۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۱
کد خبر: ۶۵۴۷۰۱

طریق دوست را از علمای اخلاق بیاموزیم

طریق دوست را از علمای اخلاق بیاموزیم
کتاب «طریق دوست» مجموعه رهنمودهای آیت الله احمد مجتهدی تهرانی است که به کوشش جناب آقای علی اکبر مزدآبادی به همت انتشارات یازهرا(س) به چاپ رسیده است.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، بی شک تهذیب نفس و اصلاح آن نقش بسزایی در سعادت فردی و اجتماعی و دنیوی و اخروی دارد، به گونه ای که اگر انسان تمام علوم را تحصیل کند و همه طبیعت را به تسخیر خود درآورد، اما از تسخیر درون و تسلط بر نفس خود عاجز باشد، از رسیدن به کمال باز خواهد ماند. چه بسا نابسامانی هایی که در سطح جهان پدید می آید و گرفتاری هایی که بشر امروزه با آن دست به گریبان است، ناشی از عدم توجه به مباحث اخلاقی باشد.

جامعه های مترقی و به اصطلاح متمدن به سبب روگردانی از ارزش های اصیل انسانی روز به روز به جاهلیت نزدیک تر می شوند و نور معنوی که سبب روشنایی دل هاست، جای خود را به تیرگی می دهد و قلب ها زنگار فراموشی موازین اخلاقی می گیرد و مسلمانان به علت عمل نکردن به معارف بلند اسلام، هر روز گرفتار مشکلاتی هستند. احیای ارزش های اصیل اخلاقی و بازگشت به اصول فراموش شده اسلامی شرط لازم حاکمیت بخشیدن اسلام در جامعه هاست.

فراگیری و عمل به اخلاق، افراد بشر را از هرگونه عیب و نقص منزه و مبرا ساخته و او را به اوج مکارم اخلاق می رساند، نیروهای سرکش نفس را مهار و رام می کند و آنها را در مسیر حکمت و عدالت و عفت تقویت می کند تا به پایه مکارم اخلاق برسند. علم اخلاق معادن مکنون در سرزمین نفس را استخراج می کند و آنها را به صورت مکارم اخلاق در می آورد و برای بهره برداری عمومی آماده می سازد. همین علم است که نهال گل های زیبا و معطر را در صفحه نفس می نشاند و بهشت برین از مکارم اخلاق را در آن به وجود می آورد. در این بین نقش علما و بزرگان دین برای شناخت درست اخلاق بسیار حائز اهمیت است. علما و بزرگان با استفاده از قرآن و سیره اهل بیت(ع) مسیر درست اخلاقی را برای عموم جامعه و افراد مشخص می‌کنند. کتاب «طریق دوست» مجموعه رهنمودهای حضرت آیت الله احمد مجتهدی تهرانی است که به کوشش جناب آقای علی اکبر مزدآبادی به همت انتشارات یازهرا(س) به چاپ رسیده است. این کتاب کوشش نموده تا بتواند رهنمودهای اخلاقی و کاربردی این عالم پرهیزکار را در اختیار خوانندگان خود قرار دهد.

ساختار کتاب

کتاب «طریق دوست» دارای فصل بندی مشخصی نیست بلکه مسائل اخلاقی و حکمت‌های اخلاقی را به صورت سلسله‌وار و پشت سر هم نقل می‌کند. برخی عناوینی که در این کتاب گفته شده، عبارت است از: چه خدای مهربانی، در هر حال الحمدلله بگو، نباید به خدا اعتراض کرد، باید قضا و قدر الهی را شناخت، عدم استجابت دعاء صلاح ماست خدا، صلاح ما را می خواهد، زیادی نعمت، از شکر است، معنای شکر نعمت از خدا، طلب اولاد صالح کنید، عاقبت بی احترامی به پدر و مادر، مواظب باشیم عاق اولاد نشویم، غیبت نکن غیبت مرده، خیلی گرفتاری دارد چرا غیبت می کنید؟، جهنم رفتن واجب کفایی است؟، باید مجالس غیبت را ترک کرد، از مردم، خوب بگو به دنبال عیب خود باش، خطرناک ترین عضو، زبان است مراقب زبان باش، بهترین جوانان پیرمردها! التماس دعا باید توشه آخرت را مهیا کنیم، بالاترین خوف، خوف مرگ است.

ویژگی‌های اثر

اول: مختصرنویسی از شیوه‌های مناسب در جهت نشر معارف است که در این کتاب به خوبی قابل مشاهده است.

دوم: استفاده از رهنمودهای یکی از علمای سلف که خود از علمای عامل به اخلاق بودند این کتاب را بسیار مفید کرده است.

سوم: زبان به اصطلاح خودمانی که این عالم بزرگوار داشت، این کتاب را برای هر خواننده ای با هر میزان سواد جذب می‌کند.

چهارم: استفاده مناسب از تصاویر در این کتاب باعث شده که خواننده آن ارتباط خوبی با آن برقرار کند و چشم خواننده از خواندن ان خسته نشود.

پنجم: جمع بودن معارف اخلاقی آن هم از قرآن و اهل بیت(ع) در یکجا و در یک کتاب مختصر خواننده را  به خواندن کتاب ترغیب  می‌ کند.

در جمع‌بندی این کتاب باید گفت، دوست داران کتاب و کتاب خوانی و کسانی که به دنبال خواندن کتاب‌های اخلاقی از سیره بزرگان هستند با خواندن کتاب «طریق دوست» گمشده خود را پیدا می‌کنند. در این کتاب سیره اخلاقی با نثری زیبا و خودمانی و با داشتن تصاویر زیبا و مناسب باعث شده که این کتاب بیش از پیش خواندنی شود.

برشی از کتاب

 در صفحه 48 درباره فواید دنیایی صدقه چنین آمده است:

فواید دنیایی صدقه چند چیز است: اول این که، آنهایی که خمس و صدقه و زکات می داند، مال شان پاک است. اما آنهایی که خشک هستند و نم پس نمی دادند، مال شان پاک نیست و حرام می خورند. دوم این که، صدقه که می دھی، بدن تان هم سلامت است. این مرض هایی که الان هست، اگر صدقه بدهی، گرفتار آنها نمی شوی. سوم این که، مریضی های تان هم شفا پیدا می کند. چهارم این که، قلبی را خوشحال می کنی، صدقه که می دھی، قلب خانواده ای را خوشحال می کنی، خوشحال کنید فقرا را و به داد فقرای واقعی برسید. پنجم این که، مال تان زیاد می شود. با این که صدقه دادی، دائم مالت زیاد می شود. مانند درخت انگور، که هرچه آن را هرس می کنی، سال آینده، انگور بیشتری می دهد. اگر هرس نکنی انگور نمی دهد. مثل صدقه و خمس و زكات، همین است، که مالت زیاد می شود.

علاقه‌مندان می‌توانند برای خرید کتاب طریق دوست به آدرس: تهران، میدان انقلاب، خیابان شهدای ژاندارمری، پاساژ ناشران کوثر طبقه زیرهمکف، شماره 1 تلفن: 02166962116 مراجعه نمایند./826/ن601/ق

 

م/ طریق دوست را از علمای اخلاق بیاموزیم

ارسال نظرات