاي آخرالزمانی اسلام و ترسیم چهره اي نامناسب از منجی موعود مسلمانان است.

 «انتظار سبز» رسانه ملی از حدود سال 1374 با ساخت برنامه اي با عنوان پرداخت رسانه اي به موضوع مهدویت و انتظار را آغاز کرد و از آن پس هم برخی شبکه هاي رادیویی همچون رادیو جوان و رادیو معارف به تولید مجموعه برنامه هایی در این زمینه پرداختند. 

علاقه‌مندان می‌توانند برای خرید کتاب رسانه ملی و ترویج فرهنگ مهدویت به آدرس: قم، بلوار امين، مركز پژوهش‌هاي اسلامي صدا و سيما، تلفن: 32915510 مراجعه نمایند./826/ن601/ف

 

م/ کتاب رسانه ملی و ترویج فرهنگ مهدویت

ارسال نظرات