۰۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۵
کد خبر: ۶۵۵۹۲۴

گزارش | اختلاف شورای مساجد و مجلس علمای اندونزی در مورد نماز جمعه

گزارش | اختلاف شورای مساجد و مجلس علمای اندونزی در مورد نماز جمعه
شورای مساجد اندونزی برگزاری چند نوبت نماز جمعه را بر اساس شماره تلفن های همراه زوج و فرد تنظیم کرده است.

به گزارش بین الملل خبرگزاری رسا، شورای مساجد اندونزی برگزاری موجی(چند نوبت) نماز جمعه را بر اساس (آخرین) شماره تلفن های همراه زوج و فرد تنظیم کرده است. در حالی که مجلس علمای اندونزی این روش را نمی پذیرد.

به نوشته رایزنی فرهنگی ایران در اندونزی، در ابتدا، شورای مساجد بخشنامه ای در مورد کیفیت نماز جمعه که در دو موج برگزار می شود، با قوانین زوج و فرد بر اساس شماره تلفن جماعت صادر کرده است.

این سیاست در بخشنامه ای با امضای یوسف کالا و امام الدارقطنی، رییس و دبیرکل شورای مساجد، ذکر شده است. این سیاست به این دلیل انجام شد که هنوز مساجد وجود دارند که فضای نماز محدودی دارند.

در پاسخ به این سیاست، انور عباس، دبیرکل مجلس علمای اندونزی تأکید کرد که مجلس علما این روش را نمی پذیرد. اگر ظرفیت مسجد یا محل برگزاری نماز جمعه قابل تأمین نباشد، جماعت نماز جمعه می توانند دو گزینه را انتخاب کنند.

در همین حال، وزارت دین این مسایل را به عموم واگذار کرده است.

شورای مساجد اندونزی در برگزاری دو موج نماز جمعه که در هنگام انتقال به حالت عادی جدید برگزار می شود، بر این است که جماعت به طور کلی به پروتکل های بهداشتی و درمانی موجود عمل کنند.

در بسیاری از مساجد به دلیل محدود بودن فضای نماز و برای رعایت فاصله، نمازگزاران در حیاط و حتی در خیابان نماز می خوانند، به طوری که صفوف نماز نامنظم است و احتمال انتقال کوید-19 وجود دارد، زیرا خیابان تمیز نیست، سلول های ویروس می توانند از سجاده نماز به خانه منتقل شوند.

شواری مساجد درخواست کرد نماز جمعه به دو موج تقسیم شود، یعنی در ساعت 12 و 13. در روز جمعه که تاریخ آن فرد است، نمازگزاران دارای شماره تلفن های فرد این فرصت را دارند که در موج اول (ساعت 12) نماز بخوانند.

اما برای دفاتر یا ساختمانهای مرتفع، نماز جمعه را می توان بر اساس طبقه آن انجام داد. به عنوان مثال یک ساختمان 20 طبقه، موج اول برای طبقه 1 تا 10 و موج دوم برای طبقه 11 تا 20 اختصاص داده می شود.

دبیرکل شورای مساجد گفت که این موضوع به جماعت بر می گردد که می توانند نماز جمعه را در یکی از دو موج انجام دهند.

وی افزود: این تنها از راه های عملی است که از سوی آقای یوسف کالا، رییس شورای مساجد اندونزی ابلاغ شده است و درک شود که برگزاری مراسم عبادت نماز جمعه دو موجی واقعاً ضروری است.

انور عباس، دبیرکل مجلس علمای اندونزی گفت: برای مجلس علما، نماز جمعه اساساً فقط یک بار است و دو موجی ندارد. بنابراین، این وظیفه ما مسلمانان است که محل های بسیاری را برای برگزاری نمازهای جمعه در طول همه گیری فراهم کنیم، زیرا ما در حال انجام فاصله اجتماعی هستیم.

اگر جماعتی به دلیل عدم محل نماز نمی توانند نماز جمعه بخوانند، نیازی به نماز جمعه ندارند، اما نماز ظهر به صورت جداگانه یا جماعت برگزار کنند.

وی گفت که مجلس علمای اندونزی اساساً نماز جمعه دو موجی را نمی پذیرد، زیرا که افرادی می توانند در موج دوم بیایند و نماز جمعه بخوانند که در این صورت اصل "فاسعوا"، یعنی بلافاصله آمدن، وجود ندارد، در حالیکه این امر الهی است. افرادی هستند که بلافاصله و سریع آمدند، اما دلیل محدودیت محل، می توانند دو گزینش فوق را انتخاب کنند.

وزارت دین این مسایل را کاملاً به جماعت واگذار کرده است تا تصمیم خود را بگیرند.

قمرالدین امین، مدیر کل ارشاد اسلامی وزارت دین اظهار داشت که شورای مساجد اندونزی مبنایی در رابطه با نماز جمعه دو موجی دارد. با این وجود، برخی دیگر موافق نیستند.

نهضت العلما و مجلس علمای اندونزی منطقه جاوه شرقی نظر دیگری دارند که نماز جمعه دو موجی صحیح نیست، ولی مجلس علمای اندونزی منطقه جاکارتا و شهر دِپوک آن را صحیح می دانند.

ارسال نظرات