۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۳
کد خبر: ۶۵۴۶۳۲

شماره پنجم ماهنامه آمریکاشناسی روایتی از افول یک امپراتوری + دانلود

شماره پنجم ماهنامه آمریکاشناسی روایتی از افول یک امپراتوری + دانلود
ماهنامه آمریکاشناسی روایتی از افول یک امپراتوری توسط اندیشکده مطالعات آمریکا و پژوهشکده شهید صدر(ره) و دانشگاه جامع امام حسین(ع) به شماره پنجم رسیده است.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، مقام معظم رهبری درباره افول آمریکا و فرهنگ غرب می‌فرمایند: فرهنگ و تمدن غربی نیز محصول خود را نشان داد؛ آنچه در کشورهای غربی، اروپا و آمریکا اتفاق افتاد مانند آنکه دولتی ماسکِ متعلّق به یک دولت دیگر یا دستکشِ متعلّق به یک دولت دیگر را بر سرِ راه صادره کرده همچنین، مردم هر روز در ظرف مدت کوتاهی یک یا دو ساعت، فروشگاه‌ها را تخلیه کرده و برای خرید بیشتر حرص می‌زنند تا یخچال‌ها و فریزرهای خانه خود را پُر کنند و دکان‌ها خالی شود که قفسه‌های خالی را در تلویزیون‌های دنیا نشان دادند و تلویزیون ما نیز از آنها نقل کرد؛ یا کسانی که برای چند عدد دستمال توالت، به جان هم افتاده یا افرادی که برای خرید اسلحه صف کشیده بودند. همه این ها نشان داد که مردم در این ایام احساس خطر کرد هاند.

همچنین مواردی چون اولویت قائل شدن برای بیمارها که مثلاً بیمار پیر را معالجه نکنند. بعضی ها نیز از ترس کرونا خودکشی کرده اند؛ از ترس مرگ. همه این رفتارهایی است که برخی از ملت های غربی از خود نشان داده اند. البته این ها نتیجه منطقی و طبیعی فلسفه حاکم بر تمدن غربی است؛ یعنی فلسفه فردگرایی، ماد یگری و فلسفه‌های غالباً بی‌خدایی که اگر اعتقادی هم به خدا وجود داشته باشد، آن اعتقاد توحیدی صحیح و عمیقِ معرفت زا نیست.

شماره پنجم ماهنامه آمریکاشناسی روایتی از افول یک امپراتوری را اندیشکده مطالعات آمریکا و پژوهشکده شهید صدر(ره) و دانشگاه جامع امام حسین(ع) منتشر کرده اند.

ساختار این ماهنامه

این ماهنامه یازده بخش دارد:

اول: سرمقاله که دو بخش دارد: فانوس؛ افول کرونایی آمریکا و تمدن غربی و روایت؛ روایت آیا آمریکا دوباره داعیه دار رهبری جهانی برای حل مسائل جهان خواهد بود؟

دوم: در این بخش با عنوان پرونده ویژه به این موضوعات پرداخته شده است: ذره بین؛ جان گیری ویروس و بحران رهبری جهانگیر،آینده بین آمریکا و جهان؛ آمریکایی بعد از کرونا، تلنگر؛ عمق و دامنه اثرگذاری کرونا ویروس در چالش‌های پیشین.

سوم: در این بخش با عنوان آمریکا در یک نگاه مطالب زیر را می‌خوانیم:

رویدادنامه؛ کرونا و نظام سلامت آمریکا، تریبون؛ روایت آمریکایی از تأثیرات شیوع ویروس کرونا تا شکست دموکراسی در ایالا ت متحده، پژواک و توئیت هایی با طعم افول.

چهارم: در بخش چهارم با عنوان اقتصاد، مطالب: دلارنامه؛ ریزش ابهت ابرقدرتی آمریکا، بحران 1: کلافی به نام بیکاری در آمریکای کرونازده، بحران 2: آمریکا پس از کروناویروس به تقلا خواهد افتاد، بحران 3: رویکرد آمریکا به سلامت مردم: غفلت، وحشت و تکرار، بحران 4: سقوط اقتصادی ناشی از ویروس کرونا، و بحران 5: اقتصاد آمریکا به شدت در برابر ویروس کرونا آسیب پذیر است، امده است.

