۰۳ تير ۱۳۹۹ - ۰۴:۲۴
کد خبر: ۶۵۵۸۸۲

چند خبر کوتاه از آستان قدس رضوی

چند خبر کوتاه از آستان قدس رضوی
برگزاری آیین بدرقه کاروان‌های «زیر سایه خورشید» و توزیع ۲۰ هزار پرس غذای متبرک بین نیازمندان شهر مشهد در دهه کرامت از جمله خبر‌های کوتاه از آستان قدس رضوی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، در آستانه فرارسیدن سالروز ولادت باسعادت حضرت فاطمه معصومه(س) و آغاز دهه کرامت، آیین بدرقه کاروان‌های جشن‌های مردمی«زیر سایه خورشید» با عنوان «اذن اعزام» در حرم مطهر رضوی برگزار شد.

در این آیین باشکوه خدام رضوی با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در رواق امام خمینی(ره) حرم مطهر حاضر و محیای سفر به نقاط مختلف کشور شدند.

در این مراسم پس از قرائت قرآن کریم و مدیحه‌سرایی مداحان اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع)، محمدحسین استاد آقا؛ مدیرعامل بنیاد کرامت رضوی به تبیین برنامه کاروان‌های«زیر سایه خورشید» در نقاط مختلف کشور پرداخت و گفت: با توجه به محدودیت‌های کرونایی که بر جشن‌های امسال سایه افکنده است امسال200 نفر از خادمان در قالب 50 کاروان به30 استان کشور اعزام خواهند شد.

برنامه‌های امسال با هماهنگی ستاد مبارزه با کرونای استان‌ها انجام‌شده و با کسب مجوزهای لازم مجموعه برنامه‌های قابل‌اجرا از فردا آغاز می‌شود. در مجموعه بنیاد کرامت رضوی مهم‌ترین برنامه برای دهه کرامت برگزاری جشن‌های «زیر سایه خورشید» و مجموعه جشن‌هایی است که توسط شبکه جوانان رضوی در کشور برگزار می‌شود.

وی افزود: همچنین دفاتر آستان قدس رضوی در استان‌ها با حضور خادمیاران و کانون‌های خدمت هزاران برنامه پیش‌بینی کرده‌اند که این برنامه‌ها در استان‌های وضعیت سفید با گستردگی بیشتر و در استان‌های وضعیت زرد و قرمز با محدودیت‌های بیشتری اجرا خواهد شد.

وی ادامه داد: برای دهه کرامت امسال 88 هزار جشن خانگی نیز برنامه‌ریزی‌شده است که بخشی از لوازم موردنیاز این جشن‌ها را موسسه جوانان آستان قدس با همکاری شبکه جوانان رضوی پیگیری خواهد کرد و برای افرادی که بهترین تصاویر و عکس‌ها را از مراسمات ارسال کنند جوایزی در نظر گرفته‌شده است.

استادآقا افزود: در حوزه معاونت خدمات اجتماعی بنیاد کرامت رضوی نیز حدود 12 برنامه افتتاحیه وجود دارد خصوصاً در مناطق سیل‌زده خوزستان، سیستان بلوچستان و لرستان که در آن ادامه اقداماتی که توسط تولیت معزز دستور داده‌شده بود به بهره‌برداری می‌رسد خصوصاً در حوزه آب شرب و منازل مسکونی که در این دهه به‌صورت رسمی افتتاح خواهد شد.

مدیرعامل بنیاد کرامت گفت: همچنین 888 فقره وام جهیزیه در این ایام به خانواده‌های نیازمند ارائه خواهد شد.

وی افزود: در حاشیه شهر مشهد نیز با استقرار بیمارستان‌های سیار آستان قدس و با کمک خادم یاران حوزه سلامت مجموعه برنامه‌هایی برای رسیدگی‌های درمانی و بهداشتی اجرا خواهد شد.

وی بیان داشت: امسال محدودیت‌هایی در استقبال از کاروان‌های «زیر سایه خورشید» داشتیم که این برنامه در همه استان‌ها حتی استان‌های وضعیت سفید برگزار نمی‌شود. این برنامه که از بانشاط‌ترین و جذاب‌ترین برنامه‌ها بود، به دلیل نگرانی‌ها از تجمع جمعیت حذف شد.

مدیرعامل بنیاد کرامت گفت: استقبال از خدمه کشتی‌ حامل سوخت به ونزوئلا، حضور در سامانه‌های موشکی، حضور در بیمارستان‌ها با مجوز ستاد مبارزه با کرونا از دیگر برنامه‌های کاروان‌های«زیر سایه خورشید» است. همچنین برنامه پرچم‌گردانی به دلیل محدودیت‌های کرونایی مدیریت خواهد شد و در کلیه استان‌ها به‌شرط دریافت مجوز برگزار می‌شود در غیر این صورت تابع دستورات ستاد مبارزه با کرونا خواهیم بود.

توزیع 20 هزار پرس غذای متبرک بین نیازمندان شهر مشهد در دهه کرامت

دبیر کانون‌های خدمت رضوی استان خراسان رضوی از طبخ و توزیع 20 هزار پرس غذای متبرک حضرت رضا (ع) در مناطق حاشیه شهر مشهد هم‌زمان با دهه کرامت خبر داد.

امین بهنام بیان کرد: هم‌زمان با آغاز دهه کرامت و مصادف با سالروز ولادت باسعادت حضرت فاطمه معصومه (س)، طبخ و توزیع روزانه 2 هزار پرس غذای گرم متبرک بین نیازمندان حاشیه‌ شهر مشهد انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: این برنامه تا پایان دهه کرامت و هم‌زمان با میلاد پر خیروبرکت حضرت ثامن‌الحجج (ع) با کمک خادمیاران رضوی ادامه می‌یابد و درمجموع برای مدت 10 روز، توزیع 20 هزار پرس غذا در دستور کار دفتر کانون‌های خدمت رضوی خراسان رضوی قرار دارد.

