۲۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۶
کد خبر: ۶۵۵۴۱۳

"جستارهایی دینی و فلسفی در تاریخ و تمدن" منتشر شد

کتاب جستارهایی دینی و فلسفی در تاریخ و تمدن در گروه پژوهشی تاریخ و تمدن اسلامی دانشگاه معارف و به قلم سیدضیاءالدین میرمحمدی سامان یافته و منتشر شده است.

به گزارش سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، کتاب جستارهایی دینی و فلسفی در تاریخ و تمدن منتشر شد.

این کتاب که در گروه پژوهشی تاریخ و تمدن اسلامی دانشگاه معارف اسلامی و به قلم دکتر سید ضیاء الدین میرمحمدی سامان یافته، به همت این دانشگاه و دفتر نشر معارف در 216 صفحه و در قطع وزیری منتشر شده است.

بخشی از ناآزمودگی و ناپختگی در تحلیل کلان در باب تاریخ و تمدن به خلأ مطالعاتی در عرصه فلسفه تاریخ و تمدن باز می گردد. فقدان مطالعات کیفی در نگرش کلی و نظری به فلسفه تاریخ و تمدن و تمرکز انحصاری بر دیگر مباحث این عرصه مطالعاتی حصاری برای کاویدن در عرصه تاریخ و تمدن فراهم آورده که ذهن را از پویایی و درک پاره ای از افق های برتر و عمیق تر باز می دارد. بر این اساس بر دوستداران این موضوع در این دیار لازم است تا اندکی از این حصار برون آیند و نگاهی مدقانه به این عرصه علمی بیفکنند.

آنسان که ملاحظه می گردد شیوه و حال و هوای مطالعه در عرصه تاریخ و تمدن نشان از ضعف یا فقدان پشتوانه فلسفی در این باب است. همچنین حجم و سطح تألیفات در باب فلسفه تاریخ و تمدن نیز موید همین وضعیت است.

هرچند جایگاه موضوع این اثر فی نفسه در خور توجه و اهتمام است اما آن چه این اثر را شأن و منزلتی خاص می بخشد تبیین فلسفه تاریخ و تمدن از نظرگاه «دین» است. به نظر می رسد به جهت ویژگی خاص موضوعات و مسائل مطروحه در فلسفه تاریخ و تمدن و احاطه نداشتن ذهن انسان به وجوه گسترده تاریخ، تنها کسانی می توانند نگاهی جامع به تاریخ و قوانین و سنن حاکم بر آن داشته باشند که خود حاکم بر تاریخ باشند. بر این مبنا تنها منبع راهگشا در تدوین فلسفه تاریخ و تمدن «دین» است. 

می توان اذعان داشت که شناخت مسائل فلسفه تاریخ و تمدن و جستجوی تأثیرات و جلوه­های معرفتی آن در عرصه های گوناگون پژوهش ها و بررسی های زیادی را می طلبد. در این راه که بی نشیب و فراز هم نخواهد بود رسالت و سهم اندیشمندان دینی از روی قاعده بیش از دیگران است و باید هم چنین باشد. جناب آقای دکتر سید ضیاءالدین میرمحمدی که بیش از یک دهه از عمر خویش را در فهم داده های قرآن و دین در عرصه فلسفه تاریخ و تمدن گذارنده است با تفسیر گزینشی برخی از مقالات خویش این جستار را سامان داده است.

گروه پژوهشی تاریخ و تمدن اسلامی دانشگاه معارف اسلامی امید دارد با انتشار این جستار و جدی گرفتن مسائل آن و درگیر شدن با محورهای اصلی آن زمینه طرح اندیشه های عمیق تر و جدیدتری برای اندیشیدن در فلسفه تاریخ و تمدن معاصر به بار آید.

گروه پژوهشی تاریخ و تمدن اسلامی در راستای اهداف پژوهشی خود این کتاب را به جامعه علمی و همه علاقه‌مندان به مطالعه در عرصه سیره نبوی تقدیم می‌کند تا به این وسیله در محتواشناسی شهر اسلامی گامی را برداشته باشد. نیاز به چنین پژوهه‌هایی فروان است و این گروه پژوهشی سعی می‌کند تا با بهره‌گیری از تلاش‌های خالصانه جمعی از پژوهش‌گران افق‌های جدیدی را فراروی علاقه‌مندان بگشاید.

گروه پژوهشی «تاریخ و تمدن اسلامی» دانشگاه معارف اسلامی منتظر نظرات و پيشنهادهاى صاحب‏ نظران، اساتيد و دانشجويان گرامى در برطرف كردن كاستى ‏هاى احتمالى كتاب است. از این رو خواهشمند است با ارائه دیدگاه های خود ما را در رفع نواقص و ارتقای کتاب یاری بخشید. شماره تلفن این گروه: 32110234-025 و پست الکترونیکی: tarikh@maaref.ac.irو صندوق پستی: 6173-37155 آماده دریافت دیدگاه های شما بزرگواران است.

علاقه مندان به این کتاب می توانند این کتاب را از مدیریت پخش دفتر نشر معارف: قم، خیابان شهدا، کوچه 23، تلفن و نمابر: 37740004 و یا فروشگاه های پاتوق کتاب سراسر کشور تهیه نمایند./925/د102/ق

ارسال نظرات