۰۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۰
کد خبر: ۶۵۵۸۶۱
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی:

رییس جمهور نسبت به خسارت‌های برجام پاسخگو باشد

رییس جمهور نسبت به خسارت‌های برجام پاسخگو باشد
حجت الاسلام لیالی با بیان اینکه برجام جز خسارت، هیچ ثمره ای برای ایران نداشته است، خواستار پاسخگوی و رییس جمهور و دولتمردان نسبت به خسارت‌های برجام شد.

حجت الاسلام محمد علی لیالی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، به تبیین خسارت‌های سیاسی، اقتصادی و بین المللی برجام پرداخت و گفت: چرخه تصویب توافقنامه برجام فراز و نشیب های بسیاری را طی کرده است و بسیاری به این توافقنامه دل بستند و آن را فتح الفتوح و بزرگترین دستاورد بعد از انقلاب نامیدند.

حجت الاسلام لیالی ابراز داشت: با خروج آمریکا از برجام و درخواست سه کشور آلمان، انگیس و فرانسه، شورای حکام آژانس اتمی، قطعنامه ضد ایرانی را تصویب کرد؛ از این رو برجام نافرجام به پایان رسید و بعد از آمریکا، سه کشور اروپایی از آن خارج شدند.

وی با بیان اینکه برجام جز خسارت، هیچ ثمره ای برای ایران به ارمغان نیاورده است، گفت: خارج شدن چرخه فرآیند برجام از شورای امنیت عالی کشور و انتقال آن به وزارت خارجه و شخص رییس جمهور اشتباه محض بوده است.

وی با اشاره به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در زمینه برجام و خط قرمزها آن، گفت: رهبر معظم انقلاب بارها خطاب به دولتمردان فرمودند که به مذاکرات هسته­ ای و اقدام جامعه مشترک خوش بین نیستم؛ همان گونه که امروز حاصل اعتماد دولتمردان را مشاهده کرده ایم.

حجت الاسلام لیالی ابراز داشت: نتیجه نهایی این توافقنامه فروش نفت در برابر غذا بود، در حالی که امروز بازار نفت آشفته شده است و درآمد چندانی از فروش نفت حاصل نمی شود و بسیاری از کشورها مبلغ فروش نفت ایران را به علت وجود تحریم مالی و ارزی نتواستند باز پرداخت کنند؛ از این رو ایران نخواهد توانست نفت خود را بفروشد تا در قبال آن مواد غذایی و دارو دریافت کنند.

عضو پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، مذاکره با کدخدا را از ریشه و اساس کار اشتباهی دانست و گفت: هنوز برخی مسؤولان غرب‌زده برجام را بزک می کنند؛ در حالی که برجام سرمایه ها، دستاوردهای و تولیدات داخلی را بر باد داده است.

وی با بیان اینکه برخی مسؤولان سعی می‌کند، برجام را تصمیم نظام جلوه دهند، گفت: توافقنامه برجام تصمیم شخص رییس جمهور و تیم مذاکره کننده بوده است؛ زیرا که قبل از تصویب آن بسیاری از اندیشمندان، نمایندگان و نخبگان جامعه مخالفت های سرسختی به اجرای این توافقنامه داشته اند و این مسأله نشانه می دهد که برجام به هیچ وجه تصمیم کلان نظام نبوده است.

حجت الاسلام لیالی با اشاره به خط قرمزهای رهبر معظم انقلاب در برجام ابراز داشت: 27 شرط از سوی رهبر معظم انقلاب، شورای امنیت ملی و مجلس همگام با دولت برای مذاکره گذاشته شد؛ اما طرف مقابل تمام شرایط و تعهداتش را در این مذاکرات زیر پا گذاشت.

وی با بیان اینکه دولتمردان باید در زمینه عملکرد برجامی خود با سران غرب پاسخگو باشند، گفت: توافقنامه برجام قرار بود چرخ‌های سانتریفوژها را بچرخاند و سبب رونق اقتصادی کشور شود؛ اما سبب تعطیلی و توقف دستاوردهای هسته ای و افزایش تحریم ها و فشارها بر کشور شده است.

وی با اشاره به اینکه هشدارهای راهبردی رهبر انقلاب و خط قرمزهای نظام در توافق نامه زیر پای گذاشته شده است، بیان کرد: باید بندهای تعهدنامه برجام پای به پای و همگام اجرا می‌شد؛ اما تمام تعهدات یک طرفه از سوی ایران اجرا شد و  غربی ها به هیچ یک کدام از تعهدات خود عمل نکردند.

عضو پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بیان کرد: برخی مسؤولان غرب‌زده هنوز صحبت از مذاکره با آمریکا و غرب را مطرح می کنند؛ در حالی که اکنون غرب در پایین ترین سطح از قدرت است و از نظر سیاسی آمریکا و اروپاییان احتیاج به مذاکره با ایران دارند تا ضعف قدرت خود را بپوشانند.

وی با بیان اینکه باید امروز مجلس شورای اسلامی، وزیر امور خارجه و رییس جمهور را درباره عملکرد دولت در برجام باز خواست کند، ابراز داشت: برجام تجربه تلخ و ناگواری برای کشور بود؛ از این رو باید از مذاکرات درس مناسبی بگیریم که امریکا و سران کشورهای اروپایی غیر قابل اعتماد هستند و به هیچ وجه به سمت و سوی مذاکره با آنها گرایش نداشته باشیم./998/ت302/ف

میثم صدیقیان
ارسال نظرات