۱۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۸
کد خبر: ۶۵۴۵۵۶
حجت الاسلام والمسلمین زمانی در گفت‌وگو با رسا تبیین کرد؛

اثبات موفقیت مدل ولایت فقیه در دنیا از سوی امامین انقلاب

اثبات موفقیت مدل ولایت فقیه در دنیا از سوی امامین انقلاب
مسؤول دفتر سیاسی اجتماعی حوزه های علمیه گفت: امامین انقلاب در دوران رهبری خود، بسیار زیبا موفق بودن مدل ولایت فقیه در دنیا را اثبات کردند.

حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن زمانی مسؤول دفتر سیاسی اجتماعی حوزه های علمیه در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، با بیان این که امام خمینی(ره) در ارائه قرائت نوین از اسلام نقش آفرینی کردند، اظهار داشت: نقشی که امام راحل در انقلاب اسلامی ایفا کردند، در چند قلمرو بوده است؛ قلمرو اول، در ارائه یک قرائتی نوین، جامع و اصیل از اسلام بود و قبل از ایشان دو قرائت از اسلام در جامعه جهانی اسلام و ایران رواج داشت: یکی، اسلام سکولار و غرب زده و دیگری، اسلام متحجر بود.

وی با اشاره به دیدگاه اسلام سکولار گفت: اسلام سکولار به این معنا که جمعی از مسلمان به این جمع بندی رسیدند که بسیاری از احکام اسلام متناسب با دوران 14 قرن قبل و متناسب با فضای جزیرة العرب بوده و اکنون اسلام قابلیت تبدیل شدن به نظام اجتماعی و اجرایی شدن تمام احکام را ندارد و تصمیم گرفتند که تنها به امور عبادی اسلام ملتزم باشند و در مسأله قانون گذاری، قانون کشور را از دولت های غربی که تجربه قانون گذاری دارند، وام بگیرند.

مسؤول دفتر سیاسی اجتماعی حوزه های علمیه تصریح کرد: به این دلیل بود که ایران قبل از انقلاب و دولت های دیگر اسلامی، قانون اساسی شان وام گرفته از دول غربی است و معتقد بودند که در علوم انسانی از جمله روانشناسی، علوم قضایی و... نیز اسلام سخن قابل عرضه ای برای امروز دنیا ندارد و باید از دانشمندان دنیا وام گرفت.

اسلام سکولار در عرصه حیات اجتماعی و سیاسی جامعه حضور ندارد

وی با بیان این که اسلام سکولار در حیات جامعه حضور ندارد، افزود: این اسلام حداقلی و سکولار است و این نوع اسلام در عرصه حیات اجتماعی و سیاسی جامعه حضور ندارد؛ در بخش نظام حکومت داری هم همینطور بود که این طیفی معتقدند که نظام را باید از دولت های پیشرفته غربی دنیا الگو گرفته و اسلام خود در جنبه قانون گذاری، قضایی و اجرایی آموزه های حکومتی ندارد؛ تقریبا می توان گفت که تمام دولت های کشورهای اسلامی در دنیا و بخش عظیمی از جوان غرب زده جهان اسلام این عقیده را داشتند.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی، طالبان و وهابیت و القاعده را مصداق اسلام متحجر عنوان کرد و اظهار داشت: قرائت دوم از اسلام، اسلام متحجر بود؛ به این معنا بود که عده ای معتقدند که باید احکام اسلامی را پیاده کنند و هیچ بهره و داد و ستدی را با رشته های دانشی امروز دانشگاهی دنیا نباید داشت و نماد این جریان را می توان طالبان، وهابیت و القاعده دانست.

امام راحل اسلام اصیل تمدن ساز را ارائه کرد

وی ارائه اسلام اصیل تمدن ساز را هنر اول امام خمینی(ره) دانست و گفت: امام راحل اولین گام بزرگتری که برداشت، این بود که در میان این دو نگاه سکولاری و جزمی، می توان اسلام اصیل تمدن ساز را ارائه کرد و این هنر اول امام(ره) بود و فرمود که ضمن این که تمامی احکام اسلامی قابلیت اجرا دارد و با استفاده از عنصر اجتهاد می توان به تطبیق با مسائل جدید رسید، با کمال افتخار اعلام می کنیم که قرآن و احادیث برترین قوانین را در زمینه های مختلف روانشناسی، جامعه شناسی و مدیریت دارد و توانایی رقابت با بزرگان تمامی مکاتب غربی و شرقی را دارد و آموزه های اسلامی فراتر و برتر از آن مکاتب است.

مسؤول دفتر سیاسی اجتماعی حوزه های علمیه با بیان این که اسلام ما تمدن ساز است، تصریح کرد: مجموعه آرمان هایی اعم از رشد صنایع، تکنولوژی، رسیدن به انواع علوم، تسخیر طبیعت و زمین و فضا که جامعه متمدن بشری آرزو می کنند، در این اسلام قابل دسترسی است.

