۰۷ تير ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۴
کد خبر: ۶۵۶۱۹۴
به همت جامعه المصطفی العالمیه؛

شماره ۳ دوفصلنامه «پژوهش‌های اسلامی جنسیت و خانواده» منتشر شد

شماره ۳ دوفصلنامه «پژوهش‌های اسلامی جنسیت و خانواده» منتشر شد
سومین شماره دوفصلنامه تخصصی «پژوهش های اسلامی جنسیت و خانواده» به صاحب امتیازی جامعه المصطفی العالمیه بامدیرمسؤولی فاطمه کبری متولیان و سردبیری مرضیه سادات سجادی منتشرشد.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، سومین شماره دوفصلنامه تخصصی «پژوهش های اسلامی جنسیت و خانواده» به صاحب امتیازی جامعه المصطفی العالمیه با مدیر مسؤولی فاطمه کبری متولیان و سردبیری مرضیه سادات سجادی منتشر شد.

در این فصلنامه در 5 مقاله و در 86 صفحه منتشر شده است و عناوین، نام نویسندگان و چکیده مقالات به شرح زیر است:

 

نقش و تأثیر رسانه در تربیت فرزندان

ورده نور محمد یحیی؛ شیما السادات برقعی

چکیده: خانواده اساسی­ ترین نظام اجتماعی در اسلام است و مهمترین مسئله آن تربیت فرزندان و روابط خانوادگی است. در عصر حاضر حضور چشم­گیر رسانه دگرگونی­ هایی را در این امر به وجود آورده است و شبیخون گسترده نظام صنعتی نوین به فرهنگ بشری و کار‌بردی­ ترین ابزار آن یعنی، رسانه‌های تصویری به­ویژه تلویزیون نزدیک به دو دهه است که این مرز را از بین برده است. در مقاله حاضر ابتدا اهمیت و جایگاه رسانه و نقش آن در امر تربیت بررسی می­ شود و سپس تأثیرات مثبت و منفی آن در عرصه‌های مختلف زندگی بیان می­ شود. در پایان نیز راهکارهایی برای کنترل اثرات منفی رسانه می ­آید. پژوهش حاضر به روش مروری و کتاب­خانه­ ا­ی و با تأکید بر آرای صاحب ­نظران در عرصه رسانه گردآوری شده است. 

 

جایگاه و نقش زن در آرامش خانواده

پاناپا سمانچو

چکیده: خانواده اولین نهادی است که فرد در آن رشد می‌کند. خانواده تنها نهاد فطری و طبیعی است و شرط پویایی و استواری آن وجود روابط صحیح و پایدار میان همسران است. زن در خانواده نقش برجسته­ ای دارد و در سلامت فرد و اجتماع نیز تأثیرگذار است. به­دلیل جایگاه زن، خانواده نیز یکی از مهمترین محیط ­های مؤثر بر سلامت جسمی و روانی افراد است. هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش زن در آرامش ­بخشی خانواده است. برای تحقق این امر ضروری است مؤلفه­ های خانواده از منظر دینی تبیین شود. همچنین باید نقش‌های مادری، خواهری، دختری و همسری زن روشن شود. روش تحقیق از نوع توصیفی است و با تتبع در منابع روایی و قرآنی صورت گرفته است. پس از انجام پژوهش حاضر مشخص شد که نقش زن در آرامش خانواده شامل عشق­ ورزی به همسر، پاکیزگی و آراستگی، خانه ­داری، سازگاری و تفاهم است.

