۲۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۶
کد خبر: ۶۵۵۴۹۳

معرفی تازه‌های نشر بوستان کتاب

معرفی تازه‌های نشر بوستان کتاب
مؤسسه بوستان کتاب به تازگی کتاب‌های «تقدیر معیشت؛ ضرورت جامعه اسلامی»، «جهاد و نظام دفاعی در قرآن» و «شمیم عفاف» را منتشر کرده است.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، مؤسسه بوستان کتاب وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم کتاب های «تقدیر معیشت؛ ضرورت جامعه اسلامی» نوشته علی اکبر کلانتری، «جهاد و نظام دفاعی در قرآن» نوشته احمد نظری و کتاب «شمیم عفاف» گردآوری شده توسط سید اصغر احمدی را منتشر کرده است.

کتاب «جهاد و نظام دفاعی در قرآن»

برخلاف بعضی افراد که تصور می کنند اسلام دین خشونت، جنگ، درگیری و خون ریزی است، دین صلح و دوستی در روابط اجتماعی و بین المللی است.

ریشه اغوی اسلام که از دو کلمه «سلم» و «سلام» و به معنای صلح و ارامش است، اثبات کننده این ادعا می باشد. این معنا با اهمیت و اولویت صلح و آشتی، در جای جای قرآن مشاهده می شود.

مجموعه «جهاد و نظام دفاعی در قرآن»، تلاش دارد تا چهره واقعی اسلام را درباره صلح و سلامت و جنگ تبیین نموده و توطئه های وارده را خنثی کند و حساب اسلام واقعی را از گروه های خشن و بی منطقی که توسط کفر جهانی تأسیس و ترویج شده اند، جدا نماید.

در قرآن ده ها آیه و در منابع حدیثی صدها روایت در بیان ارزش و فضیلت جهاد، انواع، اقسام، حدود و مقررات آن به چشم می خورد که نشانه اهمیت این واجب بزرگ الهی است.

جنگ از دیدگاه قرآن و اسلام یا دفاعی و یا ابتدایی است. جنگ دفاعی عبارت از پیکار با هدف دفاع از اسلام و سرزمین های اسلامی در برابر دشمن مهاجمی که اساس اسلام را تهدید می کند، یا قصد استیلا بر سرزمین های اسلام و ناموس و اموال مسلمانان و یا کشتن گروهی از مسلمانان است.

اما جهاد ابتدایی، از حدود 400 آیه ای که در مورد جهاد در قرآن وجود دارد، و روایات بسیاری که در این زمینه نقل شده است، هرگز هدف از جهاد تحمیل عقیده و ایمان استفاده نمی شود.

از نظر آیات، جهاد اعم از دفاعی و ابتدایی یک امر عارضی و فرعی و فقهی و جزء احکام شرعی به حساب آمده است، نه به عنوان یک موضوع اصلی و کلامی و عقیدتی.

اثر پیش رو، با نگاهی دوباره به موضوع جهاد، تلاش نموده، جهاد به معنای واقعی که از آیات قرآن استنباط شده را در معرض دید جهانیان قرار دهد و اسلام را از مظلومیت و تهمت و افتراءهای وارد شده خارج سازد و به گوش همه جهانیان برساند که جهاد اسلامی همان اصالت دفاع است که حق همه موجودات است، نه اصالت خشونت و تحمیل.

ساختار کتاب:

این اثر در 17 فصل تهیه و تدوین و منتشر شده است. نویسنده در فصل اول این اثر به مفاهیم و کلیات پرداخته که معنای جهاد، قتال، فی سبیل الله، فی سبیل الطاغوت، شرک و کفر بیان شده و اقسام پنج گانه کفر مطرح گردیده است. در بخش کلیات این فصل، مباحثی از قبیل اهمیت و جایگاه جهاد و جهاد، ادله اهمیت جهاد دفاعی بر جهاد ابتدایی، جهاد ابتدایی در عصر غیبت، جهاد علمی مصداق جهاد دفاعی و جهاد از منظر علامه طباطبایی آمده است.

نگارنده این اثر، عنوان فصل دوم را، «علل وقوع جنگ و آثار زیان بار آن» است که در این فصل، به این دو مبحث پرداخته است.

در فصل سوم این اثر، فلسفه تشریع جهاد بیان شده که از جمله مباحث این فصل می توان به دفاع از مظلومان، دفاع از مقدسات، احیاء مسلمانان و مؤمنان، عمل به سنت الهی، آرمان خواهی نه مادی گرایی، اسلام خواهی و پاداش های آخرتی، جنگ برای رفع فتنه، آزمودن انسان های مؤمن و جلوگیری از سلطه مطلق باطل اشاره کرد.

