۰۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۲
کد خبر: ۶۵۵۹۹۴

استقبال وزارت دین اندونزی از پیشنهاد بازنگری در دروس فقه

استقبال وزارت دین اندونزی از پیشنهاد بازنگری در دروس فقه
وزارت دین اندونزی از پیشنهاد برای بازنگری دروس فقه که از محصولات دوران جنگ صلیبی است، استقبال کرد.

به گزارش بین الملل خبرگزاری رسا، عمان فتح الرحمن، سخنگوی وزارت دین از پیشنهاد نصرالدین عمر، امام بزرگ مسجد استقلال مبنی بر اینکه دولت باید دروس فقهی در مدارس شبانه روزی اسلامی (پسانترن یا حوزه علمیه) را به دلیل آنکه از محصولات دوران جنگ صلیبی محسوب می شود، بازنگری کند، قدردانی کرد.

به نوشته رایزنی فرهنگی ایران در اندونزی، عمان اظهار داشت که روند بازنگری دروس فقهی می تواند از طریق تفسیر و متن سازی مجدد با شرایط فعلی اندونزی انجام شود.

عمان گفت: پیشنهاد بازنگری دروس فقه در پسانترن بسیار خوب است، البته منظور اینجا تفسیر و متن سازی مجدد است. کتاب و متون (درسی) می تواند ثابت باشد، اما این تفسیر غنی سازی شود.

با این حال، عمان نگفت كه كتاب فقه مورد استفاده پسانترن توسط وزارت دین تجدید نظر خواهد داشت. عمان فقط گفت که برنامه های درسی پسانترن تاکنون توسط کیایی ها و سرپرستان پسانترن با توجه به ویژگی های آنها تعیین شده است.

عمان گفت: از سوی وزارت دین اصلاح نمی شود. وزارت دین فقط امور مورد نیاز برای اجرای آموزش را تسهیل می کند، همانگونه که در قانون شماره 18 سال 2019 در مورد پسانترن آمده است.

عمان در ادامه ابراز نظر کرد که دروس و مسایل فقهی همیشه پویا است و با مقتضیات زمان تغییر می کند. آنچه که نمی تواند تغییر کند، فقط اصول اساسی آموزه های اسلامی مانند آموزه های مربوط به الهیات است.

وی همچنین امیدوار است که موارد مشابه در سطح مدارس نیز انجام شود. حتی مراکز آموزش دینی همه ادیان نیز می توانند این تلاش ها را انجام دهند تا هر دینی دارای بینش دینی وسیع و باز داشته باشد و تعهد ملی و بینش دینی را در مقابل هم قرار ندهند.

بر این اساس، وزارت دین از سال گذشته مفهوم اعتدال دینی را به صدا در آورده است. این مفهوم بر این اصل تأکید دارد که عمل به آموزه های دینی به معنای انجام تعهدات به عنوان شهروندان است. بنابراین، بحثی بین فقه دینداری و فقه دولتداری وجود ندارد.

پیش از این، نصرالدین عمر از دولت خواست که جهت مقابله با رادیکالیسم، دروس فقه را در پسانترن ها بازنگری کند، چرا که دروس فقه در پسانترن هنوز بین کشورهای اسلامی و کشورهای غیراسلامی از دوران جنگ صلیبی، در مقابل هم قرار داده شده است.

به اعتقاد وی، فقه در دوران جنگ صلیبی دارای سه مفهوم دولت است؛ یعنی دارالاسلام، دارالحرب (یک کشور دشمن) و دارالصلح (کشوری که پیرو اسلام نبود، ولی دوستی با آن دارد). كتاب های فقه كه ما مطالعه می کنیم در واقع محصولاتی هستند که اکثریت آن از دوران جنگ صلیبی است. بنابراین، مفهوم دولت هنوز دار السلامی، یك كشور اسلامی وجود دارد. اگر كشور اسلامی نیست، به معنای دارالحرب، یك كشور دشمن است.

ارسال نظرات