۰۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۴
کد خبر: ۶۵۵۹۰۴
حجت الاسلام والمسلمین مجتهد شبستری:

نرمش‌های دولت دربرجام، اروپا را گستاخ‌ کرد

نرمش‌های دولت دربرجام، اروپا را گستاخ‌ کرد
عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: دولتمردان ما که برجام را دارای برکات فراوان توصیف می‌کردند باید امروز بدانند که این نرمش‌ها در برابر اروپا زیاده‌خواهی آنها را بیشتر می‌کند.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین جواد مجتهد شبستری عضو مجلس خبرگان رهبری، در رابطه با تصویب قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران، گفت: این‌طور که به نظر می‌آید مماشات بیش از حد با اروپا، با توجه به اینکه آمریکا از برجام خارج شد و عملاً چیزی از برجام باقی نماند به این نتیجه منجر شد که اروپا تلاش کرد ایران در برجام بماند و ایران را ملزم کرد که تعهدات برجامی خود را رعایت کند و در ازای تعهدات، ایران هیچ اقدامی انجام ندهد.

وی افزود: اینکه ایران از برجامی که چیزی از آن باقی نمانده بود خارج نشد سبب شد که اروپا گستاخ‌تر شود و ما شاهد هستیم بیانیه و پیشنهادی که سه کشور اروپایی به شورای حکام آژانس دادند با اکثریت آراء تصویب شد از این رو قطعنامه ضد ایرانی علیه ایران در شورای حکام به تصویب رسید.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: این موضوع ناشی از آن است که اقدامات متقابلی که ایران باید نسبت به تعهدات خود یا خروج از برجام انجام می‌داد، انجام نداد و وقتی آنها مطمئن شدند ایران از برجام خارج نمی‌شود جری‌تر شدند و رفتار گستاخانه خود را ادامه دادند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مجتهد شبستری بیان کرد: درسی که دولت و دستگاه دیپلماسی ما از این موضوع باید بگیرند این است که از حقوق مسلم کشور نباید گذشت. آنها به دنبال این هستند که هر روز یک قدم جلوتر بیایند و هر چه ما عقب‌تر می‌رویم طبیعی است که آنها جلوتر خواهند آمد. بنابراین باید در مقابل کشورهای اروپایی مواضع جدی‌تری داشته باشیم.

وی با بیان اینکه هرگاه ما کوتاه آمدیم آنها جلو آمدند و هرگاه مقاومت کردیم و حاضر به عقب نشینی نشدیم آنها کوتاه آمدند، اظهار داشت: بنابراین عزت ما و رعایت مصالح کشور بر هر چیزی تقدم دارد. آن دسته از دولتمردان ما که برجام را دارای آثار، ثمرات و برکات فراوان توصیف می‌کردند باید امروز یاد بگیرند که این گونه نرمش‌ها در برابر اروپا زیاده خواهی آنها را بیشتر می‌کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: امروز روشن شد که انعطاف و خارج نشدن ما از برجام، اقتدار و اعتباری از کشور ما به دنیا نشان داد مبنی بر اینکه ما بر سر مصالح خود و کشورمان حاضر به انعطاف هستیم و امروز هم به نظر می‌رسد دستگاه دیپلماسی، دولت و شخص رئیس جمهور باید اقدام متناسبی را در این راستا انجام دهند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مجتهد شبستری گفت: مردم منتظر هستند که دولتمردان اقدامی متناسب و پاسخی روشن از سوی دستگاه دیپلماسی و یا رئیس جمهور در عرصه سیاست خارجی ارائه کند./998/د102/ق

میثم صدیقیان
ارسال نظرات