 

اسلام و نقش آن در کاهش خشونت خانگی علیه زنان

فاطمه زهرا

چکیده: خشونت در دنیای امروزی به پدیده‌ای شایع و پر‌دامنه تبدیل شده است. در این میان خشونت خانگی علیه زنان به­ دلیل نقش محوری زن در آرامش‌بخشی به اعضای خانواده و تأثیرات این نوع خشونت بر نظام خانواده و تحت تأثیر قرارگرفتن اعضای خانواده از این پدیده اهمیت دارد. اسلام از حقوق زنان بسیار دفاع کرده است و آیات قرآن و روایات معصومین(ع) سرشار از دستوراتی است که به مردان امر می‌کند در برابر همسران خود نهایت مهر و عاطفه و لطافت را داشته باشند. پژوهش با مروری کوتاه بر خشونت خانگی علیه زنان، علل و عوامل پدیدآورنده خشونت و پیامدهای نامطلوب خشونت، دیدگاه اسلام در مورد خشونت علیه زنان و راهکارهای مبارزه با آن را بیان کند. گسترش بهداشت روانی و معنوی افراد، آموزش‌های دینی و اخلاقی و آموزش شیوه‌های مقابله با استرس در زندگی از روش­ های پیش­گیرانه اسلام در این­ مورد است. همچنین اصلاح نگرش به زنان، اصلاح نگرش نسبت به کتک­زدن زن، اصلاح نگرش درباره مسؤلیت‌های خانگی زن، اصلاح رفتار و برخورد در مقابل همسر از راهکارهای درمانی اسلام برای مقابله با خشونت خانگی علیه زنان است. 

 

نقش زنان در زمینه‌سازی ظهور

نانتیا ماسلایه؛ رقیه انصاری چشمه

چکیده: ظهور منجی از اعتقادات ادیان آسمانی است. با توجه به خاتمیت دین اسلام و آموزه­ های مذهب شیعه این امر با تأکیدات بیشتری بیان شده است، پس انسان‌ نسبت به امام عصر خود وظایفی دارد. نقش زنان در عصر ظهور به­علت جایگاه ویژه آنها در خانواده نقشی بی ­بدیل است. بنابراین، آگـاهی آنها از نقش‌های خاصشان در عرصه خانواده و جامعه می‌تواند زمینه‌ساز پرورش نسـلی با مسئولیت و پر‌ انگیزه شود. تبیین جایگاه و رسالت زنان در فراهم کردن مقـدمات ظهور حضـرت مهـدی(عـج) براساس فرامین قرآن و سنت از مباحثی است که به ­طور مستقل کمتر به آن توجه شده است. پژوهش حاضر نقش زنـان در تقویت بینشی خود و تربیت نسـل منتظر و همچنین تأثیر فعالیت ­های آنها در حیطه فردی، اجتماعی و خانوادگی در زمینه ­سازی ظهور را بررسی می ­کند. با استفاده از منابع روایی، اخلاقی و تربیتی ابتدا جایگاه زنان در جامعه اسلامی و همچنین جایگاه آنها در عصر مهدویت بررسی می­ شود و سـپس مسئولیت‌های زنان در ابعاد فردی، خانوادگی و اجتماعی در بسترسازی قیام حضرت و برپایی دولت کریمه مهدوی  بیان می­ شود.

 

تأثیر طلاق بر فرزندان

بلقیس ساوادوگو؛ فاطمه وحیدی

چکیده: رشد طلاق در سال­ های اخیر افزایش چشم­گیری داشته است. پژوهش‌هایی که به­ مدت ده سال انجام شده است، نشان می‌دهد که برخی از آثار طلاق مستمر و بادوام است. بی‌تردید جدایی والدین برای بیشتر فرزندان رخدادی سنگین است و آسیب­ های روحی، روانی و اجتماعی بسیاری برای آنها دارد. ازهم‌پاشیدگی کانون خانواده محرومیت، رنجش مستمر و زندگی همراه با اندوه را برای کودکان به همراه دارد. پژوهش حاضر آثار طلاق را در بعد اجتماعی، روان­شناختی، جسمی و روحی به روش کتاب­خان ه­ای بررسی می­ کند.

علاقه مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص دوفصلنامه تخصصی «پژوهش های اسلامی جنسیت و خانواده» می توانند به نشانی اینترنتی این فصلنامه به آدرس http://sgf.journals.miu.ac.ir/ مراجعه کنند./822/ن۶۰۳/ف

مهدی فلاحی
ارسال نظرات