۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۸
کد خبر: ۶۵۴۹۹۹

کتاب «پیشروی پیشرفت» منتشر شد

کتاب «پیشروی پیشرفت» منتشر شد
کتاب پیشروی پیشرفت با موضوع نگاهی گفتمانی به شعار «پیشرفت و عدالت» به همت اندیشکده برهان منتشر و روانه بازار نشر شد.

این کتاب که از مجموعه کتاب های اندیشنامه پیشرفت و حاصل تلاش جمعی از پژوهشگران اندیشکده برهان است در ۱۴۸ صفحه و در ۱۶ گفتار، از سوی انتشارات دیدمان به زیور طبع آراسته گردیده است.

« پیشرفت همه‌جانبۀ اسلامی در یک نگاه»، « نقش ولی‌فقیه در پیشرفت کشور چیست؟»، « چهار شاخص برای سنجش پیشرفت»، « کدام پیشرفت به تحقق عدالت حقیقی منجر می‌شود؟»، «چگونه شعار دهۀ چهارم انقلاب به گفتمان ملی تبدیل خواهد شد؟»، «رسانه، بازوی قدرتمند گفتمان مقاومت مقاومت ابزاری برای پیشرفت یا مانعی در برابر آن؟»، «ابعاد جامع‌هشناختی گفتمان پیشرفت چیست؟»، «چرا پیشرفت در کنار عدالت قرار گرفته است؟»، «پیچ و خم‌های رسیدن پیشرفت اسلامی چیست؟»، «نسبت پیشرفت سیاسی و نهضت تولید نرم‌افزارهای اسلامی زنجیرهایی بر پای پیشرفت»، «چرا کشور همچنان در مسیر پیشرفت مطلوب قرار دارد؟»، «ژاستقلال سیاسی اولین گام در جهت پیشرفت همه‌جانبه»، «نقاط قوت و فرصت‌های ایران در مسیر پیشرفت» و «مفهوم‌شناسی آزادی در بستر الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت» عناوین گفتارهای ۱۶ گانه این کتاب هستند.

در بخشی از مقدمه این کتاب می خوانیم:با نزدیک شدن به میانه های دهه ی چهارم انقلاب اسلامی که موسوم به «عدالت و پیشرفت» است، توجه به قسمت دوم این شعار -یعنی پیشرفت- بیشتر ضروری می نماید. موضوع این شعار به قدری حائز اهمیت است که رهبر معظم انقلاب در سالهای اخیر به کرات از عبارت «پیشرفت و عدالت» و مضامین مرتبط با آن استفاده و بر آن تأکید کرده اند. در اوایل این دهه با توجه به گفتمانی که در جامعه سیاسی کشور مطرح بود عدالت محوری بیشتر مورد توجه قرار گرفت و تا حدودی به مقوله پیشرفت بی توجهی شد.

به نظر می رسد جامعه امروز نیاز به توجه به همه ابعاد این گفتمان دارد و صرفاً توجه به یک بخش از این گفتمان (عدالتخواهی) به طور کلان پاسخگوی نیازهای جامعه نخواهد بود. مقام معظم رهبری نیز در جمع دانشگاهیان کردستان در سال ۸۸ آشکارا مطرح کردند که شعار «پیشرفت وعدالت» باید تبدیل به گفتمان ملی بشود./925/د102/ق

ارسال نظرات