۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۰
کد خبر: ۶۵۴۷۳۲

شناخت عقاید شیعه در یک کتاب خوب

شناخت عقاید شیعه در یک کتاب خوب
گزیده درسنامه سیمای عقاید شیعه تألیف حضرت آیت الله جعفر سبحانی و ترجمه حجت الاسلام جواد محدثی افکار شیعه را به صورتی منظم در اختیار خوانندگان و علاقه‌مندان قرار می‌‍دهد.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، معارف شیعه از همان ابتدای دین اسلام، به وجود آمد و مذهب تشیع در واقع ادامه اسلام دست نخورده است؛ در زمان پیامبر اسلام (ص)، و تا قبل از امام جعفر صادق (ع)، معارف تشیع در قالب مطالب سربسته و کوتاه گفته شده بود اما از امام صادق (ع) به بعد، این معارف گسترش یافته و جزئیات آن به تفصیل و توسط ایشان بیان شد. مسائلی از قبیل چگونگی نماز خواندن، روزه و… کلیات آن تا قبل از امام صادق(ع) گفته شده بود اما جزئیات این مسائل مثل شکیات نماز و دیگر مسائل جزئی‌تر در زمان امام صادق (ع) بسط و گسترش یافت.

کتاب گزیده درسنامه سیمای عقاید شیعه که تألیف حضرت آیت الله شیخ جعفر سبحانی است و توسط حجت الاسلام جواد محدثی ترجمه شده است کوشش نموده عقاید و افکار شیعه را به صورتی درس‌بندی شده و منظم در اختیار خوانندگان و علاقه‌مندان قرار دهد.

ساختار کتاب

کتاب گزیده درسنامه سیمای عقاید شیعه  ده بخش دارد: 

اول: در بخش نخستین این کتاب با عنوان شیعه و تشیع  برخی عناوین زیر دید می شود:

شیعه در لغت و اصطلاح، واژه شیعه در قرآن و حدیث، پیدایش مذهب شیعه، فرضیه‌های موهوم پیرامون پیدایش شیعه و ... .

دوم: نویسنده در این بخش به بحث اصول اعتقادی شیعه می‌پردازد و انواع توحید، صفات ذات و صفات فعل، توحید ذاتی، توحید در صفات، توحید در آفرینش، توحید در ربوبیت، قضاو قدر، و انسان؛ موجودی مختار برخی از عناوین آمده در آن است.

سوم: نویسنده در این بخش بل عنوان معیار توحید و شرک در عبادات، موضوعات معیار توحید و شرک در عبادات، استعانت از غیر خدا، درخواست شفاعت از مأذونان برای شفاعت، حقیقت و معنای شفاعت، نفی کنندگان شفاعت، محدوده شفاعت، نذر برای اولیاء، و زیارت قبور را بررسی کرده است.

چهارم: در این بخش با عنوان جایگاه قرآن نزد شیعه به جایگاه قرآن نزد شیعه امامیه، مصونیت قرآن از تحریف، امتناع راهیابی تحریف به قرآن، و شبهات پیرامون تحریف قرآن پرداخته شده است.

پنجم: بخش پنجم این کتاب درباره بدعت در قرآن و حدیث است و درذ آن موضوعاتی چون بدعت در قرآن و حدیث، تعریف بدعت، تقیه، ازدواج موقت، خمس در قرآن و حدیث،و  خمس در کسب سود واکاوی شده است.

ششم: پیامبر(ص)، ساختار حکومت اسلامی پس از رحلت پیامبر(ص)، امت اسلامی و خطر سه جانبه، حدیث منزلت، اوصاف امام، عصمت، و اعلمیت موضوعاتی است که در این بخش با عنوان امامت نزد شیعه و اهل سنت واکاوی شده است.

هفتم: در این بخش با عنوان اهل بیت (ع) به مباحث اهل بیت(ع) در لغت، اهل بیت در احادیث پیامبر(ص)، حدیث ثقلین، حدیث سفینه و ... پرداخته شده است.

هشتم: نویسنده در بخش هشتم به امام مهدی منتظر(عج) و موضوعاتی همانند ظهور مصلح جهانی در آخر الزمان، ولادت امام مهدی منتظر(عج)، امام مهدی(ع) و طول عمر، علائم ظهور امام منتظر(ع)، آثار سازنده وجود امام منتظر(ع) پرداخته است.

نهم: صحابه و تابعین عنوان این بخش  و عناوین آمده در این بخش عبارت است از: صحابه و تابعین، تعریف صحابه و تابعین، انواع صحابه در قرآن خبردادن قر ان از ارتداد گروهی از صحابه، سنت نبوی و عدالت صحابه، صحابی در آیینه تاریخ.

