۱۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۱
کد خبر: ۶۵۴۴۷۳
رهبر معظم انقلاب:

حرکت تحولی امام راحل متوقف نشده است | بزک کنندگان آمریکا سرافکنده هستند

حرکت تحولی امام راحل متوقف نشده است | بزک کنندگان آمریکا سرافکنده هستند
حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی به مناسبت سالگرد ارتحال بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) به صورت زنده با ملت ایران سخن گفتند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی ظهر امروز به مناسبت سالگرد ارتحال بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) به صورت زنده با ملت ایران سخن گفتند.

ایشان در سخنان خود امام راحل را انسانی ذوابعاد و دارای برجستگی های فراوانی دانستند و افزودند: روحیه تحول خواهی و تحول آفرینی یکی از ویژگی های برجسته امام بود، ایشان در ایجاد تحول صرفا نقش یک استاد و معلم را نداشت بلکه به عنوان یک فرمانده عملیات و رهبر واقعی عمل می کرد.

رهبر معظم انقلاب با بیان این که امام بزرگترین تحولات را در زمان خود در عرصه های متعدد ایجاد کردند، اظهار داشتند: روحیه تحول خواهی از دیر زمان در این بزرگوار وجود داشته و چیزی نبود که در آغاز نهضت اسلامی در سال 1341 به وجود آمده باشد بلکه از جوانی روحیه تحول خواهی داشتند.

ایشان ادامه دادند: امام میدانی وارد مسأله تحول شدند نه دستوری و در سخن، از تحول در مجموعه ای از طلاب جوان در قم تا تحول آفرینی وسیع در ملت ایران کار امام بود، حضرت امام ده ها سال پیش از شروع نهضت در قم غیر از درس فقه و اصول، درس اخلاق داشتند و در طلاب تحولات و انقلاب روحی ایجاد می کردند، این همان روش پیغمبران است که آغاز حرکت را از انقلاب روحی افراد قرار می دادند.

حضرت آیت الله خامنه ای با بیان این که حرکت آفرینی و تحریک فطرت و سرشت انسانی از راه درس اخلاق و آماده کردن دل ها شیوه امام بزرگوار بود، ابراز داشتند: ایشان در سطح وسیع ملت ایجاد تحول کردند چه در دوران مبارزات چه در بعد از پیروزی انقلاب، مخاطب ایشان در این تحول ملت ایران بود نه یک گروه و صنف خاص، ملت مانند یک اقیانوس است که مواج کردن یک اقیانوس کار هر کسی نیست.

ایشان با اشاره به تحولات ایجاد شده توسط امام امت عنوان کردند: یک تحول در زمینه تغییر روحیه خمودگی و تسلیم ملت بود، قبل از نهضت اسلامی، ملت ایران با مسائل اساسی سرنوشت خود کاری نداشتند و حالت تحرک و مطالبه کردن های بزرگ و مهم وجود نداشت، امام ملت خمود و تسلیم را به ملتی مطالبه گر تبدیل کردند که نمونه آن 15 خرداد و قضایای سال 41 و اجتماعات عظیم مردم در شهرهای مختلف است که کشتارهای عظیم نتوانست این حرکت را متوقف کند.

رهبر معظم انقلاب خاطرنشان کردند: ملت ایران نسبت به خود یک نگاه حقارت پندارانه داشت و این که بتواند در اراده قدرت های داخلی و ابرقدرت های جهانی فائق آید مطلقا در ذهن کسی نبود، امام این حس را به احساس عزت و اعتماد به نفس تبدیل کردند، زمانی مردم حکومت استبدادی را طبیعی می دانستند اما در نهضت و نظام اسلامی مردم تعیین کننده و مطالبه گر بودند و در دوران انقلاب مسؤولان را خود مردم تعیین کردند.

ایشان اضافه کردند: یک تحول دیگر تحول در مطالبات اساسی مردم بود، اگر گروهی از مردم مطالبه ای از صاحبان قدرت آن زمان داشتند در حد آسفالت کردن کوچه بود اما این مطالبه به مطالبه بزرگ استقلال و نه شرقی و نه غربی تبدیل شد، تحول دیگری که امام به وجود آورد تحول در نگاه به دین بود چرا که مردم دین را منحصر در مسائل شخصی و فردی می دانستند اما امام برای دین رسالت نظام سازی و تمدن سازی تعریف کرد.

حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به تلاش امام برای تحول در نگاه به آینده گفتند: در نگاه مردم آینده ای دیده نمی شد و این تبدیل به ایجاد تمدن نوین اسلامی شد، مردم دنبال این هستند که تمدن نوین اسلامی را تشکیل دهند و به وجود آوردند.

ایشان افزودند: تحول در مبانی معرفتی کاربردی از دیگر تحولات ایجاد شده توسط امام بود، امام فقه را وارد عرصه نظام سازی کردند، فقه از این مسائل دور بود، البته مسأله ولایت فقیه هزار سال بین فقها مطرح بود اما چون امید تحقق نبود هرگز کسی وارد جزئیات نمی شد اما امام بحث های علمی و متقنی داشتند و این مسأله را محقق کردند.

رهبر معظم انقلاب اظهار داشتند: مسأله مصلحت نظام که همان منافع ملی و عمومی است را امام در فقه مطرح کردند، امام ابواب مهمی را در فقه گشودند که حوزه ها باید قدردان آن باشند و آن را دنبال کنند؛ نمونه دیگر از تحول در مسائل دینی پافشاری به تعبد در عین نوگرایی در مسائل بود.

ایشان ادامه دادند: در آن دوران روحانیانی در زمینه روشنفکری فعال بودند اما تحت تأثیر برخی شرایط نسبت به مسائل تعبدی خیلی توجه نداشتند اما امام در عین نگاه نوی خود بر مسأله تعبد در احکام و مراسم های دینی تأکید و تکیه محکم داشتند.

حضرت آیت الله خامنه ای تحول دیگر امام راحل را تحول در نگاه به جوانان دانستند و ابراز داشتند: امام به فکر و عمل جوانان اعتماد کردند و ایشان جوانان حداکثر 30 ساله را در رأس سپاه پاسداران قرار دادند، در زمینه های دیگر هم اعتماد عجیبی به جوانان داشتند، البته ظرفیت های غیر جوان را ایشان نفی نمی کردند، برخی تصور می کنند که جوانگرایی به معنای خارج کردن غیرجوانان است که درست نیست.

ایشان عنوان کردند: امروز هم ما عقیده داریم باید از نیرو و ثروت جوان برای پیشبرد اهداف کشور استفاده کرد، البته این بدان معنا نیست که از افراد دارای تجربه استفاده نشود؛ تحول دیگری که امام به وجود آوردند تحول در نگاه به قدرت های جهانی بود، آن زمان کسی تصور نمی کرد که بشود بر خلاف خواسته آمریکا حرفی زد اما امام کاری کرد که رؤسای جمهور آمریکا گفتند خمینی ما را تحقیر کرد و واقعا هم همین طور بود، امام اراده ابرقدرت ها را شکستند.

رهبر معظم انقلاب خاطرنشان کردند: امام نشان دادند که ابرقدرت ها ضربه پذیر و شکست پذیر هستند، امام بزرگوار امام تحول بود اما همه چیز را از خدا می دانست و به خود نسبت نمی داد، امام مکرر در بیانات خود نسبت به تحول روحی جوانان توجه و اظهار تعجب می کنند، خود امام این کار را کرده بود اما همه چیز را از خدا می دانست.

ایشان اضافه کردند: امام می فرمود تحول در جوانان از غلبه بر طاغوت بالاتر است، باید از امام درس بگیریم، هر جامعه زنده و پویا احتیاج به تحول دارد و ما هم احتیاج به تحول داریم، بعد از رحلت امام انقلاب و کشور از رویکرد تحولی فاصله نگرفته و ملت ایران این رویکرد را در زمینه های گوناگون دنبال کرده است.

حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به تحول علمی کشور گفتند: زمانی در زمینه علمی در وضعیتی بودیم که قابل اعتنا نبود اما امروز در دنیا مطرح هستیم، امروز توانایی های دفاعی کشور نزدیک به حد بازدارندگی است، در عرصه سیاست چهره با ابهت و قدرتمند جمهوری اسلامی در دنیا مطرح است.

ایشان افزودند: حرکت تحولی امام در 30 سال گذشته متوقف نشده و پیش رفته است، در برخی موارد زیر ساخت های تحولی به وجود آمده اما به فعلیت نرسیده است اما کافی نیست، در مواردی تحول نداشته و در مواردی هم عقبگرد داشته ایم که بر خلاف طبیعت انقلاب است.

رهبر معظم انقلاب اظهار داشتند: نقطه مقابل انقلاب، ارتجاع است، خیلی از انقلاب های دنیا مبتلای به ارتجاع شدند و چند سال بعد از انقلاب به دلیل بی اعتنایی دچار عقبگرد و ارتجاع شدند، پیشرفت و پسرفت بستگی به اراده انسان ها دارد و اگر درست حرکت کنند درست پیش خواهند رفت و الا به گونه ای دیگر خواهد شد.

ایشان ادامه دادند: اگر خدا نعمتی به ملتی داد و ملت درست حرکت نکردند خداوند نعمت را از آن ملت خواهد گرفت، بعد از رحلت حرکت تحولی وجود داشته اما کافی نیست، ما قادریم تحولات تمدنی و بزرگی ایجاد کنیم، انتظار بنده از خودم، جوانان و نخبگان و مردم این است که در فکر ایجاد تحول در زمینه های گوناگون باشیم.

حضرت آیت الله خامنه ای با بیان این که تحول خواهی لزوما به معنای اعتراض نیست، ابراز داشتند: تحول خواهی گرایش مستمر به بهتر شدن و اکتفا نکردن به داشته های موجود است،البته در مواردی هم می تواند اعتراض به وضع موجود باشد، لازم نیست که حتما احساس شکست کرده باشیم تا احساس تحول کنیم، در علم اگر تحول ایجاد شده نباید بگوییم که دیگر احتیاجی نیست و نباید به داشته های خود اکتفا کنیم.

ایشان عنوان کردند: تحول میل به شتاب گرفتن و جهش در حرکت و اجتناب ار تحجر است، نکته دیگر این است که تحول صحیح احتیاج به پشتوانه فکری دارد، برخی از حرکت های سبک و سطحی را نمی توان به حساب تحول گذاشت، یکی از مسائلی که باید تحول ایجاد شود عدالت است و این نیازمند تحول فکری و پس از پشتوانه فکری عملی کردن آن است، باید از دارایی های معنوی یعنی احکام اسلامی و آیات و روایات استفاده کرده و بر اساس آن ایجاد تحول کنیم، همه تحولات امام هم بر اساس مبانی معرفتی اسلام بود.

رهبر معظم انقلاب خاطرنشان کردند: انقلاب اسلامی فسیل های کج رو را کنار زد، برخی جوانان انقلابی دیروز هم بعد از این که وارد مرحله عبور از سال های جوانی شدند روند خود را تغییر دادند، افرادی در اوایل انقلاب بودند که بعد از گذشت مدتی از جوانی تبدیل شدند به فسیل‌هایی که اصل انقلاب برای مبارزه با همه آنها بود؛ تحول را نباید با استحاله فکری اشتباه گرفت، در دوران پهلوی تجدد وارد کشور شد و از آن به عنوان تحول یاد شد اما این تحول نبود بلکه به معنای استحاله ملت ایران بود.

ایشان اضافه کردند: تحول باید رو به جلو باشد نه رو به عقب، اگر ملت ها هویت و داشته معنوی خود را از دست دهند مرگ تمدنی برای آن ها به حساب می آید، در زمانی حرف دانشمند غربی را به عنوان فصل الخطاب می شمردند و راه فکر را می بستند.

حضرت آیت الله خامنه ای با بیان این که تحول لزوما حادثه و تغییر دفعی نیست، گفتند: اگر هدف گیری درست باشد و حرکت واقعی اتفاق بیفتد اگر دیر هم به هدف برسیم اشکالی ندارد و نباید بی صبری کرد، باید در تحولی که تدریجا قرار است انجام شود دست هدایتگر وجود داشته باشد.