«تربیت جهادی، آثار و آداب آن» عنوان چهارمین فصل از کتاب «جهاد و نظام دفاعی در قرآن» است که در این فصل به فصل به مفهوم و اهمیت تربیت جهادی تبیین شده و آثار و آداب تربیت جهادی مشتمل بر آثار مثبت فردی و اجتماعی و آداب فردی و جمعی جهاد مطرح گردیده است.

در فصل پنجم این اثر، به جهاد اسلامی و نیروی انسانی پرداخته شده است؛ ویژگی های برجسته پیامبر(ص) در میدان کارزار، فضیلت های مجاهدان، شیوه های انگیزه و پرورش مجاهدان، ویژگی های جندالله و وظایف مجاهدان از برخی عناوین این فصل به شمار می رود.

در فصل ششم، تاکتیک ها و شیوه های نظامی در قرآن آمده است که برخی از عناوین این فصل عبارتند از قاطعیت همراه با نرمش، لزوم رتبه بندی دشمنان، تهدید برای بیداری و عبرت، تبیین قلمرو منطق و زور، تهدید به جهاد، تحمیل شرایط خارج شدن دشمن از سنگرها، مرحله به مرحله بودن نقشه عملیات، جنگ ضربتی، شرکت در جنگ، جنگ در سرزمین دشمن، سعی در کاهش تلفات و فراهم کردن تجهیزات حفاظت شخصی در جنگ ها.

یکی دیگر از فصول این اثر، مربوط به احکام فقهی نظامی و جنگی است که در این فصل به مباحثی همچون وجود رعایت احکام خدا درباره جهاد، بهانه جویان از جهاد، آثار فرار یا تخلف از جنگ، عوامل تخلف و فرار از جهاد، موانع تخلف از جهاد، فرمان عفو عمومی، ممنوعیت حمله به غیرنظامیان، وجود همراه داشتن سلاح در نماز، حکم نماز جماعت در میدان جنگ، نماز خوف در جنگ، حکم خدعه و غَدر در جنگ، حرمت زیرپاگذاشتن قوانین جهاد و موارد حرام بودن جهاد با دشمن پرداخته شده است.

کتاب «جهاد و نظام دفاعی در قرآن» نوشته احمد نظری در 856 صفحه با شمارگان 7۰۰ نسخه به قیمت 120000 تومان روانه بازار نشر شده است.

 

کتاب «تقدیر معیشت؛ ضرورت جامعه اسلامی»

اثر حاضر کوششی برای طرح مباحث جدید درباره تقدیر و تدبير معیشت در جامعه اسلامی است و ضمن آسیب شناسی راهکارهای نظری و عملی در این باره ارائه می دهد.

پیش از تدوین مجامع حدیثی مزبور نیز برخی گردآورندگان روایات، مانند احمد بن خالد و محمد بن يعقوب بن اسحاق، آثاری با عنوان «کتاب المعيشه» نوشته اند. اما اطلاعی از محتوا و کم وكيف نوشته های آنان در دست نیست. در این کتاب سعی بر آن است که با بهره گیری از نصوص و آموزه های دینی و با عنایت به مقتضیات و شرایط جامعه امروزی، موضوع مهم تقدیر معیشت بررسی و با توجه به دیدگاه های کارشناسان در عرصه های مختلف، اهمیت این امر در زندگی فردی و اجتماعی تبیین شود.

ناگفته پیداست که مطالب این کتاب جنبه تذکار و اشاره دارد و هدف آن پرداختن به مباحثی است که اهمیت آنها محسوس تر است، زیرا استیفای تمام نمونه ها و مصادیق در همه عرصه های فردی و اجتماعی نیازمند تلاش جمعی کارشناسان مختلف و تدوین چندین جلد کتاب است.

یادآوری دیگر اینکه، هدف از ذکر پاره ای نمونه ها از برخی کشورهای غیرمسلمان در باب تقدیر معیشت، تنها تبیین و ملموس کردن مباحث است، زیرا بدیهی است با توجه به اختلاف در اوضاع فرهنگی و سیاسی و اقلیمی، نمی توان در همه حال، نسخه های معیشتی آن ممالک را برای کشور اسلامی تجویز کرد. همچنین، نمونه برداری از سیاست های معیشتی آنها بدون عقلانیت و تدبیر لازم، خود از مصادیق نبودِ تقدير معیشت است.

روش و شيوه تحقیقی در این پژوهش، بیشتر توصیفی و کتابخانه ای است. به این ترتیب که با مراجعه به کتاب ها و مدارک در دسترس و ثبت و ضبط گزارش ها و موقعیت ها و حقایق مرتبط به موضوع مورد بحث، با بهره گیری از آموزه های دینی و حقایق ملموس زندگی، به وصف و تجزیه و تحلیل و استنتاج از آنها می پردازیم.

