۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۶
کد خبر: ۶۵۴۹۸۰

میزبانی از سینمای ایران در برلین در بحبوبه اسلام‌هراسی

میزبانی از سینمای ایران در برلین در بحبوبه اسلام‌هراسی
در حالی که طرفداران گروه‌های راست افراطی مسلمانان و اسلام را به عنوان مشکلات جامعه اروپا معرفی ‌می کنند که برلین میزبان سینمای ایران شده است.

به گزارش بین الملل خبرگزاری رسا، در آلمان بسیاری از جنبش‌های راست‌گرا در سال‌های اخیر از اسلام‌هراسی و نژادپرستی علیه مسلمانان، به عنوان راهی برای جلب توجه افکار عمومی اروپا استفاده کرده‌اند. این امر را حتی می‌توان در مباحثات سیاسی و اجتماعی کشورهای اروپایی در سال ۲۰۱۵ نیز مشاهده کرد.

در این سال، تعداد زیادی از مهاجران و پناهجویان از خاورمیانه، آقریقا، جنوب آسیا و منطقه بالکان وارد اروپا شدند. در نتیجه جامعه اروپا با تغییرات مختلفی مواجه شد.

در این میان، طرفداران گروه‌های راست افراطی در سراسر اروپا، مسلمانان و اسلام را به عنوان مشکلات جامعه اروپا معرفی ‌کردند و درنتیجه اسلام‌هراسی نیز در کشورهای اروپایی به طرز قابل‌توجهی افزایش یافت. البته بحث درباره اسلام و مسلمانان در آلمان موضوع جدیدی نیست و در گذشته نیز وجود داشته است. از این رو، وازلیز کازیز و بولنت اوچار، نویسندگان آلمانی تصمیم گرفتند تا کتابی درباره نژادپرستی علیه مسلمانان و اسلام‌هراسی در آلمان منتشر کنند. 

گشت‌وگذار در خانه استثنائی‌ترین موسیقی‌دان جهان

در بحبوحه اسلام ستیزی در طرفداران گروه‌های راست افراطی در اروپا، در آلمان ساختمان شماره ۲۰ در خیابان بونگاس سال‌هاست که به محل ملاقات علاقمندان به موسیقی کلاسیک و آهنگسازان سراسر جهان بدل شده است. ساختمانی که زمانی محل تولد بتهوون، یکی از استثنائی‌ترین موسیقی‌دانان جهان بوده و اکنون بیش از صد سال است که به موزه‌ای تاریخی و زیبا تبدیل شده است.

بخش موزه خانه بتهوون که در سال ۱۸۹۳ در شهر بن آلمان تاسیس شده، بزرگ‌ترین مجموعه از میراث بتهوون را در خود جای داده است. اسناد، تصاویر و و همچنین وسایل شخصی این موسیقی‌دان شهیر، تنها بخشی از اشیای مهم این خانه تاریخی را تشکیل می‌دهند. در اتاق‌های خانه بتهوون می‌توان پیانو، نت‌های موسیقی و حتی دست‌نوشته‌های بتهوون را مشاهده کرد. همچنین در اتاق‌ها و سالن‌های طبقه دوم، صدای سمفونی‌های بتهوون به گوش می‌رسد. 

آرشیو بتهوون محلی برای نگهداری نسخه کامل آثار بتهوون، دست‌نوشته‌های او و همچنین مطالب مربوط به زندگی و آثار این موسیقی‌دان است. این بخش همچنین مسئول برگزاری نمایشگاه‌ها، سخنرانی‌ها و همایش‌ها درباره این موسیقی‌دان است.

برلین میزبان سینمای ایران می‌شود

در این میان نیز برلین میزبان سینمای ایران از دوازدهم تا بیست‌ویکم ماه ژوئن سال جاری، میزبان آثاری از سینمای ایران خواهد بود.

در این فستیوال که به صورت آنلاین برگزار می‌شود، مجموعه‌ای از فیلم‌های ۵۰ سال گذشته ایران نمایش داده خواهد شد.

