۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۲
کد خبر: ۶۵۴۶۵۱

اهتزاز پرچم عزا بر فراز مرقد حضرت عبدالعظیم حسنی

اهتزاز پرچم عزا بر فراز مرقد حضرت عبدالعظیم حسنی
هم‌زمان با فرارسیدن شب رحلت حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) پرچم عزا بر فراز گنبد این امامزاده واجب‌التعظیم برافراشته شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، هم‌زمان با فرارسیدن شب رحلت حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) پرچم عزا بر فراز گنبد زرین این امامزاده واجب‌التعظیم برافراشته شد.

این مراسم معنوی بدون حضور جمعیت و به‌صورت زنده از شبکه قرآن پخش شد؛ گفتنی است هرسال این مراسم با خیل عظیمی از مردم خداجو و ولایتمدار شهرری برگزار می‌شد.

یادآور می‌شود مراسم سالروز رحلت حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) بدون حضور جمعیت فردا به‌صورت پخش زنده از شبکه قرآن و معارف سیما رأس ساعت 11 صبح با سخنرانی حجت ‌الاسلام‌ والمسلمین رفیعی آغاز و با مرثیه‌سرایی ذاکران اهل‌بیت(ع) این مراسم به اتمام می‌رسد.

گفتنی است حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در چهارم ربیع‌الثانی سال ۱۷۳ هجری قمری در شهر مقدس مدینه دیده به جهان گشود و پس از 79 سال مجاهدت علمی، عرفانی و دینی در 15 شوال 252 هجری قمری در شهرری دار فانی را وداع گفت.

ایشان در طول عمر بابرکتی که داشت از محضر امام موسی کاظم (ع)، امام رضا (ع)، امام محمدتقی (ع) و امام علی التقی (ع) بهره برد، طبق صریح روایات؛ اگر کسی قبر ایشان را در ری زیارت کند گویی امام حسین(ع) را در کربلا زیارت کرده است./813/پ210/ق

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۶
السلام علیک یا حضرت عبدالعظیم (ع)
2
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۶
السلام علیک یا سید الکریم یا عبدالعظیم حسنی علیه السلام
2
0
مهدی غیور
Iran, Islamic Republic of
۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۳
دلم برای زیارت حرم عبد العظیم حسنی ع تنگ شده است. سلام بر آقا
2
0
سیدباقری
Iran, Islamic Republic of
۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۵
اللهم صل علی محمد و آل محمد
2
0
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۸
السلام علیک یا سید الکریم یا عبدالعظیم حسنی علیه السلام
2
0
علی از قم
Iran, Islamic Republic of
۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۲
شرح مختصری از زندگی حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)/ امامزاده‌ای که همنشین پنج امام معصوم (ع) بود
همزمان با فرارسیدن سالروز وفات حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) شرح مختصری از زندگینامه این حضرت را در زیر بخوانید.
عظمت و جایگاه اهل بیت (ع) میان مسلمانان به خصوص شیعیان آنقدر زیاد است که مشتاقانه و از صمیم قبل ، جان و مال خود و تمام وجودشان را تقدیم این بزرگواران می کنند ؛ محبت اهل بیت (ع) یک ارتباط دو سویه است و برکات بسیاری را به همراه دارد ؛ امام حسین (ع) در میان اهل بیت (ع) حائز اهمیت تر است ، عاشقان و مشاقان این امام معصوم (ع) آنقدر زیاد است که خواستار زیارت دائم ایشان هستند و دل کندن برای آنها همچون جان سپردن است؛ بر اساس بسیاری از روایات ثواب زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی برابر با ثواب زیارت امام حسین (ع) است و این موضوع بیانگر عظمت و بزرگی آن حضرت (ع) در پیشگاه خداوند متعال است ؛ ایشان نیز مانند ائمه اطهار میان مسلمانان و شیعیان جایگاه مهمی دارد.