در سیر مباحث، هر گاه سخن از برداشت و نکته ای فقهی به میان می آید، به شیوه رایج در استنباطات حوزوی و فقه جواهری توجه خواهیم کرد. در بررسی موقعیت ها و وضعیت های زمانه نیز دیدگاه های کارشناسان و آمار و ارقام ارائه شده از سوی آنان را ملحوظ خواهیم داشت و در جای خود، با به دست دادن ضابطه و معیاری بر مبنای عقل و شرع، امکان داوری در خصوص درستی و نادرستی تصمیم ها در عرصه های فردی و اجتماعی زندگی را فراهم خواهیم آورد.

در تنظیم مباحث نیز، نخست به کلیاتی می پردازیم که به جنبه های مختلف موضوع عمومیت دارد و می توان به عنوان مدخل به آن نگریست. سپس به موضوع، در زندگی فردی توجه می کنیم و سرانجام آن را با رویکرد اجتماعی بررسی خواهیم کرد.

ساختار کتاب:

این اثر در سه فصل تدوین شده است که در فصل نخست، مباحثی همچون روایات تقدیر معیشت، وجوب تقدیر معیشت، نقش عنصر مصلحت در این باب، بی آمدهای فقدان تقدیر معیشت در گستره جهانی، لزوم بهره گیری از تجربیات بشری در تقدیر معیشت و توسعه متوازن مطرح شده است.

فصل دوم با عنوان «فرد و تقدیر معیشت» تألیف شده که به اخلاق آداب و تربیت، بهداشت و زیبایی، استفاده بهینه از وقت، اقتصاد در مصرف، عبادت و اهتمام به امور جامعه پرداخته شده است.

«جامعه و تقدیر معیشت» عنوان سومین فصل از کتاب «تقدیر معیشت؛ ضرورت جامعه اسلامی» است که در این فصل مباحثی همچون، تحقیقات و علوم، اقتصاد، فرهنگ و هنر، مسکن و شهرسازی، حفظ محیط زیست، بهداشت، اشتغال، کنترل جمعیت، ورزش، نیروی نظامی و انتظامی و تبلیغات مورد بررسی قرار گرفته است.

کتاب «تقدیر معیشت» نوشته علی اکبر کلانتری در 248 صفحه با شمارگان ۵۰۰ نسخه به قیمت 36000 تومان روانه بازار نشر شده است.

 

کتاب «شمیم عفاف»

یکی از موضوعاتی که در قرآن کریم و متون روایی اسلامی، بسیار مورد توجه و تأکید قرار گرفته، «حجاب و عفاف» است و در حقیقت، زیباترین هدیه خداوند به انسان، پوششی زیباست که شایسته مقام و منزلت آدمی است؛ چنان که برای حضرت آدم(ع) نیز پس از خروج از بهشت، لباسی نیکو نازل شد تا آن را با لباس تقوا که بهتر و ارزشمندتر است، کامل نماید.

بنابراین، رعایت حجاب، اختصاصی به زن نداشته و زنان و مردان، همگی موظف اند به تناسب نوع خلقت و ویژگی های جسمانی و روانی خویش حجاب و عفاف را رعایت کنند تا از این رهگذر، طريق سعادت فراروی ایشان هموار گردد و به بهشت قرب الهی باریابند. در این میان، زنان به جهت خصوصیات و اوصاف منحصر به فردی که دارند، بیش از مردان به حجاب و عفاف نیازمند هستند و اساسا امنیت روانی و سلامت اخلاقی آحاد جامعه، به خصوص جوانان، به این مسئله وابسته است؛ خاصه زمانی که زن بخواهد در عرصه های مختلف اجتماعی حضور داشته باشد.

هرگاه زن مروارید عفت و نجابت خویش را در صدفی دهد، قادر خواهد بود نقش خویش را در ایجاد زندگی پویا و تری فرزندانی صالح ایفا نماید. حجاب، مایه آرامش ووق عظمت زن و سرمنشأ همه پاکیها و نیکیهاست. حجاب، عن و اقتدار خانواده را به ارمغان می آورد و زنان باحجاب، م ن شرف و عقیده مرزوبوم یک جامعه به شمار می روند. حجاب زنان عفت می بخشد و به مردان غيرت ارزانی می دارد و نشانهاء است برای فرشتگان زمینی که دوست دارند عطر بهشت فاطمی را در فضای دلها پراکنده سازند.

با وجود محدودیت ها و کارشکنی هایی که برخی کشورها در مواجهه با مسئله حجاب از خود بروز می دهند، شاهد رشد روزافزون گرایش خیل عظیمی از زنان غیرمسلمان به حجاب اسلامی هستیم که این خود، به معنای میل و رغبت فطری آدمی به این فضیلت دینی و ارزش والای انسانی است.