جشنواره برلین، مرکزی فرهنگی است که به منظور برگزاری برنامه‌های فرهنگی و هنری راه‌اندازی شده است. این مرکز در طول سال، میزبان انواع جشنواره‌ها، نمایشگاه‌ها و رویدادهای مختلف بین‌المللی است. علاوه بر این‌ها، اکران فیلم، اجرای نمایش، کنسرت و برگزاری نمایشگاه‌های نقاشی نیز بخش دیگری از فعالیت‌های این مرکز را تشکیل می‌دهد.

آنطور که در وب‌سایت جشنواره برلین آمده، این مرکز فرهنگی امسال میزبان فستیوال آنلاین “ ۱۰ روز با سینمای ایران” خواهد شد. این فستیوال در دو بخش “فیلم‌های بلند سینمایی و مستند” و بخش “فیلم‌های کوتاه” برگزار می‌شود.

آثاری که برای نمایش در این جشنواره انتخاب شده‌اند، بیانگر تحولات اجتماعی، فرهنگی و سیاسی در ایران هستند و می‌توانند تماشاگران را با فرهنگ و جامعه ایرانی بیشتر آشنا کنند. بر اساس گزارشی که بر روی وب‌سایت جشنواره منتشر شده، فیلم‌های “ یک اتفاق ساده” اثر سهراب شهیدثالت، “بانوی اردیبهشت” اثر داریوش مهرجویی، “روزی که زن شدم” اثر مرضیه مشکینی، “هشتی تهران” اثر دانیل كاتر، “فریاد رو به باد” اثر سیاوش جمالی و عطا مهرداد، “تمارض” اثر عبد آبست و “هجوم” اثر شهرام مکری در بخش فیلم‌های بلند سینمایی و مستند به نمایش درخواهند آمد./983/ب

برگزاری روز تنوع

۲۶ ماه مه هر سال برای مهاجران و پناهجویان در آلمان، روز خاصی است. تاریخی که با عنوان “روز تنوع” در آلمان شناخته می‌شود.

مسؤولان موسسات، سازمان‌ها و دانشگاه‌های آلمان، برنامه‌های متعددی را درباره ضرورت تنوع فرهنگی در این کشور برگزار می‌کنند و اهمیت حضور مهاجران در حوزه‌های مختلف را به شهروندان آلمان یادآور می‌شوند. امسال به دلیل بحران کرونا، صدها موسسه و سازمان به صورت آنلاین در برنامه‌های این روز شرکت کردند.

در ژوئن سال ۲۰۱۳، برای اولین‌بار روز تنوع در آلمان برگزار شد و حدود ۲۴۰ موسسه و سازمان در آن شرکت کردند. کمی بعد در سال ۲۰۰۶، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، پروژه‌ای با عنوان “ منشور تنوع” را نیز راه‌اندازی کرد. هدف از راه‌اندازی این پروژه نیز، اطلاع‌رسانی درباره اهمیت تنوع فرهنگی در زمینه شغلی در آلمان بود. سازمان‌هایی که با این پروژه همکاری می‌کنند، باید محیط کاری عاری از تعصب ایجاد کنند. در این سازمان‌ها و موسسات، همه کارکنان، صرف نظر از جنسیت، هویت، ملیت، منشأ قومی، مذهب یا عقیده و سن باید دارای ارزش یکسان باشند. علاوه بر این‌ها از سال ۲۰۰۶، مسئولان پروژه “ منشور تنوع” برگزارکننده اصلی روز تنوع در آلمان هستند.

امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا، برگزاری برنامه‌های مختلف و جشنواره‌های متعدد در سراسر آلمان لغو شده است. با این وجود، مسئولان پروژه “منشور تنوع” تصمیم گرفتند تا برنامه‌های “روز تنوع” را به صورت آنلاین برگزار کنند. آن‌ها از شهروندان خواستند که از طریق شرکت در سخنرانی‌ها و برنامه‌های آنلاین، راه‌اندازی کمپین‌های مختلف در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی و همچنین ارسال عکس‌ و فیلم برای سایت “منشور تنوع”، در برنامه‌های روز تنوع مشارکت داشته باشند./983/ب

ارسال نظرات