۰۹ تير ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۵
کد خبر: ۶۵۶۴۵۸

کتابی برا شناخت مدرنیته، روشنفکری و دیانت

کتابی برا شناخت مدرنیته، روشنفکری و دیانت
در مسیر پیدایش مدرنیته، انسان متجدد، زاویه ای را میان جاده دانش و جاده دین ورزی باز کرد و در مسیر دانش هرچه پیش رفت از دین بیشتر فاصله گرفت.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، در مسیر پیدایی مدرنیته، انسان متجدد، زاویه ای را میان جاده دانش و جاده دین ورزی باز نمود و در مسیر دانش هرچه پیش رفت از دین بیشتر فاصله گرفت و البته باید دقت نمود که در داستان جدایی علم و دین در تاریخ اندیشه مدرن عوامل فرهنگی، فکری، جامعه شناختی و روان شناختی دقیقی مؤثر بوده است. یکی از مهمترین موارد دقت در بحث از چالشهای دین و مدرنیته توجه به این نکته است که تجربه تاریخی پیش روی ما در گفتمان مسیحیت صورت گرفته است لکن ما اکنون می خواهیم از فراز قله های معرفت شیعی به مدرنیته بنگریم. آئین دستکاری شده مسیحیت با جزمیت در چارچوب خاصی از دانش مانع هرگونه نوآوری علمی و بحث آزاد با عنایت به منزلت انسان بود، اما اسلام آئینی است که خود بسترساز تعالی و تکامل معارف بشری می باشد. علم جدید در مسیر پیدایش مدرنیته در گفتمان دینی کلیسا چاره ای جز جدایی از دین نداشت؛ زیرا یا باید خود را محصور در چارچوب مورد قبول کلیسا می نمود و یا راه جدایی را طی می کرد و البته راه دوم را برگزید و کلیسا را وارد چالشی عظیم نمود.

ساختار کتاب

کتاب مدرنیته، روشنفکری و دیانت دارای بخش بندی مشخص نیست بلکه بر اساس مقالات نگارش یافته آن به بررسی مدرنیته، روشنفکری و دیانت پرداخته شده است. برخی عناوین این کتاب به این شرح است: سیر تاریخی پیدایش مدرنیته در غرب و تأثیر آن بر جهان اسلام، رهیافتی بر تجددگرایی، سنت گرایی و پساتجددگرایی، اندیشه تجدد، آثار و لوازم، مدرنیته، پست مدرنیته و عقلانیت اسلامی، تجدد، سنت و احیاگری، بازکاوی پدیده خشونت در جامعه مدرن، نگاهی مقایسه ای به تولرانس در اندیشه مدرن سهولت در اندیشه دینی، مدرنیته، سنت و روشنفکری بررسی و تحلیل مبانی معرفتی روشنفکری در غرب.

ویژگی‎های اثر

1. بررسی علمی مدرنیته و روشنفکری؛

2. وجود نگاه‌ها و سلایق مختلف در این اثر؛

3. تلاش عالمان و کارشناسان خبره علمی برای تهیه مقالات این کتاب؛

4. وجود توجه و نگاه دینی در مطالب کتاب؛

5. شناخت درست غرب و نگاه منصفانه به آن؛

جمع‌بندی

خواننده این کتاب می‌تواند با نگاه کاملا درست مدرنیته، روشنفکری و دینداری را به خوبی شناخته و با نظرات و تحلیل‌های عالمان این وادی آشنا شود. ضمن آنکه می‌تواند نگاه دین به این مسائل را به خوبی به دست آورد.

برشی از کتاب

درباره مشکلات لیبرالیسم و اتفاقات افتاده در غرب در صفحه 224 و 225 این مطالب به رشته تحریر درآمده است: 

لایه ظاهری قانون و جامعه مدنی لیبرال چقدر نازک و سطحی است و کوچکترین فرصت فرار از چشم قانون کافی است تا خشونت بارترین اعمال و هولناک ترین جنایات به وقوع بپیوندد و در صورت قرار گرفتن در شعاع دید قانون، بندبازی بر لبه تیز آن بهترین راه برای توجیه تبهکاری است. آن گاه که مرکز سیاسی و فرهنگی امریکا (نیویورک) تنها چند ساعت بی برق ماند، بلافاصله انبوهی از مردم آمریکا شروع به سرقت و تجاوزکردند. آیا پرده ظاهری تمدن، چنین نازک است؟! آیا نظام اجتماعی این چنین بی پایه ای، از بیماری درونی حکایت نمی کند؟ سولژنیتسین تنها وضع نظامهای لیبرال دموکرات را تفسیر می کند و به علت اصلی آن توجهی ندارد، اما حقیقت این است که علت این امر را باید در مبانی فکری اندیشمندان مؤسس لیبرالیسم درباره انسان، هستی و جامعه دنبال کرد. اگر انسان وضع طبیعی هابز، گرگ انسان است، انسان وضع مدنی او نیز ماهیتأ تغییری نکرده، بلکه از غم بی التی افسرده و مترصد فرصت می باشد. در حقیقت، ساختار فکری لیبرالیسم در از میان بردن ریشه های خشونت در جوامع بشری همواره ناکام است، اگر چه بزرگترین شعارهای ضد خشونت را مطرح سازد، زیرا آنچه می تواند «انسان گرگ» هابز را کنترل کند، اخلاق است و در این جا لیبرالیسم نه تنها فاقد یک فلسفه اخلاق ضد خشونت است، بلکه مبانی اخلاق لیبرالی، خود عاملی خشونت زا به شمار می آیند.

انتشارات دانشگاه علوم اسلامی رضوی، کتاب کتاب مدرنیته، روشنفکری و دیانت را در قطع وزیری و 528 صفحه به چاپ رسانده است و علاقه‌مندان می‌توانند برای خرید این کتاب به انتشارات دانشگاه علوم اسلامی رضوی به آدرس: مشهد مقدس، حرم مطهر امام رضا (ع)، دانشگاه علوم اسلامی رضوی تلفن: 05132218990 مراجعه کنند./826/ن602/ق

ارسال نظرات