۰۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۱
کد خبر: ۶۵۵۷۸۶
دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان:

حوزه های علمیه نقش منحصر به فردی در ترویج فرهنگ وقف دارند

حوزه های علمیه نقش منحصر به فردی در ترویج فرهنگ وقف دارند
دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان در بازدید یکی از موقوفات شهرستان تربت جام به دیدگاه اسلام به مقوله وقف پرداخت و نیز بر ترویج آن توسط حوزه های علمیه تأکید کرد.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری رسا در مشهد، حجت‌الاسلام و المسلمین فرزانه، دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان و حجت‌الاسلام و المسلمین سید مصباح عاملی، مدیر حوزه، از موقوفه مزرعه یاقوتین عباسقلی‌خان شاملو در شهرستان تربت جام بازدید کردند.

در این حضور میدانی، دبیر شورای عالی بیان داشت: دیدن این مجموعه‌های وقفی چند نکته را به انسان یادآوری می‌کند اول آنکه نگاه عمیق اسلام به مقوله توزیع ثروت را می بینیم چون وقف یکی از مهم‌ترین موارد توزیع ثروت در اسلام است و از تراکم ثروت در موارد محدود جلوگیری می‌کند.

وی افزود: دوم آنکه هر جا اوقاف مدیریت صحیحی در امر موقوفات داشته، اتفاق خوبی رقم خورده و باعث برکات فراوانی شده است، مثل همین موقوفه عباسقلی‌خان! مثلا همین آبیاری قطره‌ای یکی از اقدامات فوق العاده‌ای است که در اینجا مشاهده می کنیم و این کار نشان می‌دهد با یک ایده و ابتکار خوب، می‌توان بهره برداری مطلوبی از موقوفات داشت.

دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان در ادامه گفت: سومین نکته این موقوفات، یادآوری ایمان گذشتگان است که چگونه می‌خواستند از ثروت دنیا برای ساختن آخرت خویش استفاده کنند واقفان خوش‌سلیقه که موقوفات آنها واقعا به درد جامعه می‌خورد.

وی افزود: حال وظیفه ما علاوه بر حفظ و نگهداری از این موقافات، رشد و بالندگی مقوله وقف است. یکی از کارهایی که مرحوم آیت‌الله طبسی(ره) بر آن تاکید داشتند، این بود که می‌گفتند از درآمد موقوفات متناسب با موضوع وقف چیزهای دیگری خریداری شود و دوباره وقف گردد تا باعث رشد این مورد وقفی شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین فرزانه بیان داشت: حوزه‌های علمیه نیز به‌عنوان تنها نهادی که در طول قرن‌های متمادی دین را یاری کرده و باعث حفظ دین در جامعه شده است، نقش منحصر به‌فردی در ترویج فرهنگ وقف در جامعه دارد. مقام معظم رهبری می‌فرمودند «کار در نظام اسلامی یک اجر دارد؛ اما در حوزه علمیه و آستان قدس، دو اجر دارد چون خدمت به دین و دیانت مردم هم محسوب می‌شود».

لازم به ذکر است مرحوم عباسقلی‌خان شاملو، پس از احداث مدرسه علمیه در جوار حرم منور رضوی، موقوفات زیادی را از خراسان تا افغانستان وقف آن مدرسه کرد و در وقف‌نامه شرعی و رسمی نام همه این رقبات وقفی را به همراه آدرس، اندازه و ابعاد دقیق قید کرده است.

هرچند به‌دلیل غرض‌ورزی‌های سالیان طولانی پیش و پس از انقلاب هکتارها زمین کشاورزی، ده‌ها چاه عمیق و باغ و آبادی از موقوفات وسیع عباسقلی‌خان شاملو از این منابع ارزنده‌ی وقفی از دسترس وقف خارج شده است اما تولیت جدید موقوفات عباسقلی‌خان، حاج مرتضی سپهری شاملو، پس از اخذ حکم تولیت خویش از دیوان عالی کشور در سال 1387 اقدامات گسترده‌ای را برای احیای این رقبات آغاز کرده و در راستای احیاء موقوفات، 5 حلقه چاه با 635 هکتار از اراضی زراعی در منطقه یاقوتین را پس از پیگیری‌های فراوان حقوقی و قضایی، توانسته به جایگاه حقیقی خویش برگرداند./933/پ203/ف

جواد رستمی
ارسال نظرات