۳۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۴:۴۸
کد خبر: ۶۵۵۵۴۹

چند خبر کوتاه از نشر بین الملل

چند خبر کوتاه از نشر بین الملل
انتشار «کلماتی برای توصیف یک «مای» فراگیر»، نقد و بررسی رُمان «لاتبک یا بلدی الحبیب» و انتشار هجدهمین شماره فصلنامه «آینه» از خبر‌های مهم نشر بین الملل هستند.
به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، انتشار «کلماتی برای توصیف یک «مای» فراگیر»، نقد و بررسی رُمان «لاتبک یا بلدی الحبیب» در سوریه و و انتشار هجدهمین شماره فصلنامه «آینه» در آتن از مهم‌ترین خبر‌های نشر بین الملل هستند.

«کلماتی برای توصیف یک «مای» فراگیر»
 کتاب «کلماتی برای توصیف یک «مای» فراگیر» نوشته Muhammad Sameer Murtaza به تازگی در ۲۲۴ صفحه در آلمان منتشر شده است. این کتاب پژوهشی است درباره مسلمانان آلمان.

بسیاری از خود می‌پرسند که کلمه «ما» در فرهنگ آلمانی، شامل کدام افراد و گروه‌ها می‌شود؟ و آیا مسلمانان به این «ما» تعلق دارند؟ محمد سامر مرتضی، پژوهشگر مطالعات اسلامی و علوم سیاسی در کتاب جدید خود به این سوالات پاسخ داده است. او در اثر جدیدش به هویت مسلمانان و تاریخ پرفراز و نشیب زندگی آن‌ها در آلمان پرداخته است. محمد سامر مرتضی همچنین در بخش دیگری از کتاب خود، قانون اساسی آلمان، قوانین اسلامی و گروه‌های راست افراطی را نیز مورد بررسی قرار داده است.

این خبر را رایزنی فرهنگی ایران در آلمان در اختیار مهر قرار داده است


نقد و بررسی رُمان «لاتبک یا بلدی الحبیب» در سوریه

در جریان برگزاری نشست نقد و بررسی رُمان «لاتبک یا بلدی الحبیب» در باشگاه فرهنگی و ادبی «نادی زیتون»، رایزنی فرهنگی ایران در سوریه از برگزیدگان مسابقه کتابخوانی این رُمان تقدیر کرد.

پس از پایان قرنطینه منطقه زینبیه و برداشته شدن بیشتر محدودیت‌های ناشی از اقدامات مقابله با شیوع ویروس کرونا، باشگاه فرهنگی و ادبی «نادی زیتون» که توسط دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) طی سال گذشته در منطقه زینبه دمشق راه‌اندازی شده است، نشستی ادبی به منظور نقد و بررسی رُمان «لاتبک یا بلدی الحبیب» (گریه نکن وطن عزیزم) با حضور حسن حمید، ادیب، مؤلف، ناقد ادبی و رُمان‌نویس فلسطینی سوری در مقر این باشگاه برگزار شد.

برای فراهم‌سازی مقدمات برگزاری این نشست، ابتدا یک مسابقه کتابخوانی با توزیع این رُمان میان علاقه‌مندان عضو باشگاه برگزار و از نفرات برتر تقدیر به عمل آمد.

در ابتدای این نشست، نفر اول مسابقه کتابخوانی این رُمان خلاصه خود از رُمان «لاتبک یا بلدی الحبیب» را برای حاضرین خواند.

حسن حمید، رُمان‌نویس فلسطینی سوری در سخنانی در مورد موضوع اصلی رمان و آمیزش واقع و خیال در آن صحبت کرد و در مورد نقش رایزنی فرهنگی ایران در شکل‌گیری داستان رُمان و حمایت از نشر و توزیع رمان توضیح داد.

ابوالفضل صالحی‌نیا، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در سوریه هم در سخنانی، به بیان شکل‌گیری داستان رُمان و همکاری با مؤلف توضیحاتی مختصر ارایه داد.

وی با استقبال از ابتکار مسئولین «نادی زیتون» در برگزاری مسابقه کتابخوانی، اهمیت این کار در زمانه گسترش اینترنت و نفوذ شبکه‌های اجتماعی فضای مجازی در جامعه را مورد تأکید قرار داد و افزود: خواندن، دروازه معرفت و دانش است و برای تربیت نسلی آگاه ترویج کتابخوانی اهمیت بسزایی دارد.

صالحی‌نیا در پایان سخنانش، آمادگی همکاری رایزنی فرهنگی ایران با «نادی زیتون» و انجام برنامه‌های مشترک را اعلام کرد.