دهم: موضوع آخرین بخش از کتاب وضو و نماز است و نویسنده . در این بخش عناوین: وضو، کیفیت شستن ظرف ها، سبب اختلاف چیست؟، اختلاف قرائت، صحابه و تابعین و مسح پا، اذان و اقامه، جزء بودن بسم الله و آشکار گفتن آن، و راز استفاده از تربت پاک بررسی شده است.

ویژگی‎های اثر

اول: این کتاب تمام عقاید شیعه را به صورت مختصر و مفید در اختیار خوانندگان خود قرار می‌دهد.

دوم: منظم و درس بندی بودن مطالب این کتاب ویژگی دیگر آن محسوب می‌شود.

سوم: دادن پاسخ متقن و مناسب به شبهاتی که به شیعه وارد می‌شود از دیگر ویژگی های این کتاب است.

چهارم: بیان مسائل پیرامون مهدویت و منتظر از دیگر ویژگی‌های این کتاب است.

پنجم: پرداختن به مباحث مربوط به صحابه و تابعین از دیگر ویژگی های این کتاب است.

جمع‌بندی

کتاب گزیده درسنامه سیمای عقاید شیعه کتابی مفید و دارای اتقان کافی از یکی از علمای بنام حوزه است که عمر خود را در ترویج اهل بیت(ع) صرف نموده است و خوانندگان آن می‌توانند بهره کافی را از این کتاب خواندنی ببرند. داشتن نظم و درس‌بندی‌های منظم این کتاب را برای دوست‌داران تاریخ شیعه خواندنی‌تر نموده است.

برشی از کتاب

در تاریخ، ملتها و امت هایی بوده اند که انقلاب هایی داشته اند هر گاه پیشوا، زنده باشد، هرچند که رهبری را در دست نداشته باشد، تشکیلات و سازمان سر پا می ماند. اما وقتی از دنیا می رود، امور از هم گسسته می شود و شورش پدید می آید. بهترین مثال برای این که وجود رهبر، نگهدارنده رسالت و موجب همبستگی پیروان است، داستان نبرد أحد است. در اثنای نبرد، صدایی برخاست که «محمد کشته شد!». در همان لحظه که مسلمانان سرگرم نبرد با متجاوزان بودند این صدا و خبر پخش شد. همین که پخش شد پیشوا مرده است، آرایش صفوف به نحوی گسیخته شد که هر کس میدان را رها کرد و به سویی گریخت، تا آن جا که بعضی هم به فکر افتادند به دشمن بپیوندند. وقتی خبر کشته شدن پیامبران تکذیب شد و مسلمانان يقين کردند که رهبرشان سالم است و بعضی خودشان پیامبر را دیدند، دو باره گرد آمدند و پیرامون رسول خدا الله جمع شدند و به نبرد و دفاع پرداختند. در میدان کارزار، تلاش گروهی از رزمندگان فداکار آن است که پرچم را در برابر هجوم دشمنان همچنان برافراشته نگاه دارند، چون افراشته بودن پرچم، امید را در دل سپاه زنده نگه می دارد. وجود فرمانده لشکر نیز در مقر فرماندهی همین نقش را دارد، هر چند ساکت و آرام بود. اما وقتی خبر کشته شدن فرمانده در میان سپاهیان پخش می شود، هر چه هم لشکر عظیم باشد، یک باره از هم می پاشد، گویا روح از پیکرشان جدا شده است. رئیس یک گروه یا کشور، تا زنده است، چه در سفر باشد و یا چه در رختخوابش خوابیده باشد، مایه حیات و حرکت و نظم و آرامش است، ولی شنیدن خبر مرگ او، موجب نومیدی در همه می شود. شیعیان بر اساس اعتقادشان به اینکه امام زمان علی زنده است هر چند دیده نمی شود، خود را تنها نمی بینند، پیوسته چشم به راه بازگشت آن مسافر عزیزی اند که دلها برای او می تپد. اثر روانی این ایده و آماده ساختن مردم برای آن انقلاب بزرگ، قابل درک است.

علاقه‌مندان و پژوهشگران برای تهیه کتاب  گزیده درسنامه سیمای عقاید شیعه به انتشارت مشعر به آدرس: تهران، خیابان آزادی، تقاطع رودکی، سازمان حج و زیارت، طبقه چهارم، دفتر موسسه فرهنگی هنری مشعر مراجعه نمایند./826/ن/601/ف

 

م/ شناخت عقاید شیعه در یک کتاب خوب/در حال ویرایش

ارسال نظرات