همنشین پنج امام معصوم (ع) که بود؟

حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) در روز پنجشنبه چهارم ماه ربیع الاول سال ۱۷۳ هجری قمری مطابق با ۲۵ تیر ماه ۱۵۸ یزدگردی، ۱۳ شهریور سال ۱۶۸ خورشیدی، ۷۸۹ میلادی، در زمان پیشوای هفتم شیعیان امام موسی کاظم (ع) و هارون الرشید در مدینه در خانه جدش حضرت امام حسن مجتبی (ع) متولد شد و پس از مدّت ۷۹ سال و شش ماه و یازده روز قمری عمر، در روز آدینه پانزدهم شوال سال ۲۵۲ هجری قمری، مطابق سیزده مهر ماه قدیم سال ۲۳۵ یزدگردی، در زمان المعتز عباسی از دنیا رفت.

همنشین پنج امام معصوم (ع) که بود؟

پدر گرامی حضرت عبدالعظیم حسنی عبدالله بن علی (ع)؛ در زمان حیات جدش حسن بن زید (ع) متولّد شد و چون قبل از تولدش ، پدرش علی در زندان درگذشت ،جدش کفالت او را به عهده گرفت) و مادرش فاطمه (س) یا حیفا نام داشتند، همسر آن حضرت (ع) خدیجه دختر قاسم بن حسن بن زید بن حسن مجتبی (ع) «پسرعموی پدرش که در تجریش تهران به نام امامزاده قاسم (ع) مدفون است» بود؛ کنیه ایشان ابوالقاسم و ابوالفتح است.

همنشین پنج امام معصوم (ع) که بود؟

از حضرت عبدالله (ع) پدر عبدالعظیم حسنی (ع)، به نقلی، پنج پسر و به نقلی، نُه پسربر جای ماند که یکی از آن‌ها حضرت عبدالعظیم (ع) بوده است؛ علی بن حسن (ع) نام جدّ اوّل حضرت عبدالعظیم (ع)، علی و لقب او سدید است. او همراه پسرعمویش عبدالله محض و گروهی دیگر از سادات حسینی، در دوران خلافت منصور بر ضد عباسیان قیام کرد. جمعی از آنان و از جمله او، دستگیر و به بغداد منتقل شدند و پس از مدتی در زندان از دنیا رفت؛ حسن بن زید (ع) جد دوم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)، حسن نام داشت؛ ایشان تنها فرزند پسر زید (ع) بود که از بزرگان عصر خودش به شمار می‌رفت و در بین بنی هاشم، به بخشش، کرم، سخاوت و خدمت به محرومان، شهرت داشته است. آن حضرت (ع) از سوی منصور عباسی به ولایت مدینه انتخاب شد؛ ولی پس از مدتی، مورد خشم او قرار گرفت و به زندان افتاد و در سال ۱۶۸ هجری قمری، در سن هشتاد سالگی از دنیا رفت؛ زید بن حسن مجتبی (ع) جد سوم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) فرزند بزرگ امام حسن مجتبی (ع) است و متولی اوقاف پیامبر (ص) بوده و به جلالت قدر، کرامت طبع، عزّت نفس و کثرت نیکوکاری، توصیف شده است.

همنشین پنج امام معصوم (ع) که بود؟

ایشان دوران خود حیات پنج امام از امامان اهل بیت (ع)؛ امام موسی کاظم (ع) تا امام حسن عسکری (ع) را درک کرده‌اند؛ امّا این به این معنا نیست که به محضر همه آنها هم رفته و یا از آنها سخنی نقل کرده است.

همنشین پنج امام معصوم (ع) که بود؟

حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) به فرمان امام علی النقی (ع) به شهر ری رفت و در سرداب خانه یکی از شیعیان آن شهر به زندگی پنهانی روی آورد؛ او روزها روزه می‌گرفت و شب‌ها به نماز می‌ایستاد. گاهی پنهانی از خانه بیرون می‌آمد و قبری را که اکنون روبروی آرامگاهش است زیارت می‌کرد. او پس از مدتی بیمار می‌شود و چندی بعد در روز سه‌شنبه پانزدهم شوال سال ۲۵۲ قمری (۱۱ آبان ۲۴۵ خورشیدی، ۸۶۶ میلادی)، در زمان پیشوای دهم شیعیان امام علی النقی (ع) وخلافت عباسیان درگذشت.
2
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۱
ان شاالله هر چه زودتر زیارت حرم با صفای ایشان قسمت ما بشود
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
0
0
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۲
دلتنگ شما هستیم آقا، دعا بفرمایید کرونا نابود شود
0
0