تأکید بر ترویج فرهنگ کتابخوانی در بین جوانان

آیت‌الله طباطبایی، نماینده مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در سوریه در مورد اهمیت خواندن در اسلام و ترویج کتابخوانی بین اقشار مختلف جامعه به ویژه جوانان سخنرانی کرد.


در پایان از نفرات برتر مسابقه کتابخوانی با اهدای جوایزی تقدیر به عمل آمد و از حسن حمید نیز با ارائه لوح سپاس توسط «نادی زیتون» قدردانی شد.

گفتنی است؛ رُمان «لاتبک یا بلدی الحبیب» به سفارش رایزنی فرهنگی ایران در سوریه با داستانی پیرامون «نقش نیرو‌های مستشاری ایران در آموزش و آماده‌سازی نظامی و اخلاقی سوری‌ها و فلسطینی‌ها» برای مقابله با گروه‌های تروریستی تکفیری توسط حسن حمید نوشته شده و در آن، جنایات ضد انسانی گروه‌های معارض تکفیری از خلال به تصویر کشیدن زندگی ساکنین اردوگاه سیده زینب در منطقه زینبیه در حومه دمشق و همچنین نقش نیرو‌های مستشاری ایران در انتقال تجارب نظامی و پشتیبانی لجستیک از داوطلبان سوری و فلسطینی و تأثیر گذاری بر اخلاق فردی و رفتار اجتماعی آن‌ها از خلال نشست و برخاست و هم سنگری، به تصویر کشیده شده است.

 
هجدهمین شماره فصلنامه «آینه» در آتن منتشر شد

به همت رایزنی فرهنگی ایران در آتن، هجدهمین شماره از نشریه الکترونیکی دو زبانه (یونانی ـ انگلیسی) «آینه» منتشر و در دسترس مشترکین این نمایندگی قرار گرفت.

این سه ماه نامه که در انتهای هر فصل و به طور منظم منتشر می‌شود، اتفاقات روز جامعه ایران در حوزه فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و دینی را با مخاطبان یونانی به اشتراک می‌گذارد. بیش از ۸۰ درصد محتوای «آینه» به زبان یونان و مابقی انگلیسی است و این مجله به پنج بخش کلی تقسیم می‌شود.

 سخن سردبیر، خبر‌های اجتماعی ـ فرهنگی، اهم فعالیت‌های نمایندگی، اندیشه، ادبیات و هنر و  مقالات به زبان انگلیسی، پنج بخش اصلی این شماره از مجله را تشکیل می‌دهند.

در این شماره که در تاریخ ۲۶ خردادماه منتشر و به غیر از صفحات مجازی برای بیش از سه هزار نفر از مشترکین این نمایندگی فرهنگی ارسال شد. در مجموع پانزده مقاله و خبر به زبان یونانی و سه مقاله به زبان انگلیسی در ۶۴ صفحه درج گشته است.

یکی از نکات حائز اهمیت و کم نظیر در این مجله، ویدیو محور بودن آن است به طوری که سخنان مقام معظم رهبری با زیرنویس یونانی توسط لینک‌هایی در این مجله تعبیه شده‌اند که خواننده می‌تواند با یک کلیک به صفحه یوتیوب برود و این سخنرانی را با زیرنویس یونانی تماشا کند.

متن کامل سخنرانی رهبری در روز جهانی قدس، حمله رسانه‌ای شبکه صهیونیستی به ملت ایران در اوضاع شیوع ویروس کرونا، اثرات مخرب تحریم‌های آمریکا در مبارزه ایران با این ویروس، معرفی ماه مبارک رمضان، آشنایی با هنر مینیاتور، پیام مرکز گفتگوی ادیان در استفاده ابزاری ترامپ از کتاب مقدس و ده‌ها مقاله و خبر مختلف از جمله بخش‌های این شماره از مجله هستند.

همچنین، در این شماره مقاله علی محمد حلمی، رایزن فرهنگی کشورمان در آتن در پی بالاگرفتن درگیری‌های خشونت بار پلیس آمریکا با مردم و معترضین به سیاست‌های نژادپرستانه دولت ترامپ به زبان یونانی با عنوان «برده داری مدرن در جهان صنعتی» منتشر گشت.

علاقه‌مندان برای دانلود آنلاین این مجله می‌توانند به نشانی پایگاه اینترنتی www.iranculture.gr/ayeneh مراجعه کنند./925/ت303/ق
 
منبع: سازمان فرهنگ و ارتباطات
ارسال نظرات