۰۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۶
کد خبر: ۶۵۵۹۱۲
همزمان با سالروز ولادت حضرت معصومه صورت گرفت؛

رونمایی از کتاب وضعیت تاریخ پزشکی در تمدن اسلامی قرون سوم و چهارم هجری

رونمایی از کتاب وضعیت تاریخ پزشکی در تمدن اسلامی قرون سوم و چهارم هجری
کتاب «وضعیت تاریخ پزشکی در تمدن اسلامی قرون سوم و چهارم هجری» اثر حجت الاسلام کاملی از اساتید مدرسه علمیه آیت الله صالحی (ره) ساری رونمایی شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مازندران، کتاب «وضعیت تاریخ پزشکی در تمدن اسلامی قرون سوم و چهارم هجری» اثر حجت الاسلام کاملی از اساتید مدرسه علمیه آیت الله صالحی (ره) ساری پیش از ظهر امروز با حضور مسؤول، مدیر و جمعی از اساتید در این مدرسه علمیه رونمایی شد.
 
حجت الاسلام سید جلال صالحی، مسؤول مدرسه علمیه آیت الله صالحی(ره) ساری در ابتدای این مراسم با اشاره به این که تلاش های علمی و تحقیقاتی اساتید و طلاب مدارس علمیه ستودنی است، گفت: به طور حتم حمایت و تقویت پژوهش در سطح مدارس علمیه می تواند به رشد و تحول علمی در حوزه منجر شود.
 
وی با بیان این که رشد علمی امروز حوزه مرهون و مدیون سال ها تلاش و مجاهدت علمی علما و بزرگان حوزه است، خاطرنشان کرد: باید روند رو به رشد علمی در حوزه با حمایت از فعالیت های تحقیقاتی و پژوهشی ادامه پیدا کند.
 
مسؤول مدرسه علمیه آیت الله صالحی(ره) ساری با اشاره به این که پژوهش یکی از ارکان مهم حوزه های علمیه بوده است، ادامه داد: با توجه به استعدادهای پژوهشی ارزشمندی که در سطح مدارس علمیه وجود دارد می توان با شناسایی و حمایت از این افراد مستعد به رونق و تحول پژوهشی در حوزه بسیار امیدوار بود.
 
حجت الاسلام کاملی، مؤلف کتاب وضعیت تاریخ پزشکی در تمدن اسلامی قرون سوم و چهارم هجری نیز در مراسم گفت: کتاب حاضر برگرفته از پایان نامه‌ای بوده که در سال ۱۳۹۶ دفاع شده و امسال به چاپ رسیده است.
 
وی با بیان این که این اثر علمی در چهار فصل تدوین شده است، خاطرنشان کرد: در فصل نخست این اثر، تعریف علم پزشکی و جایگاه پزشکی در طبقه بندی علوم گنجانده شده است.
 
استاد مدرسه علمیه آیت الله صالحی (ره) ساری افزود: وضعیت علم پزشکی قبل از قرن سوم؛ آن هم در زیرمجموعه هایی، چون آغاز پیدایش دانش پزشکی، دانش پزشکی در ملل گذشته، پزشکی در صدر اسلام و پزشکی در قرن اوّل و دوم هجری بخشی از مهم‌ترین مباحث فصل دوم این اثر علمی است.
 
حجت الاسلام کاملی همچنین با اشاره به این که اوضاع فرهنگی، اجتماعی و سیاسی تاثیر گذار بر توسعه علم پزشکی در این دوره سر فصل مربوط به بخش سوم این کتاب است، ادامه داد: این مبحث هم شامل زیر مجموعه هایی، چون اوضاع فرهنگی، فرهنگ علم آموزی در اسلام، نهضت ترجمه و اوضاع سیاسی و اجتماعی موثر، حکومت عباسیان وحکومت آل بویه است.
 
وی در ادامه به فصل چهارم این کتاب اشاره کرد و گفت: معرفی دانشمندان و آثار و نوآوری‌های آنان طی پژوهش در شرح حال پزشکان قرون سوم و چهارم هجری فهرست شده است./950/پ310/ب1
ارسال نظرات