۲۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۷
کد خبر: ۶۵۵۳۹۹

آفتاب پرهیزکاری / پای درس اخلاق بزرگان

آفتاب پرهیزکاری / پای درس اخلاق بزرگان
«امام خمینی» از دیرباز توصیه می‌فرمود: استاد اخلاق برای خود معین کنید. جلسه وعظ و خطابه و پند و نصیحت تشکیل دهید. خودرو نمی‌توان مهذب شد.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، انسان، در نظام تربیتی اسلام، می تواند بر اساس پرورش صحیح، از مرز حیوانی برهد و خود را به مقام والا و پر ارج انسانی، برساند و تاج پر افتخار «ولقد کرمنا بنی آدم» را بر سر گذارد. عروج بدان مقام ارجمند، در پرتو زدودن غبار اغیار از لوح « دل » و تجلی انوار در کانون پر فروغ « سر » شدنی است.

فرزانگان وادی انس حضرت حق را بایسته است که بدانند «براق»، سیر، «تخلق» است و ره توشه اش «عزم» و گام اول، «یقظه و خواستن» و چراغ راه، «علم اخلاق»؛ علمی که متضمن پرورش روح است؛ همان سان که سایر علوم، متضمن پرورش عقل و این دو در حکم دو «بال» ‌اند که طالب را در عروج بدان «قله» از آن گریزی نیست. بر این اساس بود که پیر و مرشد سالکان زمان ما، «امام خمینی» از دیرباز، توصیه می‌نمود: استاد اخلاق برای خود معین کنید. جلسه وعظ و خطابه و پند و نصیحت تشکیل دهید. خودرو نمی‌توان مهذب شد. اگر حوزه‌ها همین طور از داشتن مربی و جلسات پند و اندرز خالی باشد، محکوم به فنا خواهد بود. چطور شد علم فقه و اصول مدرس نیاز دارد، براي هر علم و صنعتی در دنیا استاد لازم است، لیکن علوم معنوي به تعلیم و تعلم نیازي ندارد؟!

ساختار کتاب

کتاب آفتاب پرهیزکاری نوشته حضرت آیت الله حسین مظاهری هشت گفتار دارد:

گفتار اول: فرازمندی؛ ویژگی تقوا و انسان متقی که برخی از عناوین آن عبارت است از: اهمیت ورزی قرآن به دو واژه تقوا و متقی، انسان پرهیزکار؛ هدف نهایی قرآن مجید، وعده خداوند درباره پرهیزکاران، آرامش برونی و آسودگی درونی.

گفتار دوم: تقوا چیست؟ متقی کیست؟ که در آن، مراتب تقوا، چیرگی بر صفت‌های ناپسند، برافشاندن درخت فضیلت، قابلیت نمایاندن اعمال و اندیشه‌ها به دیگران، ویژگی‌هایی چند از پرهیزکاران در قرآن بررسی شده است.

گفتار سوم: پرهیزکاران و نماز که نویسنده در این بخش به نماز در جایگاه معلم اخلاق، گونه‌های نماز، نماز توده مردم(عوام)، سنگربانی از دین خدا؛ روی آوردن به مسجد، نماز ویژگان درگاه حق پرداخته است.

گفتار چهارم: مهدی موعود عجل الله تعالی فرجه، حقیقتی قرآنی که: اهمیت شب ولادت حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه، منظور از آیه استخلاف؛ شیعیان اثنی عشری، دو شرط فرج؛ آمادگی و انتظار برخی از موضوعات آن است.

گفتار پنجم: اسلام گشایشگر سختی‌های جامعه انسانی عنوان این بخش از کتاب است و در این قسمت موضوعات: دو مشکل بزرگ جامعه بشری، اختلاف طبقاتی، اضطراب خاطر، اسلام و حل مشکل طبقاتی، اسلام گشایشگر پریشانی و نگرانی توضیح داده شده است.

گفتار ششم: پرهیزکاری و مقام تسلیم و رضا از دیدگاه قرآن که در آن: مقام تسلیم و رضا در قرآن، اقسام لطف، عدم تسلیم؛ انکار عملی احکام الهی، در سرازیری گناه و ... توضیح داده شده است.

گفتار هفتم: عنوان بخش هفتم، گواهان و شاهدان بر افکار و کردار، در قرآن است و نویسنده در این بخش به مهم‌ترین شاهد؛ خداوند، معصومان(ع)، فرشتگان و ... پرداخته است.

گفتار هشتم: عنوان آخرین گفتار این کتاب، گواهان و شاهدان بر افکار و کردار در قرآن است که در آن به موضوعاتی مانند قرآن و گواهی جهان و اعضای بدن، قرآن و گواهی کردار آدمی، تجسم اعمال، حبط عمل، غفلت انسان و ... اشاره شده است.

جمع‌بندی

کتاب آفتاب پرهیزکاری نوشته حضرت آیت الله حسین مظاهری کتابی اخلاقی است که در آن یکی از علمای اخلاق و سالکان طریقت برای دوست‌داران مقام‌های معنوی و عرفانی راه‌های رسیدن به درجات معنوی را با نوشتاری خواندنی به رشته تحریر درآورده است.

برشی از کتاب

در صفحه 50 کتاب درباره اهمیت نماز و شناخت درست آن چنین آمده است:

نماز براي انسان صد در صد یک نیروي کنترل کننده است؛ یعنی یک معلم اخلاق صد در صد شاگردش زیر نظر اوست. هر انسانی که بخواهد سیر و سلوك کند و به سعادت برسد، باید یک نیروي کنترل کننده داشته باشد. و معلوم است هیچ کسی جز خدا، جز ایمان به خدا، جز رابطه با خدا نمی تواند، انسان را کنترل کند. اگر نیروي کنترل کننده براي خود و براي بچه هایتان می خواهید، نماز بخواهید، که منهاي گناه باشد. یعنی نمازي که خدا آن نماز را قبول کند. فقط رفع تکلیف نباشد. به تجربه ثابت شده، که نماز یک نیروي کنترل کننده براي متقین است.

انتشارات دانشگاه علوم اسلامی رضوی کتاب آفتاب پرهیزکاران را که نوشته حضرت آیت الله مظاهری است در قطع وزیری و 131 صفحه به چاپ رسانده است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای خرید کتاب آفتاب پرهیزکاران به آدرس: مشهد، فلكه حضرت، دانشگاه علوم اسلامی رضوی، معاونت پژوهشی مراجعه کنند./826/ن602/ف

م/آفتاب پرهیزکاری/در حال ویرایش

ارسال نظرات