۰۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۲
کد خبر: ۶۵۵۸۴۳
الازهر مصر:

رعایت پروتکل‌های بهداشتی واجب شرعی است

رعایت پروتکل‌های بهداشتی واجب شرعی است
مجمع پژوهش‌های اسلامی الازهر با بیان وجوب رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک، بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی را حرام برشمرد.

به گزارش بین‌الملل خبرگزاری رسا، کمیته فتوای مجمع پژوهش‌های اسلامی الازهر مصر رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و پرهیز از حضور افراد مبتلا یا مشکوک به ویروس کرونا در جامعه را مسؤولیت اجتماعی و واجب شرعی برشمرد.

مجمع پژوهش‌های اسلامی در پاسخ به سوالی پیرامون حکم شرعی فعالیت روزمره افراد مشکوک یا مبتلا به ویروس کرونا مانند حضور در مراکز خرید و اجتماعات خاطر نشان کرد که اسلام مسلمانان را به پذیرش مسؤولیت، احترام به دیگران و دفع ضرر از اطرافیان تشویق کرده است.

این مجمع افزود: مطابق با احادیث نبوی، آثار التزام به اسلام در حمایت انسان از دیگری ظاهر می‌شود. مسلمان کسی است که دیگران از او در آزار و اذیت نباشند تا جایی که پیامبر اکرم(ص) تصریح کرده که ایذاء دیگران با روح ایمان ناسازگار است.

کمیته پاسخگویی به سوالات شرعی الازهر، کرونا را امتحان خداوند دانسته و اظهار داشت: مبتلایان به کروناویروس باید ضمن توکل به‌خدا و صبر بر بیماری، قرنطینه را جدی بگیرند تا آسیبی به دیگران وارد نشود. خودکشی یا برخورد خشونت‌آمیز با افراد مبتلا به کرونا قطعا حرام است و همگی باید با انسجام و همدلی تلاش کنند تا از این امتحان با موفقیت خارج شویم.

مجمع پژوهش‌های اسلامی الازهر تصریح کرد: متاسفانه برخی افراد با وجود آگاهی نسبت به احتمال انتقال ویروس، فعالیت طبیعی خود را بدون محدودیت انجام می‌دهد که این خود یک گناه و جنایت بزرگ است. سازمان بهداشت بهترین راهکار برای مقابله با کرونا را پرهیز از حضور در اجتماعات، استفاده از ماسک، رعایت نکات بهداشتی و قرنطینه اعلام کرده است. بی‌شک افزایش رفت‌وآمد به انتشار ویروس در سطح جامعه منجر خواهد شد.

محمد رایجی
ارسال نظرات