گفتنی است که نباید نقش نهادهای حوزوی و مروجان احکام و معارف دینی را در خصوص پیشگیری از بی حجابی و نیز ترویج فرهنگ عفاف و پاکدامنی در جامعه، از نظر دور داشت و بر این نکته تأکید کرد که یکی از اصلی ترین وظایف منادیان حوزه تبلیغ و اطلاع رسانی، آگاه سازی جامعه درباره اهمیت و فواید و برکات حجاب است.

آنچه در این کتاب پیش روی خوانندگان قرار گرفته، داستان های واقعی از موضوع حجاب است که آیینه ای از عبرت ها و نکات آموزنده را به تصویر کشیده است.

نظر به اهمیت و جایگاه مسئله حجاب و عفاف در سازندگی و بالندگی فردی و اجتماعی، معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه با حمایت مالی سازمان امور اجتماعی وزارت کشور کوشیده است به تأليف مجموعه ای از داستان های عبرت آموز تحت عنوان «داستان های حجاب و عفاف» در ساختاری منطقی و منسجم، مبادرت ورزد که امید است مورد استفاده خوانندگان عزیز قرار گیرد.

ساختار کتاب:

داستان های کتاب حاضر، در دو بخش تنظیم شده است داستان های بخش اول، به حجاب و پوشش اختصاص پیدا کرده است. داستان های ذیل این بخش، در سه فصل با عناوین «اهمیت، فلسفه و آثار حجاب»، «شیوه های ترویج فرهنگ حجاب» و «پیامدهای بدحجابی» ارائه شده است.

بخشی از عناوین مباحث این بخش عبارت از سفارش یک شهید، دگرگونی دختر جوان، مبارزه برای حجاب، حفظ امنیت زن، حفظ حریم خصوصی، تأثیر صحیفه سجادیه در گرایش به حجاب، امر به معروف و با حجاب شدن دختران دانشجو، اسلام آوردن زنان غیرمسلمان، ارزش عفت، غیرت ورزی همسر، سیره پیامبر در برخورد با بی عفتی است.

داستان های بخش دوم، به عفاف و پاکدامنی اختصاص دارد. این داستان ها نیز در سه فصل با عناوین: «اهمیت و ارزش عفاف»، «علل و عوامل بی عفتی» و «پیامدهای بی عفتی» ارائه گردیده است.

در این اثر تذکر لسانی، بهره گیری از فرهنگ شهادت، برخورد عاطفی، نهی از آرایش، پرهیز از تندروی در نهی از بدحجابی، رسیدگی مالی و... شیوه های ترویج فرهنگ حجاب عنوان شده است.

در بخش دیگری از این اثر، پیامدهای بی عفتی ذکر شده است که ابتدا به ایدز، محکوم به اعدام، قتل، کتک تا سرحد مرگ، نابودی سرمایه پاکی، خیانت، رهاشدن بی دلیل، ازدواج مجدد، لجاجت بیجا، عبرت آموزی یک دختر فراری، کودک آزاری، زندگی رقت بار، خودکشی، آبروریزی و ناامنی زنان از آن جمله است.

برشی از کتاب:

تأثیر صحیفه سجادیه در گرایش به حجاب

یکی از علمای ربانی در بیان خاطره مسافرت خویش می گوید: از یکی از شهرهای عراق، به شهر دیگری می رفتم. وقتی سوار قطار شدم، داخل کوپه نشستم. مسافرهای داخل کوپه، چند زن بی حجاب بودند. دیدم باید این مسیر طولانی را با این زن ها سرکنم. گفتم چه کنم که محیط عوض شود. یادم آمد که یک نسخه از صحیفه سجادیه را همراه دارم. صحیفه را در آوردم و یکی از فرازهای نورانی صحیفه را خواندم و چون اینها عرب بودند و زبان مادری آنها بود، مفاهیم را درک می کردند و می فهمیدند. دیدم كلمات نورانی صحیفه آنها را عوض کرد. یکی از آنها بلند شد و یک روسری سرش کرد. یکی دیگر چشمانش اشک آلود شد و خلاصه، محیط عوض شد. بعد از اتمام دعای صحیفه، به من گفتند: آقا این حرف ها مال کی است؟ گفتم: کلمات نورانی امام زین العابدین(ع) در صحیفه سجادیه است. گفتند: ما متأسفانه از این معارف محروم هستیم. اگر می شود این کتاب را به ما بدهید. با خواهش و تمنا این نسخه را از من به عنوان یادگار گرفتند. خلاصه، مسلمان باید محیط را اسلامی کند؛ یعنی از خودش رنگ بدهد؛ نه اینکه رنگ بگیرد.

این اثر، توسط سید اصغر احمدی گردآوری شده و در معاونت فرهنگی و تبلیغی این دفتر تهیه شده و در 255 صفحه با شمارگان ۵۰۰ نسخه به قیمت 32000 تومان روانه بازار نشر کرده است./822/پ200/ف

مهدی فلاحی
ارسال نظرات