ایشان افزودند: تحول با کارهای سطحی و دم دستی نباید اشتباه گرفته شود، برخی کارها با عجله و سطحی تحول نیست تحول کار عمقی است؛ در زمینه اقتصاد تحول به این است که بند ناف اقتصاد کشور را از نفت قطع کنیم، در زمینه بودجه بندی های دولتی، دولت و مجلس باید بودجه را به گونه ای ببندند که بودجه ناظر به عملکرد باشد، در زمینه آموزشی احتیاج به تحول داریم و باید آموزش ها را عمقی و کاربردی قرار دهیم نه حفظی.

رهبر معظم انقلاب با تأکید بر استفاده از درس های فایده محور اظهار داشتند: برخی درس ها تدریس می شود که برای دانش آموز هیچ فایده ای نخواهد داشت، اگر بخواهیم در زمینه آموزش تحول ایجاد کنیم درس باید کاربردی، فایده محور و عمقی باشد.

ایشان ادامه دادند: در زمینه مسائل اجتماعی و تأمین عدالت و حل مشکلاتی مانند اعتیاد و مسائل خانواده به تحول نیاز داریم، امروز کشور به سمت پیری پیش می رود که خبر دهشتناکی است و آثار آن در زمانی عیان می شود که علاجی نخواهد داشت و باید ایجاد تحول کنیم.

حضرت آیت الله خامنه ای یکی از شرایط مهم ایجاد تحول را نترسیدن از دشمن و دشمنی ها دانستند و ابراز داشتند: امروز با فضای مجازی نوع مخالفت ها تیز و آزار دهنده است، اگر حرکت صحیح و حساب شده ای داریم نباید بر اساس دشمنی ها عقب نشینی کنیم چرا که دشمن می خواهد با ضربه های خود کشور را از حرکت های صحیح بازدارد و با تبلیغات وسیع حرکات درست را زیر سؤال می برند.

ایشان عنوان کردند: راهکار این است که نیروهای جوان در صحنه حضور داشته باشند، جوان است که ملاحظه نمی کند و بدون ترس پیش می رود، استفاده از فکر و روحیه و حرکت و جسارت جوان سبب ایجاد تحول می شود، وقتی که کشور به خدا اعتماد می کند نتیجه را می بیند.

رهبر معظم انقلاب خاطرنشان کردند: امروز همه وضعیت آشفته آمریکا را مشخص می کنند و وضعیت امروز آمریکا بروز واقعیت هایی است که همیشه پنهان می شد، این که یک پلیس زانوی خود را بر گردن یک سیاهه پوست بگذارد تا او جان بدهد چیزی نیست که جدید باشد، این طبیعت آمریکایی است و کاری است که آمریکایی ها با دنیا کرده اند، این طبیعت حکومت آمریکا است که اینگونه خود را نشان می دهند.

ایشان اضافه کردند: مردم آمریکا نشان می دهند که نمی توانند نفس بکشند و حرف دل همه ملت هایی است که آمریکا ظالمانه علیه آنان اقدام کرده است، آمریکایی ها به توفیق و لطف الهی با رفتارهای خود رسوا شدند، مدیریت آن ها در قضیه کرونا آمریکا را در دنیا رسوا کرده است،می توانستند آمادگی های لازم را به وجود آورند و از ازکشورها کمک بگیرند اما نتوانستند و نمی توانند مدیریت کنند به دلیل فسادی که در دستگاه حاکمیت وجود دارد.

حضرت آیت الله خامنه ای گفتند: امروز هم با جنایت با مردم آمریکا و ملت جهان برخورد می کنند، امروز ملت آمریکا احساس سرافکندگی می کنند، کسانی که کارشان بزک کردن آمریکا بود هم دیگر نمی توانند سر خود را بلند کنند، امیدواریم که خداوند حوادث عالم را به سمت اقتدار ایران اسلامی پیش ببرد.

محمد قمین
ارسال نظرات