۰۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۱
کد خبر: ۶۵۶۴۲۳
آتش به اختیار (۶)

ریشه قرآنی فرمان آتش به اختیار / در این عرصه به جوانان اعتماد کنید

ریشه قرآنی فرمان آتش به اختیار / در این عرصه به جوانان اعتماد کنید
حجت الاسلام دکتر هاشمیان گفت:‌ پدیده آتش به اختیار وقتی مطرح می‌شود که ما با ناکارآمدی و بن‌بست‌های مدیریتی در ساختارهای رسمی مدیریت فرهنگی کشور روبرو می‌شویم.

حجت الاسلام دکتر سید محمد حسین هاشمیان استاد و دانشیار دانشگاه باقرالعلوم(ع) در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به استعاره آتش به اختیار گفت: آتش به اختیار ریشه‌ قرآنی دارد. به گونه‌ای که در آیه‌ شریفه می‌فرماید «قل انما اعظکم بواحده أن تقوموا لله مثنی و فردی» ای پیامبر؛ بگو من به شما یک نصیحت می‌کنم و آن اینکه برای خدا قیام کنید؛ چه دونفر باشید و چه یک نفر.

وی افزود:‌ این فرمایش خداوند متعال در قرآن کریم، دلالت بر این دارد که انسان مؤمن در هیچ شرایطی در مقابل ساختارها و نظام‌های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی نباید دست روی دست بگذارد و حالت انفعال به خود بگیرد، حتی اگر این ساختارها طاغوتی باشند و در مقابل توحید و کلمه الله قرار می‌گیرند، انسان موحد طبق این آیه مکلف به مقابله است.

استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع) با تاکید بر ایستادن و مقابله با هجمه‌های دشمن عنوان کرد:‌ استعاره‌ آتش به اختیار دقیقا دلالت به همین معنا دارد و جوان مؤمن انقلابی و متدین نمی‌تواند در برابر هجمه‌ استکبار جهانی علیه انقلاب اسلامی و اسلام ناب محمدی که از طریق ساختارهای اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی دنبال می‌کند، ساکت بنشیند.

وی ادامه داد: در حوزه‌ مطالعات اجتماعی، دوگانه‌ای تحت عنوان دوگانه‌ عامل یا ساختار ترسیم می‌شود. بعضی قائل به این هستند که ساختارهای اجتماعی قدرتی مافوق عامل انسانی می‌باشد و در مقابل آن بعضی قائل هستند که ساختارهای اجتماعی هیچ نقشی ندارند و همه نقش‌ها را ذیل عامل انسانی تعریف می‌کنند.

حجت الاسلام هاشمیان با توضیح الگوی بارز آتش به اختیار در جامعه تصریح کرد:‌ به نظر بنده شهید سلیمانی یک الگوی بسیار کامل برای تمامی نیروهای فرهنگی انقلاب است؛ چراکه تمامی ویژگی‌ها و شاخصه‌های یک نیروی آتش به اختیار را در خود جمع کرده بود، از مهمترین شاخصه‌هایی که هر فرد آتش به اختیار به آن نیاز دارد، اخلاص و تقوای در عمل می‌باشد.

وی در پایان با تبیین مفهوم آتش به اختیار ابراز داشت:‌ پدیده آتش به اختیار وقتی مطرح می‌شود که ما با ناکارآمدی و بن بست‌های مدیریتی در ساختارهای رسمی مدیریت فرهنگی کشور روبرو می‌شویم. بنابراین نمی‌شود از مدیران انتظار دخالت داشت و اصلا باید از مدیران خواهش کنیم که کاری به این امور نداشته باشند، به مانع ‌آفرینی نپردازند و از بسیاری از کارها خارج شوند و در بسیاری از عرصه‌ها باید به جوانان اعتماد کرد و از این نگاه ساختاری و سازمانی عبور کرد./882/ت302/ف

ارسال نظرات