۰۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۶۵۵۹۱۴
از سوی استاد الهیات مسیحی در آلمان مطرح شد؛

ضرورت گفت‌وگوی بین‌دینی میان رهبر کاتولیک‌های جهان و رهبران مذهب شیعه

ضرورت گفت‌وگوی بین‌دینی میان رهبر کاتولیک‌های جهان و رهبران مذهب شیعه
استاد دانشگاه آلمان بیان کرد: گفت‌وگوی بین‌دینی میان رهبر کاتولیک‌های جهان و رهبران علی‌رتبه مذهب شیعه در شرایط کنونی اهمیت فراوانی دارد.

به گزارش بین الملل خبرگزاری رسا، سال گذشته، پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان و احمد الطیب شیخ الازهر مصر، سندی با عنوان «برادری میان انسان‌ها برای برقراری صلح جهانی و همزیستی» امضا کردند. این سند از نگاه بسیاری از کارشناسان، مهم‌ترین سند دهه‌های اخیر در حوزه ارتباطات بین‌دینی است. برخی از این کارشناسان معتقدند که چنین سندی باید میان شیعیان و مسیحیان کاتولیک نیز امضا شود. دنیس هالفت، محقق و استاد الهیات مسیحی دانشگاه تِریِر آلمان از جمله کسانی است که امضای چنین سندی را ضروری می‌داند. او معتقد است که گفت‌وگوی بین‌دینی میان رهبر کاتولیک‌های جهان و رهبران علی‌رتبه مذهب شیعه در شرایط کنونی اهمیت فراوانی دارد.

به نوشته پژوهش های رایزنی فرهنگی ایران در آلمان، دنیس هالفت، محقق و استاد الهیات مسیحی دانشگاه تِریِر آلمان در گفت‌وگو با رادیو کلیسا کلن، شیعیان را یکی از گروه‌های بزرگ مذهبی در جهان معرفی کرد و گفت: «شیعیان، دومین گروه بزرگ مسلمانان در سراسر جهان به شمار می‌آیند که اغلب در عراق، لبنان، مناطقی از سوریه، ایران و جنوب آسیا زندگی می‌کنند. بنابراین ارتباط میان کلیسای کاتولیک و شیعیان اهمیت زیادی دارد.»

او در ادامه به احتمال سفر رهبر کاتولیک‌های جهان به عراق اشاره کرد و افزود: «پیش‌تر بحث سفر پاپ فرانسیس به عراق مطرح شده بود که این سفر به دلیل ناآرامی‌های عراق و بحران کرونا، فعلا منتفی است. با این وجود، رهبران عالی‌رتبه مذهب شیعه می‌توانند مقدمات این سفر را در آینده فراهم کنند. اگر امکان سفر پاپ به عراق فراهم شود، می‌توان امیدوار بود که سندی مشابه با سند اهل سنت نیز به امضا برسد.»

این استاد دانشگاه درباره اهمیت سند امضا شده میان پاپ فرانسیس و احمد الطیب نیز گفت:«سندی که میان رهبر کاتولیک‌های جهان و امام جماعت مسجد الازهر امضا شده، اهمیت زیادی دارد. در سال ۱۹۵۶، شورای دوم واتیکان، سند مهمی با عنوان "نوسترا ایتیت" امضا کرد که هدف آن، توسعه گفت‌وگو با سایر ادیان بود. به جرات می‌توان گفت که از آن زمان تا سال ۲۰۱۹، هیچ سند مهمی در ارتباط با روابط میان ادیان امضا نشده بود. اما سندی که در سال گذشته، میان پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان و احمد الطیب، از عالی‌رتبه‌ترین رهبران اهل سنت به امضا رسید، اهمیت فراوانی دارد. برخی حتی معتقدند که این سند، مهم‌ترین سند پس از "نوسترا ایتیت" است.»

هالفت اضافه کرد: «در این سند، به جوانان تاکید شده است که به دنبال صلح در جهان باشند. رهبر کلیسای کاتولیک و امام جماعت مسجد الازهر با امضای این سند اعلام کرده‌اند که می‌خواهند مشکلات اجتماعی در جوامع مسیحی و مسلمانان را از بین بردارند. آن‌ها به هیچ وجه نمی‌خواهند باعث درگیری در جوامع شوند. در این سند از همه دین‌داران خواسته شده تا با افراط‌گرایی، فقر و بی‌عدالتی مباررزه کنند. پیش از آن، هرگز چنین سندی میان رهبران کاتولیک و مسلمانان اهل سنت امضا نشده بود. به اعتقاد من، امضای چنین سندی میان رهبران مذهب شیعه و کلیسای کاتولیک نیز ضروری است.»

ارسال نظرات