پنجم: در این بخش با عنوان سیاست، خوانندگان با موضوعات افولنامه: شکاف های سیاسی و فرآیند طبقه بندی اجتماعی در آمریکا، شکاف 1: سیاست آمریکا به گونه ای شکست خورده است که لیبرالیسم نیز نمی تواند به آن سروسامان دهد، شکاف 2: ما پایین و پایین و پایین و پایین تر می رویم، و شکاف 3: بیماری همه گیر ویروس کرونا، ممکن است به رهبری آمریکا پایان بخشد، رو به رو هستند.

ششم: در این بخش با عنوان فرهنگ موضوعات رؤیای آمریکایی؛ از افول تعهد ازدواج تا رشد همباشی، مرگ تدریجی یک رؤیا 1 : آیا رؤیای آمریکایی مرده است؟، و مرگ تدریجی یک رؤیا 2: ظهور علائم بیماری آمریکا که پنهان می شد! دیده می شود.

هفتم: رسانه عنوان دیگر در این نشریه است و عناوین: ائتلاف آنسرو راهپیمایی های عظیم در آمریکا و چرا دموکراسی در ایالات متحده رو به افول است، در آن بررسی شده است.

هشتم: در بخش  افکارسنجی هم پیدا و پنهان احوال مردم آمریکا در روزهای کرونایی بررسی شده است.

نهم: در این بخش با عنوان سیاست خارجه؛ئ موضوعات دیپلماتیک شرایط نرمال نیست، و آیا آمریکا همچنان می تواند رتبه اول باشد؟ شرح شده است.

دهم: در بخش رصد نیز موضوعات آیا زوال آمریکا یک افسانه است؟ و ماسک های غیراستاندارد، علامت سؤالی بر بوروکراسی بهداشت و سلامت آمریکا دیده می شود.

یازدهم: در بخش پیوست هم موضوعات آیا افول باوران اشتباه می کنند؟ و فرار از بحران به بهانه مدیریت جهانی بررسی شده است.

برشی از ماهنامه

در صفحه 9 ماهنامه آمریکاشناسی؛ روایت افول یک امپراطوری  این مطالب آمده است:

آمریکا قدرتی بزرگ اما در حال افول؛ چه بسا جوزف نای در مقاله اخیر خود در فایننشیال تایمز، درست گفته است که چین در هیچ زمان نزدیکی از آمریکا پیش نخواهد افتاد اما تحلیل وی بسیاری از واقعیت ها را درباره چین نادیده گرفته و عمیقاً آمریکامحور است. اعتماد عمومی گسترده مردم چین به نظام حاکمیتی شان، بزر گترین سرمایه چین به حساب می آید؛ امری که در جریان بحران جان گیر دوچندان شد. اصطلاح «قدرت نرم» با تعبیری که نای از آن دارد، در سنجش و به حساب آوردن چنین مؤلفه هایی و به طورکلی عناصر مرتبط با فرهنگ، چندان توانمند نیست و از این رو است که چین، در رده 27 قدرت نرم جهانی قرار می‌گیرد. نای، چین را کشوری درگیر با همسایگان خود تصور می کند، حال آنکه در اصل، ایالات متحده مایل‌ها فراتر از مرزهای خود، درگیر نزاع های بی پایان است. موقعیت ایالات متحده در  هبری جهانی تا حد زیادی به موفقیت آن در مدیریت بحران‌های بین‌المللی وابسته است. شکست ایالات متحده در مدیریت بحران، یک زنگ خطر جدی را برای نقش جهانی آمریکا، به صدا درآورد. واقعیتی که دوباره یادآوری می‌کند، آمریکا قدرتی بزرگ اما در حال افول است. یک عبارت مشهور انگلیسی می‌گوید: «زمان، قهرمان را می‌سازد».

علاقه‌مندان و پژوهشگران جهت تهیه و سفارش شماره‌های پیشین می‌توانند با پژوهشکده شهید صدر با شماره 09199913948 تماس حاصل نمایند./826/ن601/ف

دانلود ماهنامه ماهنامه آمریکاشناسی روایتی از افول یک امپراتوری

شماره پنجم

ارسال نظرات