تاریخ شهادت می دهد که امت اسلامی پرچمدار تمدن بودند

وی با اشاره به این که اسلام بزرگترین تمدن را می تواند بیافریند، افزود: امت اسلامی این تجربه را به شکل محبوب تر در میان قرون اولیه تا قرن پنجم و ششم تجربه کردند؛ کتب تاریخ شهادت می دهد که در دورانی که غرب و اروپا در خواب هزار ساله خود و قرون وسطی فرو رفته بود، امت اسلامی پرچمدار تمدن و دانش بزرگی بودند که درخشش انوار علمی و تمدن مسلمانان، چشمان غرب را خیره کرده بود.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی با بیان این که غربی ها بر سر سفره کتاب های دانشمندان مسلمان نشسته اند، اظهار داشت: اگر بعدها غربی ها از لحاظ علمی و تمدنی به نوایی رسیدند، سر سفره دانش و کتاب هایی که تألیف شده دانشمندان مسلمان نشسته اند و کتب خطی موجود دانشمندان مسلمان در رشته های مختلف که اکنون در موزه ها و کتابخانه های غرب نگهداری می شود، به عنوان سندی است که اولین گام های رشد علمی خود را بر اساس همین کتاب های سرقت شده از کتب کشورهای اسلامی پایه دانش خود را بر اینها استوار کردند و این هنر اول امام بود که اسلام اصیل تمدنی را به جامعه اسلامی ایران و امت اسلامی معرفی کرد.

وی گفت: در جامعه سیاسی دو نوع نگاه سیاسی «نظام دموکراسی و مردم سالاری غربی» و «حکومت دینی استبدادی جدای از رأی مردم» در جهان رواج دارد که از نظر ما محکوم است و امام خمینی(ره) مدل سومی را ارائه داد که این مدل، خدمت دومی بود که امام راحل ارائه کرد.

جمهوری اسلامی هدیه امام راحل به امت اسلامی بود

مسؤول دفتر سیاسی اجتماعی حوزه های علمیه، مردم سالاری دینی را مدل ارائه شده از اسلام توسط امام خمینی(ره) دانست و تصریح کرد: این مدل، هدیه امام به امت اسلامی بود و در نوع حکومتی تبلور پیدا می کند که از نامش ترکیب از دو کلمه جمهوری اسلامی است.

وی با اشاره به طراحی مدل ولایت فقیه از سوی امام راحل افزود: البته از نظر علمی جمع بین این دو واژه کار آسانی نیست؛ چگونه هم حاکمیت الله را صد در صد مد نظر قرار دهیم و هم به نظر مردم اهمیت داده شود؟ اما امام(ره) بسیار ظریف این کار نرم افزاری را انجام داد و مدلی را طراحی کرد و تحت عنوان «ولایت فقیه» ارائه داد که به همین دلیل، شورای نگهبان را قرار داد که حتی یک قانون ضد اسلامی تصویب نشود و همچنین با این طراحی، حاکمیت مردمی را هم داد و در همه عرصه ها از انتخاب رهبر این نظام گرفته تا رییس جمهور و نمایندگان مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری و شورای اسلامی شهر و... انتخابات قرار داد و بین قلمرو حاکمیت دینی و قلمرو آرای مردمی تفکیک کرد.

اثبات موفقیت مدل ولایت فقیه در دنیا توسط امامین انقلاب

وی به موفقیت مدل ولایت فقیه در دنیا پرداخت و افزود: هم امام خمینی(ره) در دوران 10 ساله رهبری خود این مدل حاکمیت را موفق نشان دادند و هم رهبر بزرگوار انقلاب امام خامنه ای در طول این 30 ساله مدیریت خودشان، بسیار زیبا موفق بودن این مدل را در دنیا اثبات کردند.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی با اشاره به بیشتر بودن برگزاری انتخابات در ایران نسبت به دیگر کشورهای دنیا پرداخت و اظهار داشت: علت این که گفته می شود که امامین انقلاب موفقیت این مدل را اثبات کردند، جامعه ما باید شواهد و این ادله را بداند که ما هم در حاکمیت الهی کوتاهی نکردیم و حتی ماده قانونی ضد اسلامی تصویب نکردیم و هم در بسیاری از عرصه های دموکراسی و حاکمیت مردم سالاری دینی گوی سبقت را از همه دولت های دموکراسی دنیا بردیم چرا که تعداد انتخابات ما در دنیا بیش از انتخابات در هر کشور دیگر دنیا است. 

وی با اشاره به شایستگی های امامین انقلاب گفت: بنابراین، هم در حاکمیت الهی و هم مردم سالاری رتبه اول دنیا را کسب کردیم و این تجربه موفق جمهوری اسلامی است، البته صلاحیت و شایستگی های امام راحل و رهبر معظم انقلاب در موفقیت این مدل، طبعاً نقش بسزایی داشته و دارد./822/ت302/ف

مهدی فلاحی
ارسال نظرات