۰۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۶
کد خبر: ۶۵۵۷۳۵
امام‌جمعه موقت بجنورد:

حوزه‌های علمیه باید رنگ و بوی ولایی و سیاست انقلابی داشته باشند

حوزه‌های علمیه باید رنگ و بوی ولایی و سیاست انقلابی داشته باشند
حجت‌الاسلام نوری گفت: مدرسه علمیه و جلسه درس دین رنگ و بوی امام صادق (ع) دارد؛ ازاین‌رو حوزه‌های علمیه ما باید رنگ و بوی ولایت و سیاست انقلابی داشته باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام رضا نوری، امام‌جمعه موقت بجنورد، امروز در جمع طلاب حوزه علمیه خراسان شمالی، با بیان اینکه طلاب و حوزویان ادامه‌دهنده راه امام صادق (ع) و امام باقر (ع) هستند، اظهار کرد: طلبه‌ای که مدعی تداوم راه ائمه اطهار (ع) است باید در عین ولایتمداری عمیق، از سیاست انقلابی برخوردار بوده و با مفاسد مبارزه کند.

وی افزود: امام صادق (ع) در دوران عمر بابرکتشان انقلاب عظیمی را در بحث دانش‌پژوهی و عالم پروری داشتند ولی موضوعی که با توجه به شرایط آن عصر، بر حیات فرهنگی و علمی آن حضرت احاطه داشت مقوله ظلم‌ستیزی و مقابله با دستگاه مستکبر بنی‌امیه و سوق دادن مردم به سمت ولایت بود.

حجت‌الاسلام نوری با اشاره به میزان تأثیرگذاری فعالیت‌های این ائمه بزرگوار که معاصر هفت خلیفه از بنی‌امیه و بنی‌عباس بوده‌اند، بر ضرورت الهام گیری از حیات علمی ایشان تأکید کرد و گفت: مدرسه علمیه و جلسه درسی رنگ و بوی امام صادق (ع) را دارد؛ ازاین‌رو حوزه‌های علمیه ما باید رنگ و بوی ولایت و سیاست انقلابی و مبارزه با فساد را داشته باشند.

وی افزود: با دقت در سیره علمی، سیاسی و تربیتی ائمه اطهار (ع) می‌بینیم مباحث تربیتی، کلامی، فقهی و حقوقی همگی مبارزه با ظلم و طاغوت و دعوت به ولایت را به همراه دارند.

این استاد حوزه علمیه با اشاره به بیاناتی از امام صادق (ع) در اینکه ایشان کوچک‌ترین گوشه چشمی به حکام ظالم زمان خودش نشان نداد و حتی تعبیری دارد که ایشان فرمود من حاضر نیستم حتی سر مشکی را برای آنها ببندم، گفت: در سبک زندگی این امام همام، این یک تبعیت از اوامر و نواهی خداوند است؛ لذا در روایت می‌فرمایند: خداوند کسانی که به ظلمه کمک کنند را وعده آتش داده است.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه بجنورد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به قراردادهای ننگینی چون رویتر و نیز قرارداد ترکمانچای، مواضع انقلابی ملاعلی کنی و میرزا مجتهد شیرازی که باعث نجات دین، جان و ناموس مردم شد را مثال زد و اظهار کرد: این مواضع و آثار آن از ثمرات بهره‌مندی از مکتب امام صادق (ع) است.

حجت‌الاسلام نوری افزود: حوزه و طلبه در تراز انقلاب یعنی کسی که درد مردم و درد دین و درد اهل‌بیت را داشته باشد؛ لذا می‌بینیم میرزا حسن شیرازی در بحث فتوای تحریم تنباکو دو سال مبارزه مستمر را با دستگاه فاسد عصر خود داشت و برای صیانت از دین و دنیای مردم آن فتوای معروف را صادر کرد.

وی گفت: ایستادگی علما در اعصار گوناگون در مقابل ضررهای اقتصادی که بعضاً متوجه این کشور شده همانند مقابله جهت واگذاری امتیازهای معادن و بانک‌ها و بسیاری از بهره‌مندی‌های اقتصادی به اجانب در دوره‌های قبل از انقلاب، نشان از زنده بودن حوزه‌های علمیه دارد که پیرو مکتب و گفتمان ستارگان درخشان آسمان امامت و ولایت است./9314/پ310/ب1

هادی رحیمی
ارسال نظرات