به گفته بهنام، این مراسم در شب ولادت امام هشتم، در 8 نقطه شهر مشهد و نیز 8 شهرستان خراسان رضوی در قالب طرح «جشن‌های رضوی» اجرا خواهد شد.

وی همچنین یادآور شد: در خردادماه نیز توزیع روزانه 1000 پرس غذای متبرک حضرت رضا (ع) بین خانواده‌های کم‌بضاعت حاشیه شهر انجام شد.

گفتنی است، در مدت سه ماه نخست شیوع کرونا، آستان قدس رضوی بیش از 100 هزار پرس غذای متبرک مهمانسرای حضرت رضا (ع) را در مناطق کم برخوردار شهر مشهد توزیع کرده است.

دوازدهمین جشنواره فرهنگی هنری «ماه هشتم» در دهه کرامت برگزار می‌شود

مدیرعامل مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک از برگزاری دوازدهمین جشنواره «ماه هشتم» با برنامه‌های متنوع فرهنگی- هنری توسط این مؤسسه در دهه کرامت سال جاری خبر داد.

غلامرضا خواجه سروی ابراز کرد: کتابخانه و موزه ملی ملک بزرگ‌ترین موقوفه فرهنگی آستان قدس رضوی در تهران، برنامه‌های متنوعی را در حوزه کتابداری، موزه‌داری و فرهنگ و هنر اسلامی- ایرانی از 3 تا 13 تیر 1399 در قالب دوازدهمین جشنواره فرهنگی – هنری ماه هشتم برگزار می‌کند.

وی ادامه داد: برپایی این برنامه‌ها در راستای گرامیداشت ایام ولادت امام رضا(ع)، تحقق نیات حاج حسین آقا ملک بنیان‌گذار و واقف این مجموعه، معرفی فرهنگ رضوی و اشاعه فرهنگ وقف، نذر و اهدا، با توجه به شرایط جامعه در دوران مقابله با بیماری کرونا و رعایت دستورالعمل‌های مربوطه صورت می‌گیرد.

مدیرعامل مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک گفت: این جشنواره با برگزاری تور مجازی از موزه آستانه حضرت معصومه(س) در قم و همچنین معرفی عزت مُلک و مَلِک دختر بزرگ حاج حسین آقا ملک به‌عنوان یکی از بانوان واقف این موقوفه هم‌زمان با سالروز میلاد حضرت معصومه(س) آغاز خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: علاقه‌مندان با مراجعه به وب‌سایت مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک به نشانی www.malekmuseum.org، صفحه اینستاگرام آن به نشانی malek_museum_library و کانال‌های آن در پیام‌رسان‌های سروش و واتساپ می‌توانند برنامه‌های مجازی این مؤسسه را دنبال کنند.

برگزاری مسابقه فرهنگی «در سایه سار خورشید» ویژه مخاطبان غیرایرانی حرم مطهر رضوی

به همت مدیریت امور زائرین غیرایرانی آستان قدس رضوی و همزمان با دهه کرامت مسابقه فرهنگی«در سایه سار خورشید» ویژه مخاطبان غیرایرانی حرم مطهر رضوی برپا می‌شود.

سید محمد جواد هاشمی‌نژاد مدیر امور زائران غیرایرانی آستان قدس رضوی اظهار کرد: «در سایه سار خورشید» عنوان کتابی برگرفته از احادیث ائمه اطهار(ع) است که به 4 زبان مختلف ترجمه شده و سوالات این مسابقه نیز برگرفته از متن این کتاب به زبان‌های عربی، آذری، اردو و انگلیسی طراحی شده است.

وی ابراز کرد: معنای زیارت، زیارت در فرهنگ اسلامی، اقسام زیارت، برکات زیارت و شبهات مربوط به آن از جمله موضوعاتی است که سعی شده از طریق این کتاب به مخاطبان ارائه شود.

مدیر امور زائران غیرایرانی آستان قدس رضوی ابراز کرد: سوالات این مسابقه از طریق شبکه‌های اجتماعی برای مخاطبان ارسال می‌شود و در پایان نیز به 8 نفر از شرکت کنندگان جوایز معنوی به همراه لوح تقدیر و تندیس سنگ مضجع اهدا خواهد شد.

مسابقات فرهنگی «در محضر قرآن» برگزار می‌شود

مسابقات فرهنگی «در محضر قرآن» از سوی معاونت تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی طراحی و با هدف تدبر در آیات قرآن کریم به صورت هر ماه در محضر یک سوره برگزار می‌شود.

  در مسابقات «در محضر قرآن» هر ماه در محضر یک سوره از سوره‌های قرآن کریم خواهیم بود. با تدبر در هر سوره و پاسخ به سوالات مسابقه، بر آنیم تا جهت هدایتی آن را دریافته و درک کنیم. مسابقه فرهنگی «در محضر قرآن»(سوره انسان) اولین مسابقه از این سلسله مسابقات است که با عنایت امام هشتم(ع) برگزار می‌شود.

آخرین مهلت شرکت در این مسابقه 29 تیر ماه 1399 می‌باشد و علاقه‌مندان می توانند با ارسال پاسخ صحیح به سامانه پیامکی 3000802222 یکی از برندگان این حرکت قرآنی باشند. اطلاع رسانی به برندگان از طریق سامانه پیامکی مذکور انجام و بعد از پایان مسابقه و قرعه کشی، جوایز فرهنگی به آنان اهدا خواهد شد./864/ت303/ق

امیر خاکراه
ارسال نظرات