۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۷
کد خبر: ۶۵۵۵۴۷

سلوک اجتماعی پیامبر

سلوک اجتماعی پیامبر
«سلوک اجتماعی» دفتری تازه از درس‌گفتارهای سید مجتبی حسینی با موضوع واکاوی رفتار و سیره پیامبر اکرم (ص) است.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، پیامبر اکرم(ص) در جامعه‌ای مبعوث شد که از جهات مختلف، به‌ویژه روابط اجتماعی، با ناکارآمدی فراوانی مواجه بود؛ چنان‌که تعصب قبیلگی، رقابت‌های ناصواب، غارت و تجاوز، فقر فرهنگی، فقدان امنیت اجتماعی و نادیده‌گرفتن ارزش‌های انسانی و اخلاقی، جامعه را دچار بحران کرده بود. در چنین فضایی، حضرت محمد(ص) مأموریت یافت تا انسان‌ها را نجات داده و مکارم اخلاقی را جایگزین ارزش‌های جاهلی کند. پیامبر(ص) با کنار زدن برخی سنّت‌های عصر جاهلی، اصلاح و تقویت بعضی فرهنگ‌ها و ارائه تعالیم اسلامی و پیاده کردن آن، تحولی شگرف در اجتماع به وجود آورد. از این رو، توجه حضرت به ارزش‌های انسانی، رعایت عدالت اجتماعی و رواج ارزش‌های دینی، سبب تغییر ماهوی جامعه عربی گردید.

ساختار کتاب

1. در نخستین بخش، نویسنده به بررسی رفتار پیامبر خاتم با اقشار مختلف مردم، توجه و به ترتیب: خانواده و اقوام، اصحاب، نیازمندان، فضلا و بزرگواران, کودکان، خطاکاران و غیر مسلمین را از این منظر در سیره رفتاری ایشان بازخوانیکرده است.

2. وی در ادامه، به بازخوانی گزیده‌ای از کردار اجتماعی پیامبر اکرم (ص) اشاره شده و در این زمنیه موضوعاتی مانند نماز، سفره و غذا، جنگ و معاشرت را از نگاه گذرانده است.

3. در بخش دیگری از کتاب به موضوع نگاه به گزیده‌ای از صفات و اخلاق حسنه پیامبر اکرم (ص) پرداخته و رفتارهایی از قبیل تعهد، امانت‌داری، حیا، مدارا، صبر، تحمل و مردم‌داری بررسی شده است.

ویژگی‌های اثر

1. نویسنده در این کتاب پس از واکاوی سیره و رفتار پیامبر در زندگی شخصی خود در قالب کتاب «سلوک فردی» که با سبکی منحصر به فرد نوشته شده، در این اثر به موضوع رفتارها و حرکات اجتماعی پیامبر با تکیه بر احادیث و روایات و نیز آیات قرآن کریم پرداخته است.

2. در سبک روایی کتاب و در حرکتی تازه و بدیع، از توضیح و تفسیر و تحلیل گفتارها و رفتارهای پیامبر اکرم (ص) پرهیز شده و در مقابل نویسنده سعی کرده است با اتخاذ رویکردی عمومی به معرفی برخی صفات اخلاقی و آداب پیامبر اکرم (ص) در رفتارها و کنش‌های اجتماعی آن بپردازد.

3. نویسنده در مقدمه این کتاب و در شرح این رویکرد خود به این موضوع اشاره کرده که علت دور شدن از رویکرد تحلیل و تفسیر رفتار پیامبر اکرم (ص) و اتخاذ شیوه تفسیری تازه در این اثر به دلیل این است که مخاطب در روش تحلیل تنها از زاویه‌ای خاص به یک موضوع وارد شده  است و از سایر زوایای ممکن برای تحلیل رفتار حضرت ختمی مرتبت دور می‌ماند.

4. با این رویکرد نویسنده کتاب خود را اثری با هدف واکاوی رفتار پیامبر اکرم (ص) در موضوعاتی چون آداب سفر، تواضع, رفتار با اصحاب، مشارکت در فعالیت‌های اجتماعی و مردمی بودن دانسته است که با نگاهی عمومی و همه فهم گردآوری و تدوین شده است.

5. یکی از نکات قابل توجه این کتاب متن بسیار ساده و روان آن است که با بهره‌گیری از عبارات و افعالی بسیار ساده و قابل درک برای عموم مخاطبان نوشته شده است. از سوی دیگر، تسلط نویسنده بر احادیث و روایات، باعث شده متنی پدید آید که در آن به هیچ وجه مخاطب با گسستگی روایی و محتوایی در متن مواجه نیست.

انتشارات نیستان کتاب سلوک اجتماعی نوشته سید مجتبی حسینی را در قطع رقعی و در 78 صفحه به چاپ رسانده است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای خرید کتاب به انتشارات نیستان به آدرس: آدرس: تهران، بزرگراه صدر، خيابان شهيد قلندري جنوبي، نبش ششم، پلاك دو تلفن: ۵-۲۲۶۱۲۴۴۳ مراجعه نمایند./826/ن602/ف

 

م/ سلوک اجتماعی پیامبر

ارسال نظرات