۲۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۱
کد خبر: ۶۵۵۳۲۳

نشریه تحلیلی ـ تبیینی منهاج ویژه انتخاب شورای عالی منتشر شد

نشریه تحلیلی ـ تبیینی منهاج ویژه انتخاب شورای عالی منتشر شد
در گاهنامه نشریه تحلیلی – تبیینی منهاج در شماره پانزدهم که در خردادماه 1399 منتشر شده، به بررسی تفصیلی شورای عالی و انتخاب اعضای آن پرداخته شده است.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، می‌توان گفت اثرگذارترین رکن در حرکت و برنامه های حوزه‌های علمیه، «شورای عالی حوزه‌های علمیه» است؛ چرا که سیاست‌گذاری‌های کلان و تعیین خط مشی حوزه‌های علمیه با مصوبات و تصمیمات این شوراست. شورایی هفت الی نه نفره که به خواست اعضای محترم جامعه مدرسین برای چهار سال انتخاب می‌شوند و سکان هدایت حوزه علمیه را در دست می‌گیرند.

طبعا قوت و پرتحرکی این شورا، موجب نشاط و حرکت پرشورتر و علمی‌تر حوزه‌های علمیه خواهد بود کما اینکه خدای نا کرده رکود و کم تحرکی آن باعث افت حوزه‌های علمیه است. گاهنامه نشریه تحلیلی – تبیینی منهاج در شماره پانزدهم که در خردادماه 1399 منتشر شده، به بررسی تفصیلی شورای عالی و انتخاب اعضای آن پرداخته است.

ساختار کتاب

این نشریه چهاربخش  دارد:

اول: در بخش نخست این نشریه این عناوین به چشم می‌خورد: درآمد، به رسم تقدیر، فلسفه تفکیک شورای عالی و مرکز مدیریت.

دوم: عناوین بخش دوم عبارت است از: پیشنهاد ویژه برای هشتمین دوره شورای عالی، پای در دل اعضای ادوار مختلف شورای عالی، ادوار هفتگانه شورای محترم عالی و شورای عالی حوزه‌های علمیه(تاریخچه و نحوه انتخاب اعضا).

سوم: در بخش سوم عناوین دیده می شود: ارتباط ضعیف شورای عالی با بدنه حوزه، شورای عالی و برنامه‌ریزی برای حوزه علمیه، پیشنهاد برای ترکیب حقیقی حقوقی شورای عالی، نقش حوزه در اداره جامعه.

چهارم: بخش پایانی این نشریه هم دارای این عناوین است: خروجی امروز حوزه و طلوع آفتاب پیشرفت، حوزه علمیه یا مرکز فقه و اصول، توجه به طلاب انقلابی و در انتها ریل‌گذاری برای ورود طلاب به میدان تولید علم.

جمع‌بندی

در این شماره به صورت تفصیلی به بحث انتخاب اعضای شورای عالی حوزه پرداخته شده است و خوانندگان با خواندن این نشریه با تاریخچه، اعضای گذشته، نحوه انتخاب اعضا و اعضای جدید که بحث انتخاب آنها مطرح است آشنا می‌شوند. همچنین در این نشریه به صورت تفصیلی به نقاط قوت و نقاط ضعف شورای عالی  پرداخته شده است.

برشی از نشریه

در صفحه سوم این نشریه درباره نحوه انتخاب اعضا این مطالب نگاشته شده است:

به نظر می‌رسد بهترین نهادی که می‌تواند ربطی محکم بین تمام بازوان مختلف فکری و اجرایی حوزه علمیه باشد «شورای عالی حوزه‌های علمیه» است؛ و این مهم وقتی محقق خواهد شد که این شورا، ترکیبی «حقیقی- حقوقی » پیدا کند؛ چیزی شبیه مجمع مصلحت نظام. تنها در این صورت سیاست‌گذاری‌های کلان این شورا، جامع و کامل خواهد بود.

طبق اساسنامه شورای عالی، تعداد اعضای این شورا حداقل باید ۷ نفر باشد؛ طی دوره‌هایی اعضای این شورا به ۹ نفر هم رسیده است. البته در هیچ بندی از اساسنامه درج نشده که حداکثر ۹ نفر باشند. ترکیب پیشنهادی که بسیاری از بن‌بست‌های بین نهادیِ حوزه علمیه را می‌تواند حل کند و شورای عالی حوزه‌های علمیه را به جایگاه اصلی خود نائل آورد به این شرح است:

  1. مدیر حوزه‌های علمیه
  2. مدیر حوزه‌های علمیه خواهران
  3. رییس جامعة المصطفی
  4. رییس مجمع نمایندگان طلاب
  5. رییس دفتر تبلیغات
  6. رییس مرکز خدمات
  7. سه تا پنج نفر «عضو حقیقی» انتخابی از سوی جامعه محترم مدرسین.

از گزینه‌های فوق، عملا فقط مورد اول (مدیرحوزه‌های علمیه)عضو شورای عالی است و این شورا ارتباط مستقیم و مستمری با بقیه گزینه‌ها-که آنها هم دارای نقش حیاتی در راهبری و مدیریت حوزه‌های علمیه هستند- ندارد. اگر جامعه محترم مدرسین با این ترکیب حقیقی حقوقی موافقت کنند و زمینه‌های لازم برای آن را فراهم آورند پازل حوزه‌های علمیه در تمامی ابعاد فکری، اجرایی و خدمت رسانی به طلاب، تکمیل و تسریع خواهد شد.

علاقه‌مندان می‌توانند برای خرید گاهنامه منهاج به آدرس اینترنتی: http://manahejj.ir/ مراجعه کنند./826/ن602/ف

ارسال نظرات