۰۲ تير ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۸
کد خبر: ۶۵۵۸۸۱
مدیرعامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی خبر داد؛

اجرای ویژه برنامه‌های دهه کرامت در ۸ محور علمی و پژوهشی

اجرای ویژه برنامه‌های دهه کرامت در ۸ محور علمی و پژوهشی
مدیرعامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی گفت: امسال برنامه‌های دهه کرامت رضوی این مرکز در ۸ محور علمی و پژوهشی تدارک دیده‌شده است.

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد؛ حجت‌الاسلام سید محمود مرویان حسینی مدیرعامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، ضمن تشریح برنامه‌های این مرکز در دهه کرامت به اهم فعالیت‌های تدارک دیده‌شده در این ایام اشاره کرد.

وی تولید محتوای علمی، نشست‌های تخصصی، مراسم تکریم و تجلیل، کرسی‌های ترویجی، نشست‌های نقد آثار، وبینارهای بین‌المللی، رونمایی از آثار و جشنواره‌های فروش آثار را از محورهای برنامه‌های تدارک دیده‌شده در این ایام برشمرد.

این مقام مسئول، اظهار کرد: بارگذاری 100 اثر رضوی در سایت بنیاد، تولید کتاب حدیث امامت امام رضا(ع)، تولید 12 برنامه رادیویی دو دقیقه‌ای با موضوع علوم، معارف و فرهنگ رضوی و حرم مطهر رضوی، تولید 10 یادداشت برای درج در روزنامه قدس با عناوین مرتبط با امام رضا(ع) و حرم مطهررضوی، اجرای برنامه‌های رادیویی در موضوعات زیارت کودک و سیره امام رضا(ع) در گفتار استادان حوزه و دانشگاه و... برخی از تولیدات علمی این مرکز در ایام دهه کرامت است.

وی خاطر نشان کرد: «برگی از تاریخ رضوی» و «درب گشوده» نیز عناوین ویژه برنامه‌های تولیدی این مرکز است که در قالب مصاحبه علمی به بررسی اسناد ارتباطات آسیای مرکزی با مشهد و حرم مطهر رضوی و همچنین تعامل مذاهب و ادیان در شهر مشهد می‌پردازد.

برگزاری نشست‌های تخصصی یکی از برنامه‌های محوری بنیاد

مرویان حسینی ادامه داد: «برگزاری کارگاه نشستهای آموزشی مبانی معرفتی» به صورت مجازی، «بررسی و تحلیل نقدهای مطرح بر زیارت در ایام کرونا»، «اطلس تاریخی سادات»، «بررسی روایات حقوقی و قضایی امام رضا(ع)»، «مشاهیر مدفون در حرم رضوی(شیخ محمد تقی آملی)»، امام رضا(ع)محور وحدت»،«فلسفه احکام در احادیث رضوی»، «گونه‌شناسی احادیث معرفتی» و... نیز برخی از عناوین نشست‌های تخصصی این مرکز در دهه کرامت رضوی است.

مدیر عامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی همچنین «نقش امام رضا(ع) در دانش تاریخ حدیث»، «امام رضا(ع) و کرامت انسانی»، «جایگاه امام رضا(ع)در فرهنگ و آیین شیعیان» و «هم‌اندیشی نخبگانی کلان پروژه تربیت زیارت» را از دیگر عناوین این نشست‌های تخصصی برشمرد.

وی یکی از برنامه‌های بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی را برگزاری مراسم تکریم و تجلیل دانست و گفت: این ویژه برنامه با تکریم و بزرگداشت دختران همکاران این بنیاد در روز میلاد حضرت معصومه(س)، بازدید از بیت مرحوم آیت الله سید جواد خامنه ای و ارائه اسناد و همچنین تجلیل و بزرگداشت و استفاده از تجارب بازنشستگان و همکاران قدیمی همراه خواهد بود.

مدیرعامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، در ادامه به برگزاری کرسی‌های ترویجی اشاره و تصریح کرد: «مشهدالرضا شهردوستدار کودک»، «فرهنگ و کودک» با موضوع بررسی پروژه طراحی معیارها و روش‌های ارزشیابی محصولات فرهنگی کودکان، «خانه خدا» با محوریت مسجد گوهرشاد در آیینه هنر، «امامت در قرآن» و رونمایی از جلد 39 کتاب «المعجم فی فقه لغه القرآن و سر بلاغته» و «هنر متعهد» از عناوین وموضوعات کرسی‌های ترویجی این مرکز است که در دهه کرامت برگزار خواهد شد.

نقد تازه‌های نشر

وی با بیان اینکه بررسی تازه‌های نشر این مرکز در قالب نشست‌‌های نقد آثار برگزار می‌شود، گفت: «نام‌های خورشید»، «زیارت اهل کتاب» و «سره از ناسره» نیز از عناوین تازه‌های نشر این مرکز است که در قالب نشست، نقد و بررسی می‌شود.

مرویان حسینی همچنین یکی دیگر از برنامه‌های تدارک دیده شده این مرکز در ایام دهه کرامت رضوی را برگزاری وبینارهای بین‌المللی ذکر کرد و گفت: جشنواره علمی– فرهنگی سیره امام رضا(ع) آموزه‌ها و کارکردها(طرح حدیث کرامت) با عنوان «حدیث کرامت»، نقش عرفای توس در بازتاب مکتب عرفانی امام رضا(ع) با عنوان««عارفان توس» و تحلیل و بررسی مناظرات امام رضا(ع) باعلمای یهود از موضوعات وبینارهای تدارک دیده شده است.

رونمایی از 9 اثرپژوهشی

وی با اشاره به اینکه یکی دیگر از برنامه‌های اجرایی این مرکز در ایام دهه کرامت رونمایی و معرفی آثار است، افزود: «نسل پاکان(کتابخانه تخصصی سادات)»، مجموعه مقالات امام رضا(ع)، در منابع اهل سنت با عنوان «سردلبران»، «کرامت امام رضا(ع)وسیله الرضوان»، «تاریخ مهمان سرای آستان قدس رضوی»، «گلچین مقاله‌های آستان قدس رضوی»، «تاریخ تشکیلات آستان قدس رضوی در عصر قاجار»، دومین جلد از کتاب «دایرالمعارف آستان قدس رضوی»، « قواعد فقه» و «سفر با خورشید» از عناوین آثار تازه منتشر شده این مرکز است که در ایام دهه کرامت رضوی رونمایی می‌شود.

جشنواره فروش آثار

مدیر عامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی تصریح کرد: این مرکز در قالب دو ویژه برنامه «بوستان خرد» و «خوان معرفت» به فروش کتاب‌های این مرکز در نمایندگی بنیاد پژوهش‌های اسلامی در مشهد و قم می‌پردازد و برپایی نمایشگاه آثار رضوی نیز از دیگر برنامه‌های این مرکز است./864/د102/ق

امیر خاکراه
ارسال نظرات