۰۲ تير ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۳
کد خبر: ۶۵۵۸۶۸

شناختنامه حضرت فاطمه معصومه علیها السلام و شهر قم

شناختنامه حضرت فاطمه معصومه علیها السلام و شهر قم
به مناسبت اول ذیقعده سالروز ولادت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها به معرفی کتاب شناختنامه حضرت معصومه سلام الله علیها می‌پردازیم.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، به مناسبت اول ذیقعده سالروز ولادت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها به معرفی کتاب شناختنامه حضرت معصومه سلام الله علیها می‌پردازیم.

سعادت و کمال حقیقی جز با گذر از تنگناهای نفسانیات و رسیدن به قله بلند معنویت، امکان‌پذیر نیست و حضرت فاطمه معصومه علیها السلام این راه را با سربلندی طی کردند. القاب این بانوی گران‌قدر عبارت است از: معصومه، کریمه اهل‌بیت، طاهره، حمیده، بره، رشیده، تقیه، رضیه و مرضیه همه این القاب بر اثر سلوک و مقام والای معنوی، به ایشان نسبت داده شده است. حضرت فاطمه معصومه علیها السلام علاوه بر شرافت خانوادگی و ذاتی، در عرصه‌های ایمان و عمل نیز ممتاز و سرآمد بودند. آن‌حضرت از معنویت وصف‌ناپذیی بهره داشتند و جان پاکشان به دانش و بینش و ایمان و اخلاص چنان آراسته بود که مقام معنوی ایشان، چه در زمان حیات و چه پس از آن، در میان اهل‌بیت شناخته شده بود. با بررسی روایاتی که درباره حضرت رسیده، به خوبی می‌توان به جایگاه معنوی ایشان پی برد.

ساختار کتاب

کتاب شناخت نامه حضرت معصومه(س) که بر اساس مقالاتی است که به کنگره بزرگداشت حضرت معصومه ارسال شده است سامان یافته است. این کتاب دارای بخش بندی مشخصی نیست بلکه به ترتیب مقالات و عناوین مطالب کتاب می توان عناوین بخش‌های مختلف ان را چنین برشمرد: ریاض الرضوان، جغرافیای مشاهد، مشاهد منوّره و مقابر مقدّسه بلده طیّبه، وقفنامه گازران قم، شرح احوال حضرت فاطمه معصومه علیها السلام و امامزادگان شهر قم، زیارت امامزادگان والامقام، جامع الانساب در تاریخچه امامزاده‌ها، قم یکی از امامزادگان معتبر ایران، قم در گنجینه دانشمندان، مهاجران آل ابوطالب در قم، قم یکی از آرامگاههای خاندان پاک پیامبر، قم، خاک پاکان، آستانه حضرت فاطمه معصومه علیها السلام، قم، شهر زیارتی و مرکز منطقه (سفرنامه مارسل بازن).

ویژگی های اثر

1. این کتاب که دربردارنده مقالات علمی است نگاهی علمی به جایگاه حرکت تاریخی حضرت معصومه(س) دارد.

2. گرداوری اسناد و اطلاعات تاریخی بانوی کرامت در یک مجلد از دیگر ویژگی‌های این کتاب محسوب می‌شود.

3. شناساندن قم به عنوان یکی از مراکز شیعه در این کتاب اهمیت جایگاه قم را برای خوانندگان آشکار می‌کند.

جمع‌بندی

افراد اهل مطالعه و دانش با خواندن این کتاب به خوبی با تاریخچه حرکت حضرت معصومه و بزرگی این بانوی کرامت آشنا شده و اطلاعات خوبی درباره زندگی با برکت ایشان به دست می‌آورند.

برشی از کتاب

در صفحه 288 کتاب درباره آمدن حضرت فاطمه معصومه(س) به قم چنین آمده است:

فاطمه، خواهر امام رضا علیه السلام، در سال 201ق به قصد دیدار او از مدینه خارج و چون به ساوه رسید، بیمار شد. آنجا سؤال کرد: میان او و قم چقدر فاصله است؟ گفتند: ده فرسخ. گفت: مرا به آنجا ببرید. ایشان را به قم آورده و در خانه موسی بن خزرج بن سعد اشعری فرود آوردند. (سپس می گوید:) در برخی روایتها آمده است که چون خبر آمدن ایشان به قم رسید، بزرگان قم و در رأس آنها موسی بن خزرج از وی استقبال کردند. موسی بن خزرج چون به حضور ایشان رسید، مهار شتر را تا منزل خودش به دست گرفت و حضرت معصومه علیها السلام هفده روز در منزل او به سر برد؛ تا این که وفات یافت. موسی دستور داد ایشان را غسل و کفن کردند. سپس بر وی نماز خواند و در قطعه زمینی که متعلّق به خودش بود، دفن کرد؛ تا اینکه زینب دختر محمد بن علی الجواد گنبدی روی آن ساخت. (و می گوید:) محرابی که فاطمه علیها السلام در آن نماز می خواند، تاکنون در خانه موسی موجود است و مردم آن را زیارت می کنند. گفته می شود که آن حضرت در اول ذی قعده سال 183ق به دنیا آمد و در دهم ربیع الثانی 201ق وفات کرد؛ همان طور که در کتیبه مرقد که به خط کوفی است (آن چنان که در راهنمای قم آمده است)، چنین نوشته شده: «فاطمه دختر موسی در سال 201ق وفات کرد. محمد بن طاهر بن ابی الحسن این سطور را نوشت و این بنا را ساخت. اهداء کننده صندوق: مظفر بن احمد بن اسماعیل، و سازنده آن: محمد بن طاهر در دوم رجب سال 652ق».

انتشارات زائر آستانه مقدسه قم کتاب شناختنامه حضرت فاطمه معصومه علیها السلام و شهر قم نوشته علی اکبر زمانی نژاد را در قطع وزیری و 368 صفحه به چاپ رسانده است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای خرید این کتاب با شماره 37175566 025 انتشارات زائر آستانه مقدسه قم تماس حاصل نمایند./826/ن602/ف

م/شناختنامه حضرت فاطمه معصومه علیها السلام و شهر قم

